Pagina 1 van 2
T4 of T5
Geplaatst: 22.06.2018 - 12:01
door BG_V40cc
Beste,
onze V50 mag na 12 jaar trouwe dienst op stal. De nakende kosten zijn te hoog en daarom maar besloten een V40 te kopen.
Owv financiele redenen, dacht ik aan een T4, 1.6, 180 pk, automaat 6 bak.
Qua taks en verzekering is dit type in Belgie zeer interessant.
Bij het zoeken viel me op dat een T5 evenzeer makkelijk te vinden is, en eigenlijk nagenoeg hetzelfde kost.
Nu zal die qua tax, vezekering wat duurder gaan zijn, maar je krijgt ook wel wat pks meer.
De T5 is dan een 2.0, 245 pk, automaat 8 bak.
Hier wat vraagjes die jullie hopelijk kunnen beantwoorden en mijn keuze helpen vergemakkelijken;
1 de 6 bak, is dat een geartronic of powershift? Powershift is een dorge koppeling, moet geregeld gespoeld en kan warm lopen bvb tijdens files.
Als dat zo is, dan 1 minpuntje voor de T4, want de 8 bak is een geartronic, dat weet ik.
2 Heeft een van beide combinaties merkelijk meer technische problemen? bvb de T4 1.6, 6 bak, heeft die groetere problemen of heeft die kenmerkende gebrekken te verwachten?
3 Ik heb proefgereden met de T4, dat viel echt reuze mee, nu hebben we bvb een golf 1.4 TSI van 150 pk en de T4 is merkelijk vinniger en sneller en trekt boven de 4000 toeren zelfs nog door, iets wat dat golfje absoluut niet doet. (by the way als iemand er aan denkt een 1.4 TSI 150 pk te kopen, niet doen, koop de 125 pk, beterkoop , even snel, die 150 pk zitten ergens in een stal maar zeker niet onder de motorkap.)
4 Heeft er iemand de T4 laten chippen? Het vermogen blijft zowat hetzelfde, maar het koppel kan wel serieus omhoog (240 nr 340). Vermits ik een koppelrijder wil ik dat laten doen, als het een T4 wordt.
5 Zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten in het algemeen als het over een V40 gaat? Ik zoek eentje vanaf 2014 tot nu.
Alvast bedankt voor al jullie waardevolle feedback.
Re: T4 of T5
Geplaatst: 22.06.2018 - 13:32
door Rinootje
Hier een bezitter van een T5, maar deze is eigenlijk nog te jong om er iets over te kunnen zeggen (met net 21.000 km op de klok, weliswaar net ruim 4.000 daarvan in Ierland weggereden)
Auto bevalt goed.
Mijn vorige auto was een Scirocco uit 2011, die "last" had van TSI-gate (te harde zuigerveren, waardoor de cilinderwand te snel versleet en PON niet thuis geeft, terwijl in de VS een class action lawsuit door de klanten gewonnen was). Deze had 211 PK en de T5 heeft 245 PK. Toch lijkt de T5 "slomer" dan de Scirocco (de T5 is ook 100 kilo zwaarder). Met name door de problemen die ik met de Scirocco heb gehad (te snel versleten koppelings platen, versnellingsbak problemen, kromme wielen etc etc) ben ik klaar met dat merk. Dit was de eerste auto, in mijn geschiedenis van 12 auto's te hebben gehad, die deze problemen had.
Ook kan ik je geen vergelijk geven tussen de T4 en de T5. De huidige T5 is een Volvo 4 cilinder. Proefritten zou voor jou uit moeten maken, of je het waard vind om in een T4 of een T5 te rijden.
Re: T4 of T5
Geplaatst: 22.06.2018 - 14:00
door RZA
Ik heb een T4 2liter 190pk Geartronic en denk wel eens aan chippen, maar de site van de fabrikant van de automaat (Aisin) laat zien dat bak qua koppel al aan de max zit. De automaat van T5 heeft dat niet. Wellicht iets om rekening mee te houden.
Re: T4 of T5
Geplaatst: 22.06.2018 - 14:41
door BG_V40cc
Dag RZA, kan je de link nr die website even delen aub?
Rino, bedankt voor je feedback.
Re: T4 of T5
Geplaatst: 22.06.2018 - 15:04
door BG_V40cc
Prijzen binnen;
over een periode van 10 jaar, kost me de T5 zo een 140 euro per jaar meer.
Dat valt binnen het budget, dus een T5 doet weer mee.
Vooral de geartronic 8 bak lijkt me aangenaam.
Re: T4 of T5
Geplaatst: 22.06.2018 - 15:29
door Franswa
Ik heb een T4 Powershift, Polestar getuned naar 200pk en 285nm en ben daar ernstig tevreden over.
Net een vakantie achter de rug waarbij ik er zo’n 5500km een caravan van 1500kg heb meegesleept en ik blijf de prestaties indrukwekkend vinden. Het kost allemaal geen moeite en de stabiliteit is ook top. Beter dan de V50’s 2.0 die ik hiervoor had.
Ondanks de zware caravan, hoge temperaturen en file rijden geeft de Powershift geen krimp.
Re: T4 of T5
Geplaatst: 22.06.2018 - 16:09
door RZA
Re: T4 of T5
Geplaatst: 23.06.2018 - 01:52
door Jelmer de Jong
ik zou een proefrit doen, de 1.6 met powershift is zo veel anders dan de 2.0 met GT8.
Re: T4 of T5
Geplaatst: 23.06.2018 - 07:07
door BG_V40cc
Na wat surfen, de Audin is vrijgegeven tem 280nm. Dat wil dus zeggen dat als je tot 280 gaat, er nooit iets zal mis gaan. Polestar is 289nm, dus Volvo zelf durft probleemloos tot die waarde gaan. Om een bak vrij te geven op die waarde, ben je dus zeker van je zaak. Dat wil zeggen dat Aisin dus hoger getest heeft. Je kan als ontwikkelaar ook niet een bak ontwikkelen tot een exact getal, je neemt een veiligheid marge mee.
Als het een T4 wordt, laat ik hem tunen nasr 200pk en 290 Nm. Straks proefrit nr 2 met een T4.
Nogmaals bedankt.
Re: T4 of T5
Geplaatst: 23.06.2018 - 09:43
door RZA
Zou voor je keuze ook alvast nadenken over naar welke tuner je wil gaan, en dan vooral of je per se Polestar tuning wil of niet. Voor mijn motor is er bijv. (vooralsnog) geen Polestar tuning beschikbaar, voor eerdere T4 motoren weer wel.
Verder is de T4 een heerlijke motor voor de V40. Behoorlijk rap zonder dat je dat echt door hebt (verbaas me er wel eens over als je in je binnenspiegel kijkt). Maar echt heel sportief vind ik 'm niet; een getunede T5 met een onderstel upgrade zal sensationeler zijn. Ik zou als ie nieuw niet zo duur zou zijn geweest voor een T5 zijn gegaan.
Re: T4 of T5
Geplaatst: 23.06.2018 - 19:59
door BG_V40cc
![Afbeelding]()
Het is een V40, T4 summum, 2015, 47k km gworden
Caspian blue, blond/espresso/hout.
Levering over een dikke week. Iedereen bedankt voor feedback
Re: T4 of T5
Geplaatst: 24.06.2018 - 13:04
door Senderio
BG_V40cc schreef:
![Afbeelding]()
Het is een V40, T4 summum, 2015, 47k km gworden
Caspian blue, blond/espresso/hout.
Levering over een dikke week. Iedereen bedankt voor feedback
Waar zijn de optie's? Ik zie aan je midden console dat je niks hebt. Zonde. Had je niet beter een auto met iets meer km kunnen kopen, die dik in de opties zit?
Re: T4 of T5
Geplaatst: 24.06.2018 - 13:19
door RZA
Gefeliciteerd! Mooie kleurencombi, veel fijne km's gewenst!
Re: T4 of T5
Geplaatst: 24.06.2018 - 15:42
door BlackcurrantV70
Hele mooie combinatie binnen/buiten en als summum uitvoering zeker niet kaal.
Geniet ervan
Re: T4 of T5
Geplaatst: 24.06.2018 - 18:02
door BG_V40cc
Bedankt, Senderio, dat klopt wat je zegt. Hij heeft enkel de achteruitrij sensor. Beetje bewust. Een full option als ik dat zo mag hete, kost ongeveer 10 à 12 K euro meer dan wat ik nu betaald heb. Dit is onze tweede auto om naar het werk te rijden op gewone binnenwegen.
Ons Golfje is een meer dan full option en al die snufjes zijn leuk op de autostrand, zelfs automatisch inparkeren heb ik nog nooit gebruikt.
Dus ben ik naar op zoek gegaan naar die dingen die ik belangrijk vind, zijnde blonde zetels, espresso dash, houten console, panodak, donkerblauw. Dat zit hier allemaal op.
Re: T4 of T5
Geplaatst: 29.06.2018 - 03:05
door Senderio
BG_V40cc schreef:
Bedankt, Senderio, dat klopt wat je zegt. Hij heeft enkel de achteruitrij sensor. Beetje bewust. Een full option als ik dat zo mag hete, kost ongeveer 10 à 12 K euro meer dan wat ik nu betaald heb. Dit is onze tweede auto om naar het werk te rijden op gewone binnenwegen.
Ons Golfje is een meer dan full option en al die snufjes zijn leuk op de autostrand, zelfs automatisch inparkeren heb ik nog nooit gebruikt.
Dus ben ik naar op zoek gegaan naar die dingen die ik belangrijk vind, zijnde blonde zetels, espresso dash, houten console, panodak, donkerblauw. Dat zit hier allemaal op.
Oke, een bewuste keuze dus. Duidelijk. Ik ging er meer vanuit dat je deze zo los uit de pols had gekocht zonder te kijken, wat de markt nog meer te bieden heeft. Veel plezier gewenst in de verder mooie v40!!
Re: T4 of T5
Geplaatst: 29.06.2018 - 12:27
door BG_V40cc
Ik volg de markt al een tijdje.
Er zijn sporadisch exemplaren die inderdaad alle hokjes afvinken.
Zo ben ik een T5 in Duitsland misgelopen, waarop echt alles zat, zelfs Polestar tuning en paddles. Echt een halve dag te lang gewacht.
Dat was de eerste die ik zag toen ik begon te kijken voor een V40 en nog geen idee had vd 2de handsprijzen.
Je kan dus "kiezen" uit een category met alles erop en eraan vanaf 29000 tot 39000.
Of je doet wat toegevingen en zit dan vooraan in 20000.
Zo heb ik er 5 gevolgd. Geen enkele was minimaal genoeg wat ik zocht.
Degene die ik gekocht heb, stond eigenlijk verkeerd beschreven in de advertenties, pas toen ik ging kijken bleek er veel meer op en aan te zitten.
Mijn enige toegevingen, is dat ik eigenlijk de kleur océan blueII wou. Deze is een donkerdere blauwe kleur, in het echt vind ik zeker zo mooi. Das persoonlijk natuurlijk.
Intérieur is blond, zelfde type als ocean race, edge kleur matten, espresso dash.
Modern wood centre console.
Motor en versnelling exact wat ik zocht.
Enige minpunten, mannan velgen, dat wordt zoeken naar andere 18 Inchers.
En hij heeft geen parkeersensoren vooraan.
Ik parkeer in een ondergrondse overdag en daar is dat soms handig.
Dat wordt dus zoeken of je die ook retrofit kan installeren.
Re: T4 of T5
Geplaatst: 29.06.2018 - 21:12
door Jelmer de Jong
Parkeersensoren voor is er niet voor alle modeljaren.
Re: T4 of T5
Geplaatst: 10.07.2018 - 17:18
door caspervc
Ik vind Caspian Blue met Mannan juist erg sjiek ogen. Totaal anders dan de R-designs op grote sportvelgen.
Zie mijn avatar
Re: T4 of T5
Geplaatst: 25.07.2018 - 11:18
door BG_V40cc
Verlanglijstje;
moet toegeven dat de prestaties vd T4 veel beter meevallen dan gehoopt.
Het schakelen vd powershift bij kick down komt traag op gang, schat dat hij pas reageert na een second of zo, maar dan is ie echt weg.
Heb nog niet geprobeerd of manueel downshiften sneller werkt.
Toch op nr 1;
motortunig, Rica, Polestar of loakle firma.
Preferred is Polestar, maar nog geen idee wat dat kost,
Rica is tweede optie, nadeel; Rica Belgie ligt op anderhalf uur rijden van thuis, uds ik ben wel effe weg,
Lokale tuner; nadeel, standaard tunen zij tot 340 Nm, en dat wil ik niet, nog geen antwoord gekregen of zij ook tot 295 Nm kunnen.
Franswa@Franswa , jij hebt Polestar op je T4, weet jij nog wat dat gekost heeft?
Op nr 2; Narvi velgen of Borbet DY.
En dat is dan werkelijk het enisgte wat ik mis op deze auto.