Pagina 1 van 1

Anti-skid service vereist

Geplaatst: 21.09.2006 - 01:45
door eXite
Zo zo zo, volgens mij heeft mijn S40 me zojuist bij het limp-mode clubje gevoegd hier op het forum.

Ik rijd net op een lege A6 van groningen naar amsterdam en na een half uur 150 op de cruise control te hebben gereden heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de auto rustig richting de 210 gestuurd. Dit ging allemaal prima voor mijn gevoel, maar na een minuut 200-210 gereden te hebben verscheen plots een uitroepteken op mijn dashboard i.c.m. de volgende melding:

"ANTI-SKID SERVICE VEREIST
VERMINDERD MOTORVERMOGEN"

En ja hoor, daar ging de auto, 200-180-160-140... toen heb ik de koppeling maar ingetrapt en ben zo de parkeerplaats van een benzinepomp opgerold. Motor laten draaien, deur opengedaan en geluisterd naar de motor als ik gas gaf. Ik had het idee dat de turbo wat meer floot dan normaal, maar verder was er niets te horen / te zien. Motor uitgezet en na 10 seconden weer gestart, melding verdwenen en volledige vermogen weer terug.

Wat is wijsheid? Het gaat hier om een gechipte 1.6D met 57k op de teller. Tot vanavond nooit motorproblemen gehad.

Geplaatst: 21.09.2006 - 02:21
door Daanh78
Anti-skid lijkt me een soort van ESP functie, maar weet dat niet zeker. Is er iemand anders die een licht op de zaak kan schijnen?

Geplaatst: 21.09.2006 - 21:35
door EJV50
Anti skid heeft inderdaad met de DSTC te maken. Iets met je remmen?

Geplaatst: 22.09.2006 - 01:07
door Paul
Had in zweden die foutmelding en had daar met het AWD systeem te maken, dus het kan meer zijn...

Geplaatst: 22.09.2006 - 01:40
door eXite
Hm, vandaag naar de dealer geweest en de auto laten uitlezen. De monteur had gelijk door dat de auto gechipt was overigens, dus voor de mensen die denken dat chiptunen niet door je dealer opgemerkt zal worden, dit wordt het wel ;)

Bij het uitlezen kon je precies zien wat alle regelsystemen in de auto te melden hadden en de melding die het bovenstaande heeft veroorzaakt was een melding dat de turbodruk te hoog was. Klaarblijkelijk heeft de auto dus teveel vermogen moeten leveren waarvoor de turbo een druk opbouwde die hoger lag dan de standaard fabriekspecificaties. (niet verbazingwekkend)

Gelukkig dus geen 'lame' auto!

Geplaatst: 22.09.2006 - 01:50
door Paul
Welke motor heb je? 2.0d?

Re: Anti-skid service vereist

Geplaatst: 22.09.2006 - 02:00
door Lenoir
eXite schreef: Het gaat hier om een gechipte 1.6D met 57k op de teller. Tot vanavond nooit motorproblemen gehad.

Geplaatst: 22.09.2006 - 07:38
door arnoud
eXite schreef:Hm, vandaag naar de dealer geweest en de auto laten uitlezen. De monteur had gelijk door dat de auto gechipt was overigens, dus voor de mensen die denken dat chiptunen niet door je dealer opgemerkt zal worden, dit wordt het wel ;)
Wat was de reactie van de monteur op het feit dat de auto gechipt was? Heeft hij daar nog iets over gezegd?

Geplaatst: 22.09.2006 - 16:42
door miss_volvo
Ik kreeg die melding ook (op vakantie toen ik een steil gravel weggetje probeerde op te rijden). Auto uit en daarna weer aan en geen problemen meer mee gehad (ben het weggetje toen maar achteruit opgereden...)

Geplaatst: 23.09.2006 - 03:50
door eXite
arnoudh schreef:
eXite schreef:Hm, vandaag naar de dealer geweest en de auto laten uitlezen. De monteur had gelijk door dat de auto gechipt was overigens, dus voor de mensen die denken dat chiptunen niet door je dealer opgemerkt zal worden, dit wordt het wel ;)
Wat was de reactie van de monteur op het feit dat de auto gechipt was? Heeft hij daar nog iets over gezegd?
Hij gaf me tips voor rijden met een gechipte motor en zei dat ik dit beter voor Volvo kon verzwijgen aangezien bij chippen de garantie op de volledige aandrijflijn vervalt, maar hij maakte er verder absoluut geen probleem van.