Iemand wel eens een Air Quality Sensor vervangen?
Geplaatst: 08.04.2018 - 11:26
Even een vraag, heeft iemand in de laatste generatie V70 wel eens de Interior Air Quality Sensor vervangen?
In VIDA kreeg ik de volgende foutmelding:
CCM-B102E09 Air Quality Sensor. General Failure Information. Component Failures
Het is geen ernstige fout, want je kunt ook met de hand de recirculatie bedienen, maar ik vond die feature juist zo leuk in mijn luxe Volvo (anders kon ik net zo goed Ford blijven rijden nietwaar)
Afijn, als je dit door de dealer laat doen, het kreng kost een godsvermogen (iets in de orde van 200 euro). Volgens de informatie uit VIDA zit de sensor ergens boven de voetenruimte van de passagier achterop de ventilatie. In tegenstelling tot de vorige generatie V70 waar je er vanuit de motorruimte bij kunt, zit deze behoorlijk weggestopt. Het lijkt simpel als je de procedure in VIDA bekijkt, ze hebben echter een stap overgeslagen, daarover later meer.
Maar goed, ik ging toch al zelf het interieurfilter vervangen dus de stoute schoenen aangetrokken en zo'n sensor gezocht op internet. Blijkt na veel zoeken dat het een Paragon sensor is, die door Behr-Hella vervolgens aan Volvo wordt geleverd, en ook door Hella in de aftermarket catalogus wordt gevoerd.
Uiteindelijk via de Hella catalogus tot de conclusie gekomen dat het onderdeelnummer Volvo 31250491 zou moeten zijn voor mijn V70 2.0 van MY2011, wat overeenkomt met Hella 6PX 012 684-051 (al heb ik twijfels of het niet Hella 6PX 012 684-061 moet zijn, met 061 aan het eind)
Deze sensor kon ik voor 49 euro vinden bij Amazon en ik vond het de gok wel waard.
Het vervangen van dat kreng is echter een karwei dat vooral lange, dunne armen en veel geduld vereist. Je moet het dashboardkastje verwijderen, wat niet zo'n probleem was want dat moest er voor het vervangen van het interieurfilter toch al uit, en het is niet veel werk. Maar dan. De sensor kon ik zien zitten, achter bedrading die op de CEM zat vastgeklikt. De CEM en het frame waar de CEM op gemonteerd is, zitten ook gruwelijk in de weg. Uiteindelijk heb ik de bedrading die bovenop de CEM zit eraf weten te halen en daar kon mijn arm dan door. Eruit ging erg makkelijk, draaien en dan trek je 'm er zo uit. Naast elkaar gelegd voor de foto, is inderdaad typenummer 31250491
Maar er terug in, dat was een drama zeg. Ik ben wel een uur aan het klooien geweest en mijn armen zien eruit alsof mijn kat me flink te pakken heeft genomen. Uiteindelijk bleek de beste manier om 'm er in te krijgen om de sensor met mijn linkerarm van buiten de auto zittend erin te duwen, dan kom je precies goed uit.
Toen ik alle bedrading weer aangesloten had, de laptop met VIDA en DiCE eraan gehangen, kalibratie van de CCM gedraaid omdat er componenten aan de LIN bus zijn vervangen en de boel uitgelezen. Toen kon ik wel gillen:
CCM-B10874A LIN Bus A. System Internal Failures. Incorrect component installed
Weer een uur aan het klooien geweest om de oude sensor terug te plaatsen en de "vertrouwde" foutmelding CCM-B102E09 is terug. Ik heb de sensor als defect aangemeld bij Amazon en ik kan 'm omruilen.
Wat kan er nu mis zijn? Ik heb drie theoriën.
1. De sensor was inderdaad stuk of verkeerd gelabeld, waardoor de LIN bus over de zeik is geraakt.
2. De gegevens van Hella kloppen niet, en er moet een andere sensor in. Als ik naar het chassisnummer (181836) kijk, zou er volgens Vida sensor 30767001 in moeten en niet 31250491. Zie ook screenshot uit VIDA. Maar dat typenummer is onvindbaar in de Hella catalogus. Zou het dan toch de Hella -061 in plaats van de -051 sensor zijn? Maar er zat toch een al Volvo 31250491 sensor in? Ra ra, hoe kan dat?
3. Iemand heeft ooit al eerder de IAQS vervangen en daar een foutieve 31250491 in gestopt, maar die kans acht ik zeer klein. De auto is pas 7 jaar oud, of gaan die sensoren al zo snel stuk?
In VIDA kreeg ik de volgende foutmelding:
CCM-B102E09 Air Quality Sensor. General Failure Information. Component Failures
Het is geen ernstige fout, want je kunt ook met de hand de recirculatie bedienen, maar ik vond die feature juist zo leuk in mijn luxe Volvo (anders kon ik net zo goed Ford blijven rijden nietwaar)
Afijn, als je dit door de dealer laat doen, het kreng kost een godsvermogen (iets in de orde van 200 euro). Volgens de informatie uit VIDA zit de sensor ergens boven de voetenruimte van de passagier achterop de ventilatie. In tegenstelling tot de vorige generatie V70 waar je er vanuit de motorruimte bij kunt, zit deze behoorlijk weggestopt. Het lijkt simpel als je de procedure in VIDA bekijkt, ze hebben echter een stap overgeslagen, daarover later meer.
Maar goed, ik ging toch al zelf het interieurfilter vervangen dus de stoute schoenen aangetrokken en zo'n sensor gezocht op internet. Blijkt na veel zoeken dat het een Paragon sensor is, die door Behr-Hella vervolgens aan Volvo wordt geleverd, en ook door Hella in de aftermarket catalogus wordt gevoerd.
Uiteindelijk via de Hella catalogus tot de conclusie gekomen dat het onderdeelnummer Volvo 31250491 zou moeten zijn voor mijn V70 2.0 van MY2011, wat overeenkomt met Hella 6PX 012 684-051 (al heb ik twijfels of het niet Hella 6PX 012 684-061 moet zijn, met 061 aan het eind)
Deze sensor kon ik voor 49 euro vinden bij Amazon en ik vond het de gok wel waard.
Het vervangen van dat kreng is echter een karwei dat vooral lange, dunne armen en veel geduld vereist. Je moet het dashboardkastje verwijderen, wat niet zo'n probleem was want dat moest er voor het vervangen van het interieurfilter toch al uit, en het is niet veel werk. Maar dan. De sensor kon ik zien zitten, achter bedrading die op de CEM zat vastgeklikt. De CEM en het frame waar de CEM op gemonteerd is, zitten ook gruwelijk in de weg. Uiteindelijk heb ik de bedrading die bovenop de CEM zit eraf weten te halen en daar kon mijn arm dan door. Eruit ging erg makkelijk, draaien en dan trek je 'm er zo uit. Naast elkaar gelegd voor de foto, is inderdaad typenummer 31250491
Maar er terug in, dat was een drama zeg. Ik ben wel een uur aan het klooien geweest en mijn armen zien eruit alsof mijn kat me flink te pakken heeft genomen. Uiteindelijk bleek de beste manier om 'm er in te krijgen om de sensor met mijn linkerarm van buiten de auto zittend erin te duwen, dan kom je precies goed uit.
Toen ik alle bedrading weer aangesloten had, de laptop met VIDA en DiCE eraan gehangen, kalibratie van de CCM gedraaid omdat er componenten aan de LIN bus zijn vervangen en de boel uitgelezen. Toen kon ik wel gillen:
CCM-B10874A LIN Bus A. System Internal Failures. Incorrect component installed
Weer een uur aan het klooien geweest om de oude sensor terug te plaatsen en de "vertrouwde" foutmelding CCM-B102E09 is terug. Ik heb de sensor als defect aangemeld bij Amazon en ik kan 'm omruilen.
Wat kan er nu mis zijn? Ik heb drie theoriën.
1. De sensor was inderdaad stuk of verkeerd gelabeld, waardoor de LIN bus over de zeik is geraakt.
2. De gegevens van Hella kloppen niet, en er moet een andere sensor in. Als ik naar het chassisnummer (181836) kijk, zou er volgens Vida sensor 30767001 in moeten en niet 31250491. Zie ook screenshot uit VIDA. Maar dat typenummer is onvindbaar in de Hella catalogus. Zou het dan toch de Hella -061 in plaats van de -051 sensor zijn? Maar er zat toch een al Volvo 31250491 sensor in? Ra ra, hoe kan dat?
3. Iemand heeft ooit al eerder de IAQS vervangen en daar een foutieve 31250491 in gestopt, maar die kans acht ik zeer klein. De auto is pas 7 jaar oud, of gaan die sensoren al zo snel stuk?