distributieriem + trailing arm bus - ervaring
Geplaatst: 29.04.2018 - 14:35
Ha
wat ervaringen.
Eindelijk tijd voor de distributieriem van v70III met 103K, maar 10 jaar oud.
Een paar opvallende dingen:
Wat in tegenstelling tot de D5244T5 (V70II) in 1 multiriem zit, wordt bij de T4 dit verdeeld over twee riemen.
Motorblok eerst ondersteunen en de bovenste en onderste motorsteun losmaken. Ook ruimte maken bij reservoir door koelvloeistof reservoir weg te halen.
Ook de motorsteun die op frame zit loshalen, geeft extra ruimte.
De bout van de krukaspulley losgemaakt door steeksleutel klem te zetten op de kleine boutjes en grote moer even kort te verwarmen (na eerst 15 minuten geprobeerd los te krijgen), na verwarmen was het in 10 sec gebeurd.
merktekens boven en onder opgezocht en riem eraf gehaald.
Ik heb alles preventief vervangen , de Idler (liep niet echt heel soepel), tensioners (leken me nog goed) waterpomp en riemen. Alleen de multiriem leek iets beschadigd, maar de distributieriem zag er nog heel goed uit.
de waterpomp kreeg ik er eerst met geen mogelijkheid uit. Na weer veel tijd kwijt te zijn met aanklooien bleek het ei van Columbus hier het motorblok iets op te tillen. Kon er toen zo tussen uit. zag er ook nog goed uit (merk: Aiwan)
Ik dacht eerst het zwarte plastic frame los te moeten maken om de waterpomp te vervangen, dus ook de camshaft tandwiel losmaken. Wel eerst merken waar die op de as zit!
Later bleek dat zwarte frame losmaken voldoende is (misschien zelfs overbodig) om makkelijk bij 1 van de bouten waterpomp te komen.
wat mij verbaast is dat het tandwiel de mogelijkheid heeft een paar millimeter naar rechts of links te verplaatsen. De gaten van de bouten zijn nl ovaal. Ik weet niet wat de functie daarvan is. Kun je misschien zo ook later een afstelling doen?
Terugbouwen is minder moeilijk.
Binnen 10 minuten rijden kreeg ik melding koelvloeistof. De lucht was toen uit systeem en dus zorgen dat je dat bij je hebt.
Vond overigens de onderste motorsteun heel erg slap, maar rubber was niet kapot. Misschien moet deze vervangen worden?
Een ander grote klus was de trailing arm bus. Deze was aan 1 kan volledig los van het horizontale verbindingsstuk (rubber was nog goed).
Dit veroorzaakte een heel irritant gepiep van de bus tegen het chassis omdat deze naar buiten kroop tijdens het rijden.
Arm los gemaakt en buiten de auto met een speciaal tool eruit en nieuwe erin geperst. Het zou ook onder de auto kunnen maar dan moet je brug hebben.
Links ook maar preventief gedaan.
Twee vragen houd ik over.
Is dat onderste motorrubber nieuw ook zo zacht (flexibel)?
Lijkt alsof ik motor iets meer voel in stuur (zou rubber kunnen zijn?) of is de camshaft tandwiel 1 mm verschoven bij vastzetten (ik had het uiteraard gemerkt)
wat ervaringen.
Eindelijk tijd voor de distributieriem van v70III met 103K, maar 10 jaar oud.
Een paar opvallende dingen:
Wat in tegenstelling tot de D5244T5 (V70II) in 1 multiriem zit, wordt bij de T4 dit verdeeld over twee riemen.
Motorblok eerst ondersteunen en de bovenste en onderste motorsteun losmaken. Ook ruimte maken bij reservoir door koelvloeistof reservoir weg te halen.
Ook de motorsteun die op frame zit loshalen, geeft extra ruimte.
De bout van de krukaspulley losgemaakt door steeksleutel klem te zetten op de kleine boutjes en grote moer even kort te verwarmen (na eerst 15 minuten geprobeerd los te krijgen), na verwarmen was het in 10 sec gebeurd.
merktekens boven en onder opgezocht en riem eraf gehaald.
Ik heb alles preventief vervangen , de Idler (liep niet echt heel soepel), tensioners (leken me nog goed) waterpomp en riemen. Alleen de multiriem leek iets beschadigd, maar de distributieriem zag er nog heel goed uit.
de waterpomp kreeg ik er eerst met geen mogelijkheid uit. Na weer veel tijd kwijt te zijn met aanklooien bleek het ei van Columbus hier het motorblok iets op te tillen. Kon er toen zo tussen uit. zag er ook nog goed uit (merk: Aiwan)
Ik dacht eerst het zwarte plastic frame los te moeten maken om de waterpomp te vervangen, dus ook de camshaft tandwiel losmaken. Wel eerst merken waar die op de as zit!
Later bleek dat zwarte frame losmaken voldoende is (misschien zelfs overbodig) om makkelijk bij 1 van de bouten waterpomp te komen.
wat mij verbaast is dat het tandwiel de mogelijkheid heeft een paar millimeter naar rechts of links te verplaatsen. De gaten van de bouten zijn nl ovaal. Ik weet niet wat de functie daarvan is. Kun je misschien zo ook later een afstelling doen?
Terugbouwen is minder moeilijk.
Binnen 10 minuten rijden kreeg ik melding koelvloeistof. De lucht was toen uit systeem en dus zorgen dat je dat bij je hebt.
Vond overigens de onderste motorsteun heel erg slap, maar rubber was niet kapot. Misschien moet deze vervangen worden?
Een ander grote klus was de trailing arm bus. Deze was aan 1 kan volledig los van het horizontale verbindingsstuk (rubber was nog goed).
Dit veroorzaakte een heel irritant gepiep van de bus tegen het chassis omdat deze naar buiten kroop tijdens het rijden.
Arm los gemaakt en buiten de auto met een speciaal tool eruit en nieuwe erin geperst. Het zou ook onder de auto kunnen maar dan moet je brug hebben.
Links ook maar preventief gedaan.
Twee vragen houd ik over.
Is dat onderste motorrubber nieuw ook zo zacht (flexibel)?
Lijkt alsof ik motor iets meer voel in stuur (zou rubber kunnen zijn?) of is de camshaft tandwiel 1 mm verschoven bij vastzetten (ik had het uiteraard gemerkt)