Voorstellen!
Geplaatst: 23.04.2018 - 19:21
Hallo allemaal,
Ik ben al eventjes actief op het forum (mijn naam is Age) en heb de afgelopen jaren privé om de twee jaar een nieuwe Toyota Hybride gekocht. Ja, ik weet het; het is geen emotie, ja de CVT bak is soms irritant, maar het rijdt goedkoop (los van de afschrijving), is veilig en zo ook van alle gemakken voorzien (daarbij ook uitermate zuinig!).
Omwegen ik de komende 2,5 á 3 jaar 40.000km per jaar moet rijden, naar het werk en weer terug, was het niet verstandig om zo'n nieuwe auto te blijven rijden omdat die met deze genoemde kilometers sneller afschrijft dan mij lief is. Daarbij staan er tig (honderden....) te koop (allemaal lease-auto's), en dat is ook niet goed voor de restwaarde. Het was dus mijn idee om voor de komende tijd een super nette, dealer-onderhouden Volvo V50 aan te schaffen met een diesel motor. De D5 is bij mij een bekende motor en ik wist dat deze in de V50 schaars zouden zijn waarbij ik ook nog persé een geartronic wilde (ivm. files, et cetera) uitgevoerd in vol-leder. Na 1,5 maand zoeken, speuren stond er in ons buurland een prachtige, 1e eigenaar V50 D5 uit 2007 (MY'08) te koop met de 50/51 geartronic (die blijkens Obbe zeer stabiel is). Tot slot is de Volvo absurd onderhouden (alles is in de laatste 30k preventief vervangen, schokbrekers, draagarmen, ashoezen, distributieriem (nieuw bij aflevering) en ga zo maar door).
Wat heb ik zelf al gedaan:
- Volvo professioneel laten polijsten/waxen en in een seal laten zetten, leren interieur laten behandelen
- De geartronic heb ik door GS-Powerflush laten 'flushen' en elke schakeloverbrenging is nu hetzelfde en een groot verschil.
- De 16" 'opa velgen' vervangen door 17" matgrijze velgen icm. nieuwe vredestein Ultrac Vorti banden.
- De motorruimte, achterklep en achterruimte is geheel opnieuw voor geluid geïsoleerd (geheel ontdreund + extra absorptie)
Ik vond de V50 een serieuze klankkast met afrolgeluid... Nu is het heerlijk stil aan boord. Toen hoorde ik de dieselmotor erg
en heb ik de motorruimte ook volledig ontdreund en overal extra absorptiemateriaal aangebracht. Nu hoor ik bij 130km/h
zachtjes het windgeruis
Wat wordt er gedaan:
- De EGR klep wordt over twee weken dichtgezet, uitgeschreven bij Volvo-Tune (maar hem zelf eerst schoon zodat die ook goed sluit)
- De DPF blijft netjes zitten aangezien het bij de D5 niet echt een probleem is en ik niet verwacht dat de Volvo lekkerder gaat rijden of daardoor zuiniger wordt.
- Er komt een ECO-tune op de D5 (meer vermogen dan nu is niet nodig, soepeler en zuiniger mag wel), ook bij Obbe. Geloof dat de Volvo dan naar 200pk en 410NM gaat (ruim binnen de marge en grenzen).
Momenteel gebruikt de D5 1:13/1:14 en dat is meer dan de Toyota. Dus ik hoop dat door de tuning 1:16 / 1:17 haalbaar wordt, want van diesel drinken, houdt 'ie' wel. Als ik voltank en ik rij hem echt leeg tot de boordcomputer zegt dat ik ook nog maar 0km kan (de teller staat dan al lang en breed op het laagste rode standje) haal ik met moeite 830km op een tank.
Ik ben al eventjes actief op het forum (mijn naam is Age) en heb de afgelopen jaren privé om de twee jaar een nieuwe Toyota Hybride gekocht. Ja, ik weet het; het is geen emotie, ja de CVT bak is soms irritant, maar het rijdt goedkoop (los van de afschrijving), is veilig en zo ook van alle gemakken voorzien (daarbij ook uitermate zuinig!).
Omwegen ik de komende 2,5 á 3 jaar 40.000km per jaar moet rijden, naar het werk en weer terug, was het niet verstandig om zo'n nieuwe auto te blijven rijden omdat die met deze genoemde kilometers sneller afschrijft dan mij lief is. Daarbij staan er tig (honderden....) te koop (allemaal lease-auto's), en dat is ook niet goed voor de restwaarde. Het was dus mijn idee om voor de komende tijd een super nette, dealer-onderhouden Volvo V50 aan te schaffen met een diesel motor. De D5 is bij mij een bekende motor en ik wist dat deze in de V50 schaars zouden zijn waarbij ik ook nog persé een geartronic wilde (ivm. files, et cetera) uitgevoerd in vol-leder. Na 1,5 maand zoeken, speuren stond er in ons buurland een prachtige, 1e eigenaar V50 D5 uit 2007 (MY'08) te koop met de 50/51 geartronic (die blijkens Obbe zeer stabiel is). Tot slot is de Volvo absurd onderhouden (alles is in de laatste 30k preventief vervangen, schokbrekers, draagarmen, ashoezen, distributieriem (nieuw bij aflevering) en ga zo maar door).
Wat heb ik zelf al gedaan:
- Volvo professioneel laten polijsten/waxen en in een seal laten zetten, leren interieur laten behandelen
- De geartronic heb ik door GS-Powerflush laten 'flushen' en elke schakeloverbrenging is nu hetzelfde en een groot verschil.
- De 16" 'opa velgen' vervangen door 17" matgrijze velgen icm. nieuwe vredestein Ultrac Vorti banden.
- De motorruimte, achterklep en achterruimte is geheel opnieuw voor geluid geïsoleerd (geheel ontdreund + extra absorptie)
Ik vond de V50 een serieuze klankkast met afrolgeluid... Nu is het heerlijk stil aan boord. Toen hoorde ik de dieselmotor erg
en heb ik de motorruimte ook volledig ontdreund en overal extra absorptiemateriaal aangebracht. Nu hoor ik bij 130km/h
zachtjes het windgeruis

Wat wordt er gedaan:
- De EGR klep wordt over twee weken dichtgezet, uitgeschreven bij Volvo-Tune (maar hem zelf eerst schoon zodat die ook goed sluit)
- De DPF blijft netjes zitten aangezien het bij de D5 niet echt een probleem is en ik niet verwacht dat de Volvo lekkerder gaat rijden of daardoor zuiniger wordt.
- Er komt een ECO-tune op de D5 (meer vermogen dan nu is niet nodig, soepeler en zuiniger mag wel), ook bij Obbe. Geloof dat de Volvo dan naar 200pk en 410NM gaat (ruim binnen de marge en grenzen).
Momenteel gebruikt de D5 1:13/1:14 en dat is meer dan de Toyota. Dus ik hoop dat door de tuning 1:16 / 1:17 haalbaar wordt, want van diesel drinken, houdt 'ie' wel. Als ik voltank en ik rij hem echt leeg tot de boordcomputer zegt dat ik ook nog maar 0km kan (de teller staat dan al lang en breed op het laagste rode standje) haal ik met moeite 830km op een tank.