Pagina 1 van 1

V70 2.4 140 PK Lage compressie

Geplaatst: 02.05.2018 - 08:57
door WesleyS
Hi,

Ik heb me zojuist maar eens geregistreerd na het meelezen de afgelopen maanden (waarvoor dank).
Korte introductie:

Wesley, 24 jaar uit het midden van het land.
Samenwonend, geen kinderen (ook al zou de auto anders doen vermoeden) :)

Nu toch maar over naar de orde van de dag, namelijk de problemen met mijn lieve Volvo V70 2003 2.4 140 PK automaat.

Ik heb de auto zo een twee jaar geleden aangeschaft met een km-stand van grofweg 170.000, nog geen 5.000 km later een BRC gasinstallatie laten inbouwen met klepsmering.
Heerlijk dat rijden op Gas, helaas hield dat 3 maanden geleden op.

De auto gaf aan "Rij langzaam of schakel op" in combinatie met het branden van het motormanagement lampje. De auto laten uitlezen, P0301 misfire cilinder 1, Bougies vervangen en foutcodes gereset. Hij reed weer heerlijk (voor erg korte duur( 50 KM?)), dus nu de bobines vervangen. Ook dit heeft hetzelfde effect gehad (namelijk direct weer problemen op cilinder 1).

Toen is er vanwege wat veranderingen tijd overheen gegaan en is recenter de controle op de injectoren geweest (namelijk het verwisselen van cilinder 1 met cilinder 4). Uitkomst hiervan leek veel belovend, hetzelfde gebeurde namelijk, echter nu de P0304 (misfire cilinder 4). Dit leek dus kat in het bakkie. Echter...

Na binnenkomst van de injectoren naar de garage om deze te vervangen, bij het uitlezen vooraf gaf de foutcode echter op dit moment P0305 (misfire cylinder 5) aan. Problemen waren dan ook nog niet verholpen met het vervangen van de injectoren. Tot slot een compressiemeting gedaan, hierbij cilinder 1 tm/4 netjes op 10,5 tot 11 bar. Echter cilinder 5 slechts 4 bar.
Oh nee..... wat nu?

Het eerste waar ik aan dacht was een verbrande klep, echter zouden er meer oorzaken kunnen zijn. Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

De auto verbruikt veel olie, garagebedrijf heeft er tevens steeds 10W40 ingedaan ipv 5W30.

Mochten het de kleppen zijn ben ik niet van plan om duizenden euro's uit te geven aan blokvervanging. Is het logisch dat de kleppen kapot zijn ondanks de klepsmering?
Zouden het de kleppen zijn, is het reviseren van de kop dan een goede oplossing? (zelf alles uitbouwen en kop laten reviseren) en is hier een how-to van?

Ik verneem het graag,

Alvast dank.

Re: V70 2.4 140 PK Lage compressie

Geplaatst: 02.05.2018 - 22:26
door edraket
Eerst even een compressiemeting doen met wat olie in de slechte cilinder. Als de compressie dan nog steeds laag is is het inderdaad een verbrande klep of een stukje afgebroken. Als de compressie dan significant hoger is dan is er wat mis met de veren. Die zitten vast of er is andere schade. Deze motoren hebben last van een slechte aansluiting van de oliezeef op de pomp, waardoor de oliedruk weg kan vallen met desastreuze gevolgen.
Kop is zelf uit te bouwen, maar is wel veel werk.

Re: V70 2.4 140 PK Lage compressie

Geplaatst: 03.05.2018 - 07:54
door WesleyS
Dank voor je reactie, is er ergens te vinden hoe dit uit te bouwen is?
Ik zal zsm opnieuw de compressie op deze manier meten.

Vanuit een bekende kreeg ik te horen dat ik bijvoorbeeld eerst even wat Tunap 133 moest proberen ivm mogelijk vastzittende kleppen, is dat correct?

Re: V70 2.4 140 PK Lage compressie

Geplaatst: 03.05.2018 - 13:02
door edraket
Vast zittende kleppen ga je daar niet mee oplossen, ik debk dat die bekende bedoelde zuigerveren. Dat zou kunnen, bij deze motoren willen de zuigerveren wel eens vast gaan zitten door slechte olie/te weinig verversen.
Maar dan zou je verwachten dat de overige zuigers ook problemen zouden hebben.

Re: V70 2.4 140 PK Lage compressie

Geplaatst: 03.05.2018 - 13:04
door edraket
Doe nu eerst maar een compressie test met olie erbij. Je weet dan of het een zuigerveer is of een klep. Als het de eerste is heeft het demonteren van de kop niet zoveel zin.
Maar ik denk voor 90% zeker te kunnen zeggen dat het een klep is.

Hoeveel heeft het blok nu gelopen?

Re: V70 2.4 140 PK Lage compressie

Geplaatst: 03.05.2018 - 13:15
door edraket
Is de auto overigens wel met warme motor gemeten? De waardes die je meet op de overige cilinders zijn wel erg laag. Heb even gekeken, jouw auto heeft een compressie verhouding van 1:10,3. Je zou dan ong 14 bar uit de compressietest verwachten en geen 10,5-11. Heeft de garage die de test heeft gedaan daar iets over geroepen? Ik heb het vermoeden dat alle kleppen te strak staan, en daardoor de lage compressie. Bij de ene cilinder sluit de klep waarschijnlijk helemaal niet meer, met als gevolg lage compressie.

Re: V70 2.4 140 PK Lage compressie

Geplaatst: 03.05.2018 - 16:25
door WesleyS
Het blok heeft nu 217 K gelopen.

Compressie is gemeten met een druk sluiting en niet met schroefdraad. Tevens niet met vol gas gestart met meten.

Vanochtend was wonderenswaardig, motor lampje brandde niet, hij bokte amper bij stationair en hij leek vermogen terug te hebben.
Helaas vanmiddag weer terug bij af. Dit geeft me wel een beetje hoop.

Re: V70 2.4 140 PK Lage compressie

Geplaatst: 04.05.2018 - 22:14
door edraket
Ik zou eerst even een nieuwe metimg doen. Blok warm rijden, en dan met gasklep volledig open de meting doen. Nu weet je eigenlijk niets.