Pagina 1 van 1
Prijsexplosie V90 T5
Geplaatst: 17.05.2018 - 14:31
door DB200
Ik heb de prijzen van de V90 Momentum vergeleken voor MY2017 en MY2019, en de verschillen zijn op zijn zacht gezegd verrassend. Overduidelijk is dat het doorvoeren van lastenverzwaringen van onze overheid nog niet ten einde gekomen is, ondanks de begrotingsoverschotten, en dat de automobiel wederom melkkoe nummer één is.
De BPM op een V90 T5 is in de periode april 2016 – april 2018 gestegen van 8.464 euro naar 11.448 euro, een stijging van 35,3%.
De netto catalogusprijs is in diezelfde periode gestegen van 36.802,48 euro naar 38.071,9 euro. Met de invoering van MY2019 zijn er enkele zaken uit de Momentum-uitvoering geschrapt:
- 011 verwarmbare voorstoelen
- 063 verwarmbare ruitensproeierkoppen
- Moritz lederen bekleding
Totaal: 2.480 euro.
Om appels met appels te kunnen vergelijken, heb ik dit bij de netto catalogusprijs opgeteld en daarmee is de gecorrigeerde netto catalogusprijs 40551,90 euro. Dit is een stijging van 10,2% t.o.v. MY2017. Ook al aanzienlijk maar niet zo idioot hoog als de BPM.
De totale eindprijs (fiscale waarde) is in twee jaar tijd met 7.000 euro gestegen van 52.995 euro naar 59.995 euro (uitgaande van appels met appels, dus inclusief de geschrapte opties). Dit is een prijsstijging van 13,2%.
Re: Prijsexplosie V90 T5
Geplaatst: 17.05.2018 - 14:44
door mxeryus
Ik denk dat de nieuwe WLTP (opvolger van NEDC) hieraan ten grondslag ligt. Een andere (en in sommige opzichten veel betere) testprocedure om het verbruik (en de uitstoot) vast te stellen. Een BMW X5 is zo'n 15k duurder geworden.
Re: Prijsexplosie V90 T5
Geplaatst: 17.05.2018 - 15:45
door lint
Het zal allemaal geen positief effect hebben op de verkoop van de V90 T5.
Re: Prijsexplosie V90 T5
Geplaatst: 17.05.2018 - 15:58
door OGA244
DB200 schreef:
Ik heb de prijzen van de V90 Momentum vergeleken voor MY2017 en MY2019, en de verschillen zijn op zijn zacht gezegd verrassend. Overduidelijk is dat het doorvoeren van lastenverzwaringen van onze overheid nog niet ten einde gekomen is, ondanks de begrotingsoverschotten, en dat de automobiel wederom melkkoe nummer één is.
De BPM op een V90 T5 is in de periode april 2016 – april 2018 gestegen van 8.464 euro naar 11.448 euro, een stijging van 35,3%.
De netto catalogusprijs is in diezelfde periode gestegen van 36.802,48 euro naar 38.071,9 euro. Met de invoering van MY2019 zijn er enkele zaken uit de Momentum-uitvoering geschrapt:
- 011 verwarmbare voorstoelen
- 063 verwarmbare ruitensproeierkoppen
- Moritz lederen bekleding
Totaal: 2.480 euro.
Om appels met appels te kunnen vergelijken, heb ik dit bij de netto catalogusprijs opgeteld en daarmee is de gecorrigeerde netto catalogusprijs 40551,90 euro. Dit is een stijging van 10,2% t.o.v. MY2017. Ook al aanzienlijk maar niet zo idioot hoog als de BPM.
De totale eindprijs (fiscale waarde) is in twee jaar tijd met 7.000 euro gestegen van 52.995 euro naar 59.995 euro (uitgaande van appels met appels, dus inclusief de geschrapte opties). Dit is een prijsstijging van 13,2%.
door de komst van de T4 is de T5 van een netto geprijsde auto een bruto geprijsde auto geworden
Re: Prijsexplosie V90 T5
Geplaatst: 17.05.2018 - 19:27
door lint
Dus het prijsverschil wordt door korting min of meer opgevangen?
Re: Prijsexplosie V90 T5
Geplaatst: 23.05.2018 - 13:51
door DB200
Ik denk dat de nieuwe WLTP (opvolger van NEDC) hieraan ten grondslag ligt.
Nee, de CO2 uitstoot stijgt van 154 naar 157 gram per kilometer. Het is grotendeels de (jaarlijkse) BPM verhoging. Maar zelfs al zou dat wel zo zijn, dan nog zou de BPM niet mogen stijgen volgens de Europese Commissie die verantwoordelijk is voor invoering van de WLTP.
Voor de V90 D4 GT-8 is de prijsontwikkeling nog absurder.
Netto Catalogusprijs daalt van 39.154,25 euro in april 2016 naar 38.563,23 euro in april 2018 (incl. correctie voor de geschrapte opties)
BPM stijgt van 8.618,36 euro in april 2016 naar 12.153,08 euro in april 2018.
Een stijging van maar liefst 41%.
Dit is wel voor ca. 60% te verklaren door de WLTP, de CO2 uitstoot stijgt van 119 naar 127 gram per kilometer.
De V70 D4 GT-8 eindprijs neemt in dezelfde periode met 2.300 euro toe, een stijging van 4,1%.
Re: Prijsexplosie V90 T5
Geplaatst: 23.05.2018 - 13:59
door DB200
Het zal allemaal geen positief effect hebben op de verkoop van de V90 T5.
Relevant is dat onze (r)overheid de prijzen van nieuwe auto's flink duurder maakt onder het mom van milieu. De CAO-salarissen groeien niet in dezelfde snelheid mee. Voor de particulier komt een nieuwe auto zo verder weg dan ooit. Waardoor de autobranche verder wordt uitgehold, schaalvergroting wordt versneld en werkgelegenheid op lange termijn kapot wordt gemaakt. In mijn optiek kun je niet ongestraft de belastingen maar blijven verhogen. Maar misschien ben ik de enige die zich daar druk over maakt?
Re: Prijsexplosie V90 T5
Geplaatst: 23.05.2018 - 14:01
door lint
Je hebt helaas helemaal gelijk en je bent niet de enige die zich daar druk over maakt.
Re: Prijsexplosie V90 T5
Geplaatst: 23.05.2018 - 15:01
door OGA244
Span n rechtzaak aan
Re: Prijsexplosie V90 T5
Geplaatst: 23.05.2018 - 15:05
door OGA244
Bij een V40 D2 is van my 18 naar my 19 de BPM met 7.5k gestegen, dat is > 200%, natuurlijk slaat n dergelijke verhoging nergens op.
Re: Prijsexplosie V90 T5
Geplaatst: 23.05.2018 - 15:38
door Walter
MODS BREAK: passen we op dat we het hier niet over politiek gaan hebben?
Re: Prijsexplosie V90 T5
Geplaatst: 23.05.2018 - 15:49
door OGA244
Er wordt n uitstoot vastgesteld en daar wordt n bedrag per gram op losgelaten.
WLTP is pas vanaf september "eerlijk"..
Re: Prijsexplosie V90 T5
Geplaatst: 28.05.2018 - 14:35
door DB200
WLTP is pas vanaf september "eerlijk"..
Inderdaad, nog niet iedereen is al overgeschakeld op WLTP en Euro6c danwel Euro6dtemp (pas vanaf 1 september 2019 verplicht). Ik noem bijvoorbeeld het VAG-concern. En als ik het zo lees, staat die "Schummelmeister" nog wat te wachten.
https://www.motor-talk.de/news/wltp-eng ... 56875.html
Re: Prijsexplosie V90 T5
Geplaatst: 18.06.2018 - 12:53
door Van Hoften
En dan te bedenken dat je in 2010 nog GROEN bezig was tot en met 140 gram uitstoot...