Pagina 1 van 1
V50 2005 2.4i / T5
Geplaatst: 06.04.2018 - 22:25
door sck
Goedenavond,
Net nieuw hier op het forum, niet in het bezit van een Volvo, maar hoop hier snel verandering in te maken
Ik heb zakelijk een aantal jaar een C30 gereden, vond het een geweldige wagen! Nu ben ik op zoek naar een nieuwe auto met hetzelfde comfort als de C30, maar net even wat meer ruimte (zou graag meer dan 1 krat bier mee willen nemen

). Met die gedachte, en de prima zithouding / stoelen van Volvo (ben 195 + bij ieder ander merk vind ik het al snel campingstoelen), ben ik uitgekomen bij de V50.
Eenmaal daar, keuze uit verschillende motoren, ik maak geen diesel kilometers dus dat is afgevallen. Benzine heb ik de 1.8 getest, vond het best wat kracht missen. Een 2.0 zou t.o.v. een 2.4 wel ietsjes zuiniger zijn (tientjeswerk bij 1500km per maand op basis van gem. verbruik), maar dan is het niet het kogelvrije 5 cil blok. De 2.4 heb ik inmiddels een stuk mee gereden, vond het zeker prettig! Lekker geluid ook! Als ik terug naar het gem. verbruik kijk, begrijp ik dat een 2.4i vrijwel gelijk is aan de 2.4, maar met de "i" heb je net even wat meer pit onder de kap wat me wel aanspreekt.
De zoektocht is inmiddels gereduceerd tot de 2.4i, en mogelijk zelfs een T5.
Nu heb ik voor beide een optie op het oog bij een handelaar waar ik mee ga proefrijden. Aan het oppervlak zien beide wagens er goed uit, bekleding netjes, minimale (normale) gebruikssporen. Motorisch en technisch valt er (nog) niet veel over te zeggen, hoewel beide wagens netjes in onderhoud zouden zijn geweest (maar niet perse bij een Volvo dealer).
2.4i - 2005 - Momentum - 175.000 km (distri gedaan bij 120k) - KM stand is logisch - NL wagen - 4 eerdere privé eigenaren - EUR 7000,00
T5 - 2005 - Momentum - 235.000 km (distri gedaan bij 160k) - KM stand is logisch - NL wagen - 1 zakelijk en 1 privé eigenaar - EUR 7000,00
Lang verhaal, top dat je zo ver mee bent gekomen! Nu een paar brandende vragen:
- uitgaande dat de wagens technisch in orde zijn, wat is jullie gedachte over de vraagprijs?
- Ligt het gem. verbruik van een T5 nu echt niet zo ver van de 2.4i? (volgens autoweek carbase 8.6/100 voor de 2.4i en 8.8/100 voor de T5)
- is de T5 net zo betrouwbaar als de 2.4 blokken? (ik begrijp dat er geen enorme verschillen zijn in techniek, buiten de turbo)
- zijn de periodieke onderhoud kosten vergelijkbaar?
- is 4 eerdere privé eigenaren niet wat curieus? (zeg om de 3 jaar een wissel)
- is 235.000 km voor de T5 niet wat aan de hoge kant, of gaan deze doorgaans (mits goed onderhoud) ook makkelijk naar de 400.000?
- Zijn er specifieke zaken waar ik zeker extra naar moet kijken bij de proefritten?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Re: V50 2005 2.4i / T5
Geplaatst: 06.04.2018 - 22:34
door gose91
Geen idee over de vraagprijs. Hetzelfde bedrag betaalde ik ruim twee jaar terug ook voor een S40 2.4i Momentum met toen 174k, waar ook veel van het dure werk al aan gedaan was... Maar ik wil je wat dat betreft niet ontmoedigen, hij kan het best waard zijn! Ik had één zakelijke en twee privé voorgangers, maar een facturenverzameling van tien jaar lang zat erbij.
Onderhoud is lastig te zeggen, want er slijten langzaamaan onderdelen die je ook onder onderhoud kan scharen. Het vaste onderhoud zal niet zoveel schelen tussen beide motoriseringen qua prijs, maar het zijn de losse dingetjes die kapot gaan die de teller kunnen laten hollen. Buiten de normale beurten zijn remschijven en blokken voor, remklauw achter, benzinedruksensor, kabelboom kofferbak, draagarm voor en lager achter ook vervangen. Als je dit net als ik als onderhoud ziet, moet je gewoon geluk hebben met )e keuze en dat zeker niet van invloed laten zijn op welke van de motoren je kiest.
Ik rijd met de nonturbo vijfpitter rond de 8l/100km. Ik zorg echter altijd dat ik nooit haast heb, dus dat verbruik is realistisch als je overal netjes op de max snelheid rijdt.
Vragen in relatie tot de T5 kan ik je verder niet in bijstaan

Re: V50 2005 2.4i / T5
Geplaatst: 10.04.2018 - 16:13
door berndw
Ik rij nu sinds 2.5 jaar met een V50 2.4i. Vind het ook heerlijke auto met mijn 196cm. Ik heb hem gekocht bij een handelaar in het grensgebied (import auto). Kostte volgens mij 9000 euro. 160k gereden. Wel Summum met vol leer e.d. Had ook geen garantie, behalve op 'draaiende delen'.
Dat soort dingen blijven een gok en tot nu toe heb ik er best wel wat kosten aan gehad. Al vrij snel een nieuwe carterventilatie en zo af en toe nog wat zaken. Nu net gehoord dat de airco pomp kapot is. Ja dat zijn minder leuke dingetjes, maar ik hoop dat als ik er nog 5 jaar in rijdt, dat het totale onderhoud gemiddeld per jaar mee zal vallen. Verbruik ligt bij mij op 1:9.5 ongeveer. Rij veel kleine stukjes en weinig snelweg. Ben over het algemeen zeer tevreden met de auto, vandaar dat ik hem ook van plan ben door te rijden tot hij op is.
Re: V50 2005 2.4i / T5
Geplaatst: 10.04.2018 - 18:27
door Volvo_V50_D5
Heb zakelijk nog een T5 gereden, en los van het 1,5 litertje meer op 100km... Veel meer kracht, souplesse en plezier.
De mijne heb ik nieuw gereden tot 257.000km en gaf geen krimp... Toen de auto door de leasemaatschappij naar de
handel werd verkocht was de koper na mij een mazzelaar!
Elke auto is er een op zich. En ja, het kan duur zijn. Hou 1200 euro in je zak voor onderhoud en andere zaken in het
eerste jaar en dan kan je weinig gebeuren bij een nette auto. Maar geluk moet je altijd een beetje hebben!
Re: V50 2005 2.4i / T5
Geplaatst: 11.04.2018 - 10:52
door The Volvoboy
Die T5 blokken zijn fijn en erg goed. Doe jezelf een plezier en ga voor die T5, zoveel meer rijplezier. Blokken zijn ook goed te tunen en blijven ook dan gewoon heel. Gunstig voor als je na een tijdje aan het vermogen gewend bent (en dat gebeurt toch wel kan ik uit ervaring zeggen.

)
Desalniettemin ben ik het met Volvo_V50_D5 eens, hou een buffer achter de hand voor achterstallig onderhoud. Ze zijn goed, maar na 13 jaar niet perfect meer.

Re: V50 2005 2.4i / T5
Geplaatst: 11.04.2018 - 13:24
door MartijnAbel
Voor het rijplezier kun je beter voor een T5 gaan.
Let tijdens een proefrit wel op lekkage van de keerring achter de distri. Tevens carterontluchting goed op letten. Blokken moeten kurkdroog zijn en geen lekkage hebben.
Hou er rekening mee dat een goede T5 een stuk meer kost dan een 2.4 of 2.4i of dat ze een hogere kilometerstand hebben(dat zegt niks)
Hou sowieso een behoorlijke buffer achter de hand aangezien onderhoud duur is voor de V50 en je met dat soort leeftijden en km standen heus wel wat tegen gaat komen, spreek ik uit ervaring
Re: V50 2005 2.4i / T5
Geplaatst: 21.04.2018 - 23:13
door Volvo_V50_D5
Wat heb je gedaan? Ben nu wel benieuwd!
Re: V50 2005 2.4i / T5
Geplaatst: 22.04.2018 - 14:22
door Bella
Ik heb zelf een T5 op lpg! Zijn er niet veel van maar je schrikt dan niet zo aan de pomp bij een verbruik van 1 op 7!
Qua onderhoud ben ik het eens met Martijn, het kost allemaal net wat meer, maar het rijplezier is er dan ook naar. Even snel wat inhalen is een peuleschil. Van 80 naar 100 in no time. En het mooie doorsleuren daarna(zeker in combinatie met de geartronic)
Mvg,Frans
Re: V50 2005 2.4i / T5
Geplaatst: 23.04.2018 - 08:45
door Volvo_V50_D5
Of je koopt een mooie D5, je hebt het er sneller uit dan de meeste denken.
Plus dat blok is net als de T5 bulletproof bij regulier en tijdig onderhoud.
Re: V50 2005 2.4i / T5
Geplaatst: 24.04.2018 - 17:58
door Suunto
sck schreef:
Goedenavond,
Net nieuw hier op het forum, niet in het bezit van een Volvo, maar hoop hier snel verandering in te maken
Ik heb zakelijk een aantal jaar een C30 gereden, vond het een geweldige wagen! Nu ben ik op zoek naar een nieuwe auto met hetzelfde comfort als de C30, maar net even wat meer ruimte (zou graag meer dan 1 krat bier mee willen nemen

). Met die gedachte, en de prima zithouding / stoelen van Volvo (ben 195 + bij ieder ander merk vind ik het al snel campingstoelen), ben ik uitgekomen bij de V50.
Eenmaal daar, keuze uit verschillende motoren, ik maak geen diesel kilometers dus dat is afgevallen. Benzine heb ik de 1.8 getest, vond het best wat kracht missen. Een 2.0 zou t.o.v. een 2.4 wel ietsjes zuiniger zijn (tientjeswerk bij 1500km per maand op basis van gem. verbruik), maar dan is het niet het kogelvrije 5 cil blok. De 2.4 heb ik inmiddels een stuk mee gereden, vond het zeker prettig! Lekker geluid ook! Als ik terug naar het gem. verbruik kijk, begrijp ik dat een 2.4i vrijwel gelijk is aan de 2.4, maar met de "i" heb je net even wat meer pit onder de kap wat me wel aanspreekt.
De zoektocht is inmiddels gereduceerd tot de 2.4i, en mogelijk zelfs een T5.
Nu heb ik voor beide een optie op het oog bij een handelaar waar ik mee ga proefrijden. Aan het oppervlak zien beide wagens er goed uit, bekleding netjes, minimale (normale) gebruikssporen. Motorisch en technisch valt er (nog) niet veel over te zeggen, hoewel beide wagens netjes in onderhoud zouden zijn geweest (maar niet perse bij een Volvo dealer).
2.4i - 2005 - Momentum - 175.000 km (distri gedaan bij 120k) - KM stand is logisch - NL wagen - 4 eerdere privé eigenaren - EUR 7000,00
T5 - 2005 - Momentum - 235.000 km (distri gedaan bij 160k) - KM stand is logisch - NL wagen - 1 zakelijk en 1 privé eigenaar - EUR 7000,00
Lang verhaal, top dat je zo ver mee bent gekomen! Nu een paar brandende vragen:
- uitgaande dat de wagens technisch in orde zijn, wat is jullie gedachte over de vraagprijs?
- Ligt het gem. verbruik van een T5 nu echt niet zo ver van de 2.4i? (volgens autoweek carbase 8.6/100 voor de 2.4i en 8.8/100 voor de T5)
- is de T5 net zo betrouwbaar als de 2.4 blokken? (ik begrijp dat er geen enorme verschillen zijn in techniek, buiten de turbo)
- zijn de periodieke onderhoud kosten vergelijkbaar?
- is 4 eerdere privé eigenaren niet wat curieus? (zeg om de 3 jaar een wissel)
- is 235.000 km voor de T5 niet wat aan de hoge kant, of gaan deze doorgaans (mits goed onderhoud) ook makkelijk naar de 400.000?
- Zijn er specifieke zaken waar ik zeker extra naar moet kijken bij de proefritten?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik heb voor dezelfde keuze als jou gestaan en was aanvankelijk op zoek naar een V50 of S40 T5.
Ik ben ongeveer een half jaar druk geweest met zoeken en heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor een 2.4 (140pk) met 200K op de teller, 2 langdurige particuliere eigenaren (geen zakelijke) en complete onderhoudshistorie.
Waar ik constant tegenaan liep was dat de T5's ondanks de zogenaamde Nationale Auto Pas (NAP) dermate lage kilometerstanden hadden die bij mij alle alarmbellen deden rinkelen.
Om een voorbeeld te noemen, een T5 uit 2005 ex-lease (4 jaar) en daarna enkele particuliere eigenaren gehad met tussenkomst van garages en dan slechts 205K op de teller.
Geloof je het zelf?!
Een beetje vertegenwoordiger rijdt gewoon 75K-100K per jaar in de lease en zeker in die tijd (2005).
Kilometerfraude is pas sinds enkele jaren strafbaar en ik heb dan ook zeer sterke vermoedens dat leasemaatschappijen (destijds, mogelijk nog steeds) zelf apparaten hebben om vlak voor de eerste verplichte APK en vlak voor grote onderhoudsbeurten de teller even pakweg 20-30K terug te zetten.
Een NAP is dus zeker niet waterdicht.
Bovendien zijn ex-leaseauto's veelal afgetrapte bakken en bij een beul van een T5 kan je er al helemaal vanuit gaan dat ie flink op z'n staart getrapt is al die jaren.
Geïmporteerde auto's waren voor mij toch al uitgesloten aangezien de kilometerstand en onderhoudshistorie daarvan al helemáál niet gegarandeerd kan worden en het in het buitenland tellerfraude niet eens strafbaar is.
Ze staan genoeg op Marktplaats bijvoorbeeld, T5's uit die jaartallen en dan zie ik aan het kenteken al dat het een ingevoerde is en dan €9000-€10.000 vragen en zeggen dat de kilometerstand klopt en er zijn genoeg idioten die daar nog op bieden ook!
En een half jaar later huilen dat de motor kapot is omdat ie in werkelijkheid bij 450K teruggedraaid is naar 190K.
Ik weet niet wat je budget is maar voor de bedragen die jij hier noemt (€7K) zou ik absoluut niet teveel verwachten en zeer op mijn hoede zijn.
De 140PK is al vrij vlot, de 170PK vs 140PK heeft echt nauwelijks verschil (de 140pk = 220 Nm bij 4000rpm en de 170pk = 230 Nm bij 4400. Bron
Wikipedia).
Desgewenst kan je een 140pk gewoon laten upgraden (ca. €500) bij Rica naar 170pk aangezien het exact dezelfde motor is en gewoon een softwarematige aanpassing is.
Re: V50 2005 2.4i / T5
Geplaatst: 24.04.2018 - 18:28
door thijssie!
Suunto schreef:
sck schreef:
Goedenavond,
Net nieuw hier op het forum, niet in het bezit van een Volvo, maar hoop hier snel verandering in te maken
Ik heb zakelijk een aantal jaar een C30 gereden, vond het een geweldige wagen! Nu ben ik op zoek naar een nieuwe auto met hetzelfde comfort als de C30, maar net even wat meer ruimte (zou graag meer dan 1 krat bier mee willen nemen

). Met die gedachte, en de prima zithouding / stoelen van Volvo (ben 195 + bij ieder ander merk vind ik het al snel campingstoelen), ben ik uitgekomen bij de V50.
Eenmaal daar, keuze uit verschillende motoren, ik maak geen diesel kilometers dus dat is afgevallen. Benzine heb ik de 1.8 getest, vond het best wat kracht missen. Een 2.0 zou t.o.v. een 2.4 wel ietsjes zuiniger zijn (tientjeswerk bij 1500km per maand op basis van gem. verbruik), maar dan is het niet het kogelvrije 5 cil blok. De 2.4 heb ik inmiddels een stuk mee gereden, vond het zeker prettig! Lekker geluid ook! Als ik terug naar het gem. verbruik kijk, begrijp ik dat een 2.4i vrijwel gelijk is aan de 2.4, maar met de "i" heb je net even wat meer pit onder de kap wat me wel aanspreekt.
De zoektocht is inmiddels gereduceerd tot de 2.4i, en mogelijk zelfs een T5.
Nu heb ik voor beide een optie op het oog bij een handelaar waar ik mee ga proefrijden. Aan het oppervlak zien beide wagens er goed uit, bekleding netjes, minimale (normale) gebruikssporen. Motorisch en technisch valt er (nog) niet veel over te zeggen, hoewel beide wagens netjes in onderhoud zouden zijn geweest (maar niet perse bij een Volvo dealer).
2.4i - 2005 - Momentum - 175.000 km (distri gedaan bij 120k) - KM stand is logisch - NL wagen - 4 eerdere privé eigenaren - EUR 7000,00
T5 - 2005 - Momentum - 235.000 km (distri gedaan bij 160k) - KM stand is logisch - NL wagen - 1 zakelijk en 1 privé eigenaar - EUR 7000,00
Lang verhaal, top dat je zo ver mee bent gekomen! Nu een paar brandende vragen:
- uitgaande dat de wagens technisch in orde zijn, wat is jullie gedachte over de vraagprijs?
- Ligt het gem. verbruik van een T5 nu echt niet zo ver van de 2.4i? (volgens autoweek carbase 8.6/100 voor de 2.4i en 8.8/100 voor de T5)
- is de T5 net zo betrouwbaar als de 2.4 blokken? (ik begrijp dat er geen enorme verschillen zijn in techniek, buiten de turbo)
- zijn de periodieke onderhoud kosten vergelijkbaar?
- is 4 eerdere privé eigenaren niet wat curieus? (zeg om de 3 jaar een wissel)
- is 235.000 km voor de T5 niet wat aan de hoge kant, of gaan deze doorgaans (mits goed onderhoud) ook makkelijk naar de 400.000?
- Zijn er specifieke zaken waar ik zeker extra naar moet kijken bij de proefritten?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik heb voor dezelfde keuze als jou gestaan en was aanvankelijk op zoek naar een V50 of S40 T5.
Ik ben ongeveer een half jaar druk geweest met zoeken en heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor een 2.4 (140pk) met 200K op de teller, 2 langdurige particuliere eigenaren (geen zakelijke) en complete onderhoudshistorie.
Waar ik constant tegenaan liep was dat de T5's ondanks de zogenaamde Nationale Auto Pas (NAP) dermate lage kilometerstanden hadden die bij mij alle alarmbellen deden rinkelen.
Om een voorbeeld te noemen, een T5 uit 2005 ex-lease (4 jaar) en daarna enkele particuliere eigenaren gehad met tussenkomst van garages en dan slechts 205K op de teller.
Geloof je het zelf?!
Een beetje vertegenwoordiger rijdt gewoon 75K-100K per jaar in de lease en zeker in die tijd (2005).
Kilometerfraude is pas sinds enkele jaren strafbaar en ik heb dan ook zeer sterke vermoedens dat leasemaatschappijen (destijds, mogelijk nog steeds) zelf apparaten hebben om vlak voor de eerste verplichte APK en vlak voor grote onderhoudsbeurten de teller even pakweg 20-30K terug te zetten.
Een NAP is dus zeker niet waterdicht.
Bovendien zijn ex-leaseauto's veelal afgetrapte bakken en bij een beul van een T5 kan je er al helemaal vanuit gaan dat ie flink op z'n staart getrapt is al die jaren.
Geïmporteerde auto's waren voor mij toch al uitgesloten aangezien de kilometerstand en onderhoudshistorie daarvan al helemáál niet gegarandeerd kan worden en het in het buitenland tellerfraude niet eens strafbaar is.
Ze staan genoeg op Marktplaats bijvoorbeeld, T5's uit die jaartallen en dan zie ik aan het kenteken al dat het een ingevoerde is en dan €9000-€10.000 vragen en zeggen dat de kilometerstand klopt en er zijn genoeg idioten die daar nog op bieden ook!
En een half jaar later huilen dat de motor kapot is omdat ie in werkelijkheid bij 450K teruggedraaid is naar 190K.
Ik weet niet wat je budget is maar voor de bedragen die jij hier noemt (€7K) zou ik absoluut niet teveel verwachten en zeer op mijn hoede zijn.
De 140PK is al vrij vlot, de 170PK vs 140PK heeft echt nauwelijks verschil (de 140pk = 220 Nm bij 4000rpm en de 170pk = 230 Nm bij 4400. Bron
Wikipedia).
Desgewenst kan je een 140pk gewoon laten upgraden (ca. €500) bij Rica naar 170pk aangezien het exact dezelfde motor is en gewoon een softwarematige aanpassing is.
No offence heur, maar een groot deel van je verhaal is klinklare onzin. Ik ga hier echt niet lopen verkondigen dat de NAP bullitproof is maar het geeft zeker wel een aardige indicatie. De leasemaatschappijen beschuldigen van kilomterfraude gaat te ver mede doordat zomaar 20k terugdraaien behoorlijk opvalt en omdat de onderhoudshistorie bij hen over het algemeen goed gedocumenteerd is/wordt.
Wat betreft importeren: de Duitse wet is toch wel degelijk een stukje strenger als het over keuren/documenteren gaat dan de Nederlandse. Daarbij komt als je, je oren en ogen de kost geeft merk je echt wel of er hevig met de kmstand is gesjoemeld...
Ten slotte, mijn vader heeft grotendeels van z’n leven geleased. Meestal gingen zijn auto’s na 48 maanden de deur uit met 160-180k. Een particulier die 8k per jaar rijd is ook niet raar. Met andere woorden, een ex leaseauto van 8 jaar auto met 200k op de teller is echt niet zo raar.
Just my 2 cents...
Re: V50 2005 2.4i / T5
Geplaatst: 24.04.2018 - 19:56
door snorremans
Mijn V50 gekocht destijds van 3,5 jaar oud uit de lease met 85.000 op de teller, de V 50 zelf 10 jaar gereden en met 124.000 verkocht is niets aan terug gedraaid er zijn altijd mensen die zuinig zijn en weinig km rijden, dus om nu gelijk te roepen dat van zulk soort auto's altijd de teller word teruggedraaid vind ik een grove aanname.
Re: V50 2005 2.4i / T5
Geplaatst: 24.04.2018 - 20:12
door Suunto
thijssie! schreef:
Suunto schreef:
sck schreef:
Goedenavond,
Net nieuw hier op het forum, niet in het bezit van een Volvo, maar hoop hier snel verandering in te maken
Ik heb zakelijk een aantal jaar een C30 gereden, vond het een geweldige wagen! Nu ben ik op zoek naar een nieuwe auto met hetzelfde comfort als de C30, maar net even wat meer ruimte (zou graag meer dan 1 krat bier mee willen nemen

). Met die gedachte, en de prima zithouding / stoelen van Volvo (ben 195 + bij ieder ander merk vind ik het al snel campingstoelen), ben ik uitgekomen bij de V50.
Eenmaal daar, keuze uit verschillende motoren, ik maak geen diesel kilometers dus dat is afgevallen. Benzine heb ik de 1.8 getest, vond het best wat kracht missen. Een 2.0 zou t.o.v. een 2.4 wel ietsjes zuiniger zijn (tientjeswerk bij 1500km per maand op basis van gem. verbruik), maar dan is het niet het kogelvrije 5 cil blok. De 2.4 heb ik inmiddels een stuk mee gereden, vond het zeker prettig! Lekker geluid ook! Als ik terug naar het gem. verbruik kijk, begrijp ik dat een 2.4i vrijwel gelijk is aan de 2.4, maar met de "i" heb je net even wat meer pit onder de kap wat me wel aanspreekt.
De zoektocht is inmiddels gereduceerd tot de 2.4i, en mogelijk zelfs een T5.
Nu heb ik voor beide een optie op het oog bij een handelaar waar ik mee ga proefrijden. Aan het oppervlak zien beide wagens er goed uit, bekleding netjes, minimale (normale) gebruikssporen. Motorisch en technisch valt er (nog) niet veel over te zeggen, hoewel beide wagens netjes in onderhoud zouden zijn geweest (maar niet perse bij een Volvo dealer).
2.4i - 2005 - Momentum - 175.000 km (distri gedaan bij 120k) - KM stand is logisch - NL wagen - 4 eerdere privé eigenaren - EUR 7000,00
T5 - 2005 - Momentum - 235.000 km (distri gedaan bij 160k) - KM stand is logisch - NL wagen - 1 zakelijk en 1 privé eigenaar - EUR 7000,00
Lang verhaal, top dat je zo ver mee bent gekomen! Nu een paar brandende vragen:
- uitgaande dat de wagens technisch in orde zijn, wat is jullie gedachte over de vraagprijs?
- Ligt het gem. verbruik van een T5 nu echt niet zo ver van de 2.4i? (volgens autoweek carbase 8.6/100 voor de 2.4i en 8.8/100 voor de T5)
- is de T5 net zo betrouwbaar als de 2.4 blokken? (ik begrijp dat er geen enorme verschillen zijn in techniek, buiten de turbo)
- zijn de periodieke onderhoud kosten vergelijkbaar?
- is 4 eerdere privé eigenaren niet wat curieus? (zeg om de 3 jaar een wissel)
- is 235.000 km voor de T5 niet wat aan de hoge kant, of gaan deze doorgaans (mits goed onderhoud) ook makkelijk naar de 400.000?
- Zijn er specifieke zaken waar ik zeker extra naar moet kijken bij de proefritten?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik heb voor dezelfde keuze als jou gestaan en was aanvankelijk op zoek naar een V50 of S40 T5.
Ik ben ongeveer een half jaar druk geweest met zoeken en heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor een 2.4 (140pk) met 200K op de teller, 2 langdurige particuliere eigenaren (geen zakelijke) en complete onderhoudshistorie.
Waar ik constant tegenaan liep was dat de T5's ondanks de zogenaamde Nationale Auto Pas (NAP) dermate lage kilometerstanden hadden die bij mij alle alarmbellen deden rinkelen.
Om een voorbeeld te noemen, een T5 uit 2005 ex-lease (4 jaar) en daarna enkele particuliere eigenaren gehad met tussenkomst van garages en dan slechts 205K op de teller.
Geloof je het zelf?!
Een beetje vertegenwoordiger rijdt gewoon 75K-100K per jaar in de lease en zeker in die tijd (2005).
Kilometerfraude is pas sinds enkele jaren strafbaar en ik heb dan ook zeer sterke vermoedens dat leasemaatschappijen (destijds, mogelijk nog steeds) zelf apparaten hebben om vlak voor de eerste verplichte APK en vlak voor grote onderhoudsbeurten de teller even pakweg 20-30K terug te zetten.
Een NAP is dus zeker niet waterdicht.
Bovendien zijn ex-leaseauto's veelal afgetrapte bakken en bij een beul van een T5 kan je er al helemaal vanuit gaan dat ie flink op z'n staart getrapt is al die jaren.
Geïmporteerde auto's waren voor mij toch al uitgesloten aangezien de kilometerstand en onderhoudshistorie daarvan al helemáál niet gegarandeerd kan worden en het in het buitenland tellerfraude niet eens strafbaar is.
Ze staan genoeg op Marktplaats bijvoorbeeld, T5's uit die jaartallen en dan zie ik aan het kenteken al dat het een ingevoerde is en dan €9000-€10.000 vragen en zeggen dat de kilometerstand klopt en er zijn genoeg idioten die daar nog op bieden ook!
En een half jaar later huilen dat de motor kapot is omdat ie in werkelijkheid bij 450K teruggedraaid is naar 190K.
Ik weet niet wat je budget is maar voor de bedragen die jij hier noemt (€7K) zou ik absoluut niet teveel verwachten en zeer op mijn hoede zijn.
De 140PK is al vrij vlot, de 170PK vs 140PK heeft echt nauwelijks verschil (de 140pk = 220 Nm bij 4000rpm en de 170pk = 230 Nm bij 4400. Bron
Wikipedia).
Desgewenst kan je een 140pk gewoon laten upgraden (ca. €500) bij Rica naar 170pk aangezien het exact dezelfde motor is en gewoon een softwarematige aanpassing is.
No offence heur, maar een groot deel van je verhaal is klinklare onzin. Ik ga hier echt niet lopen verkondigen dat de NAP bullitproof is maar het geeft zeker wel een aardige indicatie. De leasemaatschappijen beschuldigen van kilomterfraude gaat te ver mede doordat zomaar 20k terugdraaien behoorlijk opvalt en omdat de onderhoudshistorie bij hen over het algemeen goed gedocumenteerd is/wordt.
Wat betreft importeren: de Duitse wet is toch wel degelijk een stukje strenger als het over keuren/documenteren gaat dan de Nederlandse. Daarbij komt als je, je oren en ogen de kost geeft merk je echt wel of er hevig met de kmstand is gesjoemeld...
Ten slotte, mijn vader heeft grotendeels van z’n leven geleased. Meestal gingen zijn auto’s na 48 maanden de deur uit met 160-180k. Een particulier die 8k per jaar rijd is ook niet raar. Met andere woorden, een ex leaseauto van 8 jaar auto met 200k op de teller is echt niet zo raar.
Just my 2 cents...
Hier zojuist zeer uitgebreid op gereageerd en verzonden maar kennelijk niet geaccepteerd door dit forum.
Ik ga het niet nogmaals allemaal typen.
Er zaten 2 linkjes bij misschien dat dat eerst gemoddereerd wordt voordat het openbaar gepost wordt ik weet het niet.
Het enige wat ik er nog even kort aan toe wil voegen is dat je naïviteit mij totaal niet verbaasd.
Re: V50 2005 2.4i / T5
Geplaatst: 24.04.2018 - 20:19
door Suunto
snorremans schreef:
Mijn V50 gekocht destijds van 3,5 jaar oud uit de lease met 85.000 op de teller, de V 50 zelf 10 jaar gereden en met 124.000 verkocht is niets aan terug gedraaid er zijn altijd mensen die zuinig zijn en weinig km rijden, dus om nu gelijk te roepen dat van zulk soort auto's altijd de teller word teruggedraaid vind ik een grove aanname.
Even realistisch blijven...
Dergelijke bakken en met name de Summum werden nu eenmaal niet bereden door Truus de schoonmaakster van het bedrijf die 600km in de week rijdt.
Luxe en veel vermogen wordt voornamelijk bereden door personeel dat veel of zo goed als altijd op de weg zit.
Veel en comfortabele kilometers maken.
De auto moest ook aanzien hebben, je komt als vertegenwoordiger nu eenmaal niet in een Opel Corsa voorrijden.
Maar goed, als jij/jullie echt willen geloven dat ex-lease auto's van deze klasse lage kilometerstanden hebben/hadden bij jullie aankoop prima hoor.
Zo denkt ieder er het zijne of hare van

Re: V50 2005 2.4i / T5
Geplaatst: 24.04.2018 - 22:04
door wdo
Wij rijden zelf sins 2014 in een S40 T5 summum uit 2010. Deze hebben we in zeeland bij een dealer gekocht. En was toen 21000 km mee gereden. Nu staat de teller op 63000 km. Vorige week zonder problemen gekeurd bij de dealer in Culemborg. Toen wij de auto in 2014 kochten rook hij nog als nieuw. Op de achterbank had nog nooit iemand gezeten leek het wel, zo nieuw zag het leer er uit. De naam en het adres van de eerste eigenaar staat nog op de papieren van de auto. Maar waar het hier eigenlijk over gaat is dat het T5 blok een zeer smeuïg ding is. Accelereren vanaf1000 rpm in de 6e versnelling is geen enkel probleem. En ja het kan dus wel, een auto van 8 jaar oud met maar 63000 km op de klok.
Duurzaam
Geplaatst: 24.04.2018 - 22:40
door Kogelman
We rijden zelf een V50 T5 (2004), twee jaar geleden ,na Volvo dealer aankoopkeuring, gekocht met 332.000 km op de teller (compleet dealer onderhouden en ik heb beide vorige eigenaren weten te traceren die veel snelweg. reden met deze auto, dus ik wist uit welk nest de auto kwam).
De 2.5 20v T5 B5254T3 blokken zijn extreem duurzaam (de 4 ton komt bij mijn auto in zicht) en rijden zeer prettig. Altijd genoeg reserves aan boord om veilig in te voegen of in te halen (320 NW/ 220pk). Kwaliteit is verder ook goed, kijk maar eens naar de keuring Volvo V50 T5 in de rubriek "Klokje Rond" van Autoweek.
Gemiddeld rijdt mijn vrouw jaarlijks 12.000 km in de T5 met een gemiddelde van 1 op 10, maar zuiniger kan ook als je dat wilt: 1 op 18 is ook goed mogelijk volgens de boordcomputer: als je 80 a 90 km/uur rijdt op de cruise control in de 6e versnelling (1200 rpm) geeft de computer 5.5 l/100 km aan. Je rechtervoet bepaalt je verbruik en het roffelen vd 5-pitter nodigt soms uit tot doortrekken in de toeren, iets dat zuinig rijden niet bevordert. Maar dat kan dus wel.
Nu met ruim 355.000 km was dan de turbo aan de beurt (waste gate klep dichtte niet goed meer af), nieuw/gereviseerde turbo kost 623,- dat doet dan even pijn in de portemonnee, maar je kan er dan weer 3,5 ton tegen.
De motorblokken houden het rustig vol, de aanbouwdelen/slijtagedelen (remmen, draagarmen, koppeling, schokbrekers, accu etc.) zijn bij een dergelijk hoge km-stand een keer aan de beurt of zijn (bij een km-stand boven de 250 dkm) vaak door de vorige eigenaar al een keer vervangen. Daarom kook ik liever een T5 met 300+ dkm waarbij dat al gebeurd is, dan een auto rond de 2 ton die dat nog moet krijgen. De huidige uitlaat bij mijn T5 is bijv. nog de eerste en deze ziet er nog goed uit. De uitlaatsteunen werden door roest wel dunner, deze heb ik opnieuw vastgelast zodat ze er weer jaren tegen kunnen.
Duidelijk is dat de 5 cilinder blokken duurzamer zijn dan de vier cilinders. Dan is persoonlijke smaak de beslisser of je 140 / 170 / 220 pk onder je rechtervoet wilt. In verbruik zal het niet dusdanig veel schelen. Wil je zuinig rijden kun je beter elektrisch of een zuinige 3 cilinder gaan rijden.
Succes met je keuze!
Re: V50 2005 2.4i / T5
Geplaatst: 24.04.2018 - 23:16
door Bella
Ben het helemaal met Kogelman eens! Kocht de mijne met 228.000 km op de teller. Heb inderdaad alle genoemde onderdelen vervangen en de automaat laten flushen. Uitlaat is nog de originele. De mijne komt uit Belgie en is in januari 2011 met 51.000 km geïmporteerd. Er is meteen lpg ingebouwd door Mesman en het meeste onderhoud is gedaan door van Aerle. Ik hem hem nu 1,5 jaar en stap nog iedere keer met een glimlach in de auto. Ondanks mijn 56 jaar blijft het leuk om petjes met gti/gsi etc. zoek te rijden.
Mvg, Frans
Re: V50 2005 2.4i / T5
Geplaatst: 25.04.2018 - 17:54
door thijssie!
Suunto schreef:
thijssie! schreef:
Suunto schreef:
Ik heb voor dezelfde keuze als jou gestaan en was aanvankelijk op zoek naar een V50 of S40 T5.
Ik ben ongeveer een half jaar druk geweest met zoeken en heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor een 2.4 (140pk) met 200K op de teller, 2 langdurige particuliere eigenaren (geen zakelijke) en complete onderhoudshistorie.
Waar ik constant tegenaan liep was dat de T5's ondanks de zogenaamde Nationale Auto Pas (NAP) dermate lage kilometerstanden hadden die bij mij alle alarmbellen deden rinkelen.
Om een voorbeeld te noemen, een T5 uit 2005 ex-lease (4 jaar) en daarna enkele particuliere eigenaren gehad met tussenkomst van garages en dan slechts 205K op de teller.
Geloof je het zelf?!
Een beetje vertegenwoordiger rijdt gewoon 75K-100K per jaar in de lease en zeker in die tijd (2005).
Kilometerfraude is pas sinds enkele jaren strafbaar en ik heb dan ook zeer sterke vermoedens dat leasemaatschappijen (destijds, mogelijk nog steeds) zelf apparaten hebben om vlak voor de eerste verplichte APK en vlak voor grote onderhoudsbeurten de teller even pakweg 20-30K terug te zetten.
Een NAP is dus zeker niet waterdicht.
Bovendien zijn ex-leaseauto's veelal afgetrapte bakken en bij een beul van een T5 kan je er al helemaal vanuit gaan dat ie flink op z'n staart getrapt is al die jaren.
Geïmporteerde auto's waren voor mij toch al uitgesloten aangezien de kilometerstand en onderhoudshistorie daarvan al helemáál niet gegarandeerd kan worden en het in het buitenland tellerfraude niet eens strafbaar is.
Ze staan genoeg op Marktplaats bijvoorbeeld, T5's uit die jaartallen en dan zie ik aan het kenteken al dat het een ingevoerde is en dan €9000-€10.000 vragen en zeggen dat de kilometerstand klopt en er zijn genoeg idioten die daar nog op bieden ook!
En een half jaar later huilen dat de motor kapot is omdat ie in werkelijkheid bij 450K teruggedraaid is naar 190K.
Ik weet niet wat je budget is maar voor de bedragen die jij hier noemt (€7K) zou ik absoluut niet teveel verwachten en zeer op mijn hoede zijn.
De 140PK is al vrij vlot, de 170PK vs 140PK heeft echt nauwelijks verschil (de 140pk = 220 Nm bij 4000rpm en de 170pk = 230 Nm bij 4400. Bron
Wikipedia).
Desgewenst kan je een 140pk gewoon laten upgraden (ca. €500) bij Rica naar 170pk aangezien het exact dezelfde motor is en gewoon een softwarematige aanpassing is.
No offence heur, maar een groot deel van je verhaal is klinklare onzin. Ik ga hier echt niet lopen verkondigen dat de NAP bullitproof is maar het geeft zeker wel een aardige indicatie. De leasemaatschappijen beschuldigen van kilomterfraude gaat te ver mede doordat zomaar 20k terugdraaien behoorlijk opvalt en omdat de onderhoudshistorie bij hen over het algemeen goed gedocumenteerd is/wordt.
Wat betreft importeren: de Duitse wet is toch wel degelijk een stukje strenger als het over keuren/documenteren gaat dan de Nederlandse. Daarbij komt als je, je oren en ogen de kost geeft merk je echt wel of er hevig met de kmstand is gesjoemeld...
Ten slotte, mijn vader heeft grotendeels van z’n leven geleased. Meestal gingen zijn auto’s na 48 maanden de deur uit met 160-180k. Een particulier die 8k per jaar rijd is ook niet raar. Met andere woorden, een ex leaseauto van 8 jaar auto met 200k op de teller is echt niet zo raar.
Just my 2 cents...
Hier zojuist zeer uitgebreid op gereageerd en verzonden maar kennelijk niet geaccepteerd door dit forum.
Ik ga het niet nogmaals allemaal typen.
Er zaten 2 linkjes bij misschien dat dat eerst gemoddereerd wordt voordat het openbaar gepost wordt ik weet het niet.
Het enige wat ik er nog even kort aan toe wil voegen is dat je naïviteit mij totaal niet verbaasd.
Ik zie totaal niet in wat mij naviteit mrt dit topic te maken heeft. Overigens ben ik ook reuze benieuwd waar jij dat op baseert. Maar goed; prettige dag nog.
On-topic: zoals bovenstaande reacties al bevestigen, een lage km-stand is dus goed mogelijk en hoeft echt geen fraudebak te zijn
