Pagina 1 van 1

V60 PIH Start accu telkens leeg na laden van de 400v batterij. Alarm gaat af midden in de nacht.

Geplaatst: 18.06.2018 - 07:44
door mkamer
Het begon een aantal weken geleden. 's Nachts gaat het alarm af. Ik naar buiten...niks aan de hand. Maar weer gaan slapen. 5 minuten later weer. Auto maar van het slot en alarm gehaald en weer verder geslapen. Volgende dag meten aan de 12v accu. 3V! Ok...nieuwe gel accu er in. Aantal dagen later weer het probleem. Dit gaat nu een aantal weken door. Bij de garage weten ze het ook niet.

Ik heb geen VOC er op zitten, dus die backup accu zit er bij mij (neem ik aan) niet in. Corrigeer me als ik het fout heb.

Nu weet ik dat er een aantal topics zijn over dit probleem, maar ik heb geen oplossing gezien die van toepassing is op mijn situatie. Die staren alleen naar een beeldscherm en daar kom vervolgens een onzinnig antwoord uit wat niks oplost.

Voordat ik honderden euro's aan onderzoekskosten kwijt ben, zou ik graag willen horen wat het heuvel zou kunnen zijn.

Re: V60 PIH Start accu telkens leeg na laden van de 400v batterij. Alarm gaat af midden in de nacht.

Geplaatst: 18.06.2018 - 10:30
door HeinvdW
Van wanneer is je auto?
De serie van einde 2013 heeft een probleem met een grote oranje stekker tussen de 400V accu en de rest van de auto.
En als je dan gaat rijden valt ineens de rembekrachtiging en stuurbekrachtiging weg.
Misschien dat je probleem pas nu optreedt.

Re: V60 PIH Start accu telkens leeg na laden van de 400v batterij. Alarm gaat af midden in de nacht.

Geplaatst: 18.06.2018 - 13:54
door RoaldH
Is je auto ook aan het laden of heb je de stekker niet aangesloten?

Re: V60 PIH Start accu telkens leeg na laden van de 400v batterij. Alarm gaat af midden in de nacht.

Geplaatst: 18.06.2018 - 21:21
door rsnhakan
Heb je inderdaad problemen met laden?

V60 PIH Start accu telkens leeg na laden van de 400v batterij. Alarm gaat af midden in de nacht.

Geplaatst: 03.08.2022 - 19:27
door Geetee
Ik heb dit probleem nu ook al een paar keer gehad, wat is de oplossing geweest?

V60 PIH Start accu telkens leeg na laden van de 400v batterij. Alarm gaat af midden in de nacht.

Geplaatst: 03.08.2022 - 20:21
door The Mechanic
Zet je de auto altijd met een lege 400v accu aan de laadpaal? Zo ja, probeer dan eens de laatste km's naar huis even de Save knop in te drukken zodat hij niet leeg de lader aan gaat.

Geen airco problemen?

V60 PIH Start accu telkens leeg na laden van de 400v batterij. Alarm gaat af midden in de nacht.

Geplaatst: 04.08.2022 - 19:53
door RPK
Vanochtend was de de 12V accu van mijn XC60 T6 ook leeg. Auto was totaal dood. Met verborgen sleuteltje moeten open maken. Alles uit, schermen zwart. Helemaal niets.
Ik was NIET aan het laden. Auto is 3 maanden oud.
Touring (Belgische ANWB) had de boel in 5 tellen werkend met een hulp accu'tje.
Benzine motor half uurtje laten draaien. Uit gezet. 5 minuten later proberen te starten en weer alles dood.
Weer Touring. Naar garage gereden (spannend!). Volgens wegenwachter kon dat veilig omdat er nog 30% in de hybride accu zat. Geen risico op uitvallen zolang je het spul niet uit zet met het draaiknopje.
Bij de garage zeggen ze nu dat er helemaal niets mis is. 12V accu is in perfecte staat. Ze hebben wel geen idee waarom de accu leeg was.
Ik kan hem morgen gaan halen.

Ik heb er niet veel vertrouwen in.
Iets moet de 12V accu leeg trekken. Volgens mij kan je in een moderne auto niet iets laten branden.....de computer regelt dat en zet alles uit.

V60 PIH Start accu telkens leeg na laden van de 400v batterij. Alarm gaat af midden in de nacht.

Geplaatst: 05.08.2022 - 15:13
door RoaldH
RPK schreef: 04.08.2022 - 19:53 Vanochtend was de de 12V accu van mijn XC60 T6 ook leeg. Auto was totaal dood. Met verborgen sleuteltje moeten open maken. Alles uit, schermen zwart. Helemaal niets.
Ik was NIET aan het laden. Auto is 3 maanden oud.
Touring (Belgische ANWB) had de boel in 5 tellen werkend met een hulp accu'tje.
Benzine motor half uurtje laten draaien. Uit gezet. 5 minuten later proberen te starten en weer alles dood.
Weer Touring. Naar garage gereden (spannend!). Volgens wegenwachter kon dat veilig omdat er nog 30% in de hybride accu zat. Geen risico op uitvallen zolang je het spul niet uit zet met het draaiknopje.
Bij de garage zeggen ze nu dat er helemaal niets mis is. 12V accu is in perfecte staat. Ze hebben wel geen idee waarom de accu leeg was.
Ik kan hem morgen gaan halen.

Ik heb er niet veel vertrouwen in.
Iets moet de 12V accu leeg trekken. Volgens mij kan je in een moderne auto niet iets laten branden.....de computer regelt dat en zet alles uit.
Let erop dat de stekker goed in de auto zit en goed kan vergrendelen. Anders gaat de auto niet laden en komt de auto niet in slaap en trekt de 12v accu leeg. Verder is het niet handig om de auto (bij warmer weer) helemaal leeg te rijden, waardoor de auto bij inpluggen flink gaat koelen en de 12v accu te ver wordt leeggetrokken en waardoor de 400v accu niet begint met laden na het koelen. Rij dan in hybrid de laatste kilometers om iets buffer in de accu te laten.

Een complete herinstallatie van de software lost het probleem vaak wel op. Je kan er ook omheen werken door de bovengenoemde tip. Of wacht een uur of 2/3 met het inpluggen. Dan gaat de auto minder koelen.

V60 PIH Start accu telkens leeg na laden van de 400v batterij. Alarm gaat af midden in de nacht.

Geplaatst: 11.08.2022 - 08:24
door RPK
Bedankt voor je uitleg.
Maar ik was niet aan het laden. Het was natuurlijk wel warm de vorige week. De auto gaat toch niet koelen als'm niet aan het laden is??

De garage heeft eigenlijk niets gevonden en niets gedaan.
Ze hadden het over het nood-accuutje. Wat ik ervan begreep is dat er een kleine oplaadbare batterij is die in het antenne gedeelte zit. Onder de vin op het dak.
Dat was leeg. En dat trekt dan de 12V accu ook leeg. Ze hebben alle accu's opgeladen en nagemeten. 12V was in perfecte staat. Nood-accu opladen duurt blijkbaar uren.
Als het nood-accuutje leeg is krijg je een rode "e-call" waarschuwing te zien.
Dat acuutje dient ervoor om een e-call te kunnen doen als al het andere niet meer werkt. En om de sleutels te kunnen detecteren. Zeggen ze.
Maar dat heeft heel weinig nut als dat ook leeg kan raken en dan ook nog de hele auto "dood" maken.

Ik heb wel ook op andere (VS) Volvo forums vergelijkbare problemen gevonden. Die veroorzaakt werden door de (lekkende) antenne module (TCAM). Bij Volvo en bij Polestar.
Er schijnt ook een software update voor te zijn.
Mijn garage wist niet of ze die update gedaan hadden?!?

Verder heeft de garage dus niet constructiefs gedaan. Niets vervangen of gerepareerd.
Ik kan dus elk moment weer met een dode auto staan. Ik rijd nu voor de zekerheid met een jumpstarter rond, ik voel me net mijn vader in de jaren 70. lol.

V60 PIH Start accu telkens leeg na laden van de 400v batterij. Alarm gaat af midden in de nacht.

Geplaatst: 02.09.2022 - 13:19
door ruudvlek
Mijn V60 van 2013 stond regelmatig met een lege startaccu, ook terwijl hij aan de laadpaal hing. Uiteindelijk heeft de dealer de after-market startonderbreker uitgeschakeld. Die schakelde kennelijk te snel de stroom uit. Sindsdien geen problemen meer met lege startaccu. Nog wel is ie incidenteel niet opgeladen, zonder meldingen overigens.

V60 PIH Start accu telkens leeg na laden van de 400v batterij. Alarm gaat af midden in de nacht.

Geplaatst: 06.09.2022 - 13:41
door RoaldH
ruudvlek schreef: 02.09.2022 - 13:19 Mijn V60 van 2013 stond regelmatig met een lege startaccu, ook terwijl hij aan de laadpaal hing. Uiteindelijk heeft de dealer de after-market startonderbreker uitgeschakeld. Die schakelde kennelijk te snel de stroom uit. Sindsdien geen problemen meer met lege startaccu. Nog wel is ie incidenteel niet opgeladen, zonder meldingen overigens.
Maar schakelde de startonderbreker het dcdc bord uit dat vanuit de 400v de 12v oplaad? Dan is die laadtijd mogelijk te kort.

V60 PIH Start accu telkens leeg na laden van de 400v batterij. Alarm gaat af midden in de nacht.

Geplaatst: 28.11.2022 - 09:08
door Javar52
Probleem met lege startaccu heb ik van de zomer ook een paar maal gehad inclusief een alarm dat midden in de nacht tript. Bleek bij mij uiteindellijk de alarmmodule onder het linkervoorspatboard te zijn. Daar zitten 2 Li-Ion cellen in die na een jaar of 6 a 7 beginnen te lekken en dan je accu gaan leegtrekken.
Constateren dat het die module is is relatief eenvoudig. Als bij een alarmtest je normale claxon afgaat en niet de hoge janktoon van de alarmmodule is het ding vrijwel zeker overleden.
Garage wist het bij mij ook niet maar uiteindelijk heb ik het zelf gevonden. Alarmmodule vervangen (repareren is vrijwel onmogelijk en het bleek na destructieve demontage dat de eletronica ook volledig was aangetast door de lekkende cellen). Module kost zo'n 250 euro en is relatief eenvoudig zelf te vervangen.

V60 PIH Start accu telkens leeg na laden van de 400v batterij. Alarm gaat af midden in de nacht.

Geplaatst: 17.02.2024 - 10:28
door abbabak1
Zelf vervangen:

Uitschakelen Fuse 16 5A hier: https://fuse-box.info/volvo/volvo-v60-2 ... and-relays