Volvo S60 T5: Performance problemen
Geplaatst: 28.05.2018 - 09:50
Hoi allen! Ik ben nieuw hier. Mijn naam is (***) noem me maar DK! Heb wat rondgekeken op het forum en het lijkt me een leuke omgeving om kennis over volvo’s op te doen en te delen! Nu mijn situatie:
Vorige week heb ik met mijn vader een tweede autootje gekocht. Het gaat om een volvo S60 T5 uit 2001 (ik zal proberen een foto toe te voegen). De kilometerstand staat op 289.XXX. We hebben deze auto aangeschaft van een jonge automonteur voor €1.500. Nu waren wij ons er van tevoren al van bewust dat er voor dat geld wel het een en ander mis zou zijn met de auto, en dat is ook zo. Naast alle kleine onderhoudsdingentjes en alle kleine gebrekken, heeft de nieuwe auto twee redelijk grote mankementen:
1. De motor levert maar een fractie van zijn vermogen.
2. De stuurbekrachtiging werkt niet correct. (weerstand rond middenpunt stuur)
Met deze post wil ik ingaan op het eerste punt; de prestatie van de motor. Ik wil in deze post zo veel mogelijk informatie geven over de huidige staat en een plaatje scheppen over hoe het zit met de motor. Ik hoop dat iemand mij dan kan vertellen wat er mogelijk mis kan zijn met het blok, zodat we het probleem zo precies mogelijk aan kunnen pakken.
Dus, het probleem is als volgt: de auto levert zijn vermogen niet (250pk). Het is overduidelijk dat de auto niet presteert. Ten eerste de topsnelheid. Wij hebben met veel moeite na toch wel een aardig stuk vol gas te rijden net de 150km/u aan weten te tikken. Van wat ik lees en op youtube zie kan deze auto makkelijk boven de 230 uitkomen. Ten tweede de acceleratie. Deze is gewoon erg sloom. Wij hebben gister een 0-100km/u testje gedaan en we kamen uit op de 13,5 á 14 seconden. Dit zou volgensmij in zo’n 7-8 sec moeten kunnen (3 man in de auto). Ook als je een helling oprijd lijkt de auto moeite te hebben met het accelereren.
De auto rijd dus wel. Het is opzich een prima auto om in te touren, maakt geen al te rare geluiden, is niet erg schokkerig en stinkt niet ofzo. Het enige is dus dat de motor hooguit 2/5 van zijn vermogen levert. Verdere mankementen aan de motor zijn dat hij bij een koude start een beetje stroef loopt. Hij schud een beetje en loopt voor 10 seconden een beetje stroef, niet heel erg. Verder toont het dashboard geen foutmeldingen voor het motorblok. Wij vragen ons af wat er mis kan zijn met de auto. Online heb ik het een en ander gelezen. Sommige verhalen komen overeen met onze auto, maar zijn dan weer net iets anders. Ik hoor bijvoorbeeld verhalen over de luchtmassameter (MAF) die niet goed werkt met als gevolg verminderde kracht, of het gasklephuis wat niet goed functioneert met als gevolg dat de auto in “limp mode” terecht komt. Ik denk niet dat onze auto in limp mode zit. (Nogmaals, 150km/u en geen foutmelding). Ook hoorde ik verhalen over een fuel pressure sensor en allerlei andere sensoren die de power kunnen verminderen. Ook kan het zijn dat de turbo dood is, maar ik denk dat de auto dan niet meer zou moeten kunnen rijden? Misschien zit hij wel vast, dat zou ook kunnen.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen of ervaring hebben met soortgelijke problemen en mij kunnen vertellen hoe jullie het hebben aangepakt! Ik ben overigens niet super technisch dus het zou fijn zijn als het niet te ingewikkeld word! Ik kijk uit naar jullie reacties.
DK
*Opmerking: ik heb mijn rijbewijs pas in Juni, alle observaties zijn voor mij gedaan vanuit de passagiersstoel en van wat mijn vader over de auto vertelt tijdens het rijden.
Vorige week heb ik met mijn vader een tweede autootje gekocht. Het gaat om een volvo S60 T5 uit 2001 (ik zal proberen een foto toe te voegen). De kilometerstand staat op 289.XXX. We hebben deze auto aangeschaft van een jonge automonteur voor €1.500. Nu waren wij ons er van tevoren al van bewust dat er voor dat geld wel het een en ander mis zou zijn met de auto, en dat is ook zo. Naast alle kleine onderhoudsdingentjes en alle kleine gebrekken, heeft de nieuwe auto twee redelijk grote mankementen:
1. De motor levert maar een fractie van zijn vermogen.
2. De stuurbekrachtiging werkt niet correct. (weerstand rond middenpunt stuur)
Met deze post wil ik ingaan op het eerste punt; de prestatie van de motor. Ik wil in deze post zo veel mogelijk informatie geven over de huidige staat en een plaatje scheppen over hoe het zit met de motor. Ik hoop dat iemand mij dan kan vertellen wat er mogelijk mis kan zijn met het blok, zodat we het probleem zo precies mogelijk aan kunnen pakken.
Dus, het probleem is als volgt: de auto levert zijn vermogen niet (250pk). Het is overduidelijk dat de auto niet presteert. Ten eerste de topsnelheid. Wij hebben met veel moeite na toch wel een aardig stuk vol gas te rijden net de 150km/u aan weten te tikken. Van wat ik lees en op youtube zie kan deze auto makkelijk boven de 230 uitkomen. Ten tweede de acceleratie. Deze is gewoon erg sloom. Wij hebben gister een 0-100km/u testje gedaan en we kamen uit op de 13,5 á 14 seconden. Dit zou volgensmij in zo’n 7-8 sec moeten kunnen (3 man in de auto). Ook als je een helling oprijd lijkt de auto moeite te hebben met het accelereren.
De auto rijd dus wel. Het is opzich een prima auto om in te touren, maakt geen al te rare geluiden, is niet erg schokkerig en stinkt niet ofzo. Het enige is dus dat de motor hooguit 2/5 van zijn vermogen levert. Verdere mankementen aan de motor zijn dat hij bij een koude start een beetje stroef loopt. Hij schud een beetje en loopt voor 10 seconden een beetje stroef, niet heel erg. Verder toont het dashboard geen foutmeldingen voor het motorblok. Wij vragen ons af wat er mis kan zijn met de auto. Online heb ik het een en ander gelezen. Sommige verhalen komen overeen met onze auto, maar zijn dan weer net iets anders. Ik hoor bijvoorbeeld verhalen over de luchtmassameter (MAF) die niet goed werkt met als gevolg verminderde kracht, of het gasklephuis wat niet goed functioneert met als gevolg dat de auto in “limp mode” terecht komt. Ik denk niet dat onze auto in limp mode zit. (Nogmaals, 150km/u en geen foutmelding). Ook hoorde ik verhalen over een fuel pressure sensor en allerlei andere sensoren die de power kunnen verminderen. Ook kan het zijn dat de turbo dood is, maar ik denk dat de auto dan niet meer zou moeten kunnen rijden? Misschien zit hij wel vast, dat zou ook kunnen.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen of ervaring hebben met soortgelijke problemen en mij kunnen vertellen hoe jullie het hebben aangepakt! Ik ben overigens niet super technisch dus het zou fijn zijn als het niet te ingewikkeld word! Ik kijk uit naar jullie reacties.
DK
*Opmerking: ik heb mijn rijbewijs pas in Juni, alle observaties zijn voor mij gedaan vanuit de passagiersstoel en van wat mijn vader over de auto vertelt tijdens het rijden.