XC40 Shift by wire

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Bas P
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 06.07.2018 - 12:34

In de maand juni hebben we de XC40 duchtig aan de tand kunnen voelen tijdens onze tocht naar Spanje en terug. Al met al een geweldige auto die zijn lovende commentaren in de pers meer dan waar maakt. Na zo’n 3000 km slechts één serieuze aanbeveling en een kleine suggestie:

1. De innovatieve elektronische schakelpook van de Geartronic is een goede verbetering omdat dit verregaande automatisering van de bediening van de auto mogelijk maakt. Helaas is de implementatie ervan – zoals wel vaker met innovaties gebeurd – hinken op twee gedachten. De schakelrichting van de pook is kennelijk gebaseerd op de schakelrichting van de oude mechanische schakelpook. Dit is voor de incidentele berijders van mijn auto echter zeer onlogisch. Het zou immers voor de hand liggen dat het voorwaarts bewegen van de pook de auto in D zet en achterwaarts in R. Derhalve zou het een goede optie zijn om de schakelrichting optioneel te maken (incl. aanpassing van het dashboard display) zodat de bestuurder in MyCar de schakelrichting kan kiezen voor zijn profiel.

2. De bekleding van het geldbakje voor het middenconsole te voorzien van een rubberen bekleding vanwege het lawaai van rammelede munten.
AlbVolvo
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2013 - 13:14

Bas P schreef: In de maand juni hebben we de XC40 duchtig aan de tand kunnen voelen tijdens onze tocht naar Spanje en terug. Al met al een geweldige auto die zijn lovende commentaren in de pers meer dan waar maakt. Na zo’n 3000 km slechts één serieuze aanbeveling en een kleine suggestie:

1. De innovatieve elektronische schakelpook van de Geartronic is een goede verbetering omdat dit verregaande automatisering van de bediening van de auto mogelijk maakt. Helaas is de implementatie ervan – zoals wel vaker met innovaties gebeurd – hinken op twee gedachten. De schakelrichting van de pook is kennelijk gebaseerd op de schakelrichting van de oude mechanische schakelpook. Dit is voor de incidentele berijders van mijn auto echter zeer onlogisch. Het zou immers voor de hand liggen dat het voorwaarts bewegen van de pook de auto in D zet en achterwaarts in R. Derhalve zou het een goede optie zijn om de schakelrichting optioneel te maken (incl. aanpassing van het dashboard display) zodat de bestuurder in MyCar de schakelrichting kan kiezen voor zijn profiel.

2. De bekleding van het geldbakje voor het middenconsole te voorzien van een rubberen bekleding vanwege het lawaai van rammelede munten.
Een zeer goede suggestie, ik heb sinds ik automaat rijd (> 30jr) me daarover verbaasd. Ook in de mechanische wereld was een extra stangetje niet zo'n probleem om er in te zetten.
Ik ben bang echter dat het niet gaat gebeuren. De doelgroep zal niet veel nieuwe beginnende twintigers hebben. En ook dat andere merken moet gaan overschakelen. Als ik bv een auto huur is het prettig als zoiets essentieels universeel ge-implementeerd is om vervelende vergissingen te voorkomen.

Een andere verbetering die ik zou willen zien: een usb aansluiting in het console bakje om de Ipod aan te sluiten.
XC40 Geartronic Momentum 2018 (2x), V40XC Geartronic Momentum; V50 Geartronic Business (3x), S60; V40 Momentum; 440; 240; 244; 240
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Lijkt mij dan weer zéér onlogisch, om bij D naar voren te schakelen en voor R naar achteren.
Als we het over onlogisch hebben dan vind ik de handbediening onlogisch t.o.v. de andere merken: naar links en rechts! :(
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Erikho schreef: Lijkt mij dan weer zéér onlogisch, om bij D naar voren te schakelen en voor R naar achteren.
DAF had dat vroeger met z’n variomatic
C40 Ultimate Twin
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Ja, vroegâh :D
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Jan XC40 R-T4
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 22.04.2018 - 17:02

Mijn Outlander PHEV is ook D naar achteren en R naar voren!
Schijnt ondertussen dus toch meer gebruikt te worden..... :-/
Volvo XC40 T4 R-design - 22 september 2018
Mitsubishi Outlander PHEV december 2013
Ford Mondeo Wagon 2007
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik begrijp deze discussie niet helemaal
Het standaard schakel schema van een ‘traditionele’ automaat is P R N D
Dus vanuit N gezien is D altijd al naar achteren en R naar voren.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Marcnij schreef: Ik begrijp deze discussie niet helemaal
Het standaard schakel schema van een ‘traditionele’ automaat is P R N D
Dus vanuit N gezien is D altijd al naar achteren en R naar voren.
Ik ook niet, maar er zijn sommigen die kennelijk een ander schema prefereren.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
TonH53
6th Gear member
Berichten: 3276
Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14

Marcnij schreef: Ik begrijp deze discussie niet helemaal
Het standaard schakel schema van een ‘traditionele’ automaat is P R N D
Dus vanuit N gezien is D altijd al naar achteren en R naar voren.
In mijn eerste automaat in 1979 (geen Volvo) was het schema al zo.
Dat wil echter niet zeggen dat het schema P R N D "logisch" is. We zijn het zo gewend, dat is alles.
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design Geartronic Polar+ Sport + Parkeerverwarming
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
Bas P
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 06.07.2018 - 12:34

P-R-N-D is a US government standard, specifically US Department of Transportation Standard No. 102. (It also mandates starter interlock, direction of shift pattern on column mounted selectors, etc)

Prior to this the gear pattern P-N-D-L-R was quite common. Such a pattern led to a number of deaths and injuries owing to driver error causing unintentional gear selection, as well as the danger of having a worn selector jump into reverse from low gear during engine braking maneuvers. The P-R-N-D selector pattern introduces a safe zone between the drive positions and reverse positions, making unintentional gear selection less likely.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32860
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik begrijp ook even niet van de automaat. Stel je zou het trouwens software matig kunnen wijzigen en er rijdt even iemand anders in je auto... BOEM dag muurtje...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Bas P
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 06.07.2018 - 12:34

Voor hen die het pientere pookje van de XC40 nog niet kennen, het volgende:

Anders dan het reguliere schakelpatroon (P-R-N-D) heeft de XC40 maar één stand met pulsen naar voren, achteren en opzij. Standaard staat de bak in N en om vooruit te rijden moet je de pook tweemaal naar achteren trekken, om achteruit te rijden tweemaal naar voren duwen. Je activeert de parkeerstand o.a. met de drukknop naast de pook, door te stoppen met Adaptive Cruise Control actief of door het contact af te zetten.

Al met al is deze schakeling een compleet nieuwe ervaring die gewenning vergt waarvan ook al in een aantal XC40 reviews melding is gemaakt. Ik heb 35 jaar ervaring met de reguliere Volvo automaat maar dit is toch weer heel wat anders en dus een gelegenheid bij uitstek om oude tradities vaarwel te zeggen...

Ter info: De XC40 ondersteunt bestuurdersprofielen waarmee je per bestuurder persoonlijke instellingen en rijeigenschappen kunt instellen. Gastrijders krijgen dan de speciale Red Key met het standaard XC40 schakelpatroon.
Laatst gewijzigd door Bas P op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8115
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik heb de XC40 ook gereden en snap het probleem niet, de pook, of wat ervoor moet doorgaan, werkt exact als een normale automaat.

Als je dit als enige autocontructeur gaan veranderen zijn drama's niet veraf.

Dan kan je voor linkshandigen de pook ook aan de linker kant zetten...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32860
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja ik begrijp het wel! Ik kwam ook niet weg omdat je op een P knop ofzo moest drukken. Dus sorry Bas maar ik begrijp je nu!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Paul schreef: Ja ik begrijp het wel! Ik kwam ook niet weg omdat je op een P knop ofzo moest drukken. Dus sorry Bas maar ik begrijp je nu!
Tijdje terug in een BMW gereden en die had een vergelijkbaar systeem. Inderdaad even zoeken hoe uit de P stand te komen :)
Wat ik wel vreemd vind, is dat fabrikanten niet eensgezind zijn wat betreft handbediening.
Bij de een vanuit D naar links, de ander naar rechts, opschakelen naar voren of naar achteren....
Volgens mij zit hier zelfs tussen Volvo modellen nog verschil... :'(
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Bas P schreef: Voor hen die het pientere pookje van de XC40 nog niet kennen, het volgende:

Anders dan het reguliere schakelpatroon (P-R-N-D) heeft de XC40 maar één stand met pulsen naar voren, achteren en opzij. Standaard staat de bak in N en om vooruit te rijden moet je de pook tweemaal naar achteren trekken, om achteruit te rijden tweemaal naar voren duwen. Je activeert de parkeerstand o.a. met de drukknop naast de pook, door te stoppen met Adaptive Cruise Control actief of door het contact af te zetten.

Al met al is deze schakeling een compleet nieuwe ervaring die gewenning vergt waarvan ook al in een aantal XC40 reviews melding is gemaakt. Ik heb 35 jaar ervaring met de reguliere Volvo automaat maar dit is toch weer heel wat anders en dus een gelegenheid bij uitstek om oude tradities vaarwel te zeggen...

Ter info: De XC40 ondersteunt bestuurdersprofielen waarmee je per bestuurder persoonlijke instellingen en rijeigenschappen kunt instellen. Gastrijders krijgen dan de speciale Red Key met het standaard XC40 schakelpatroon.
Klinkt precies zoals het in de SPA XC60, XC90 etc . is toch?
C40 Ultimate Twin
Bas P
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 06.07.2018 - 12:34

Klinkt precies zoals het in de SPA XC60, XC90 etc . is toch?
De SPA XC60 en XC90 hebben een mechanische keuzehendel m.u.v. de Twin Engine modellen.
Deze hebben echter een afwijkend schakelpatroon: zie deze plaatjes van de XC60 en de XC40.
Laatst gewijzigd door Bas P op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Bas P
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 06.07.2018 - 12:34

Dat er nog problemen kleven aan Shift by Wire kun je hier lezen en de Chrysler versie bleek een echt fiasco; standaardisering van deze nieuwe techniek is beslist noodzakelijk.

In 2015 is al een onderzoek aan de Universiteit van Gotenburg gedaan naar de best mogelijke uitvoeringen. De XC40 ontwerpers hebben kennelijk dit Zweedse rapport gelezen want hun uitvoering komt overeen met de aanbevolen FlipSwitch behalve wat de schakelrichting voor R en D betreft.

Afbeelding

Een merk met zo veel innovaties en een auto met zo veel noviteiten moet durven te breken met tradities en een nieuwe koers durven te varen. Helaas durfde de XC40 ontwerpers niet helemaal te breken met het verleden...
Gebruikersavatar
Volvoduck
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 20.03.2018 - 10:45

Ik zal wel een "vreemde eend in de bijt" z ;-) ijn maar ik vind de bediening van de automaat helemaal mijn zin en eigenlijk nog logisch ook, naar u toe trekken om vooruit te rijden naar duwen voor achteruit en zelfs het handschakelen kan ik mij mij helemaal in vinden!!!

me happy ! :happy:
Gebruikersavatar
kitesem
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 26.12.2017 - 12:52

Ik ben het na 3 maanden rijden eens met de topic starter, voor mij geld ook dat D naar voren logischer en intuïtiever zou zijn. En vergelijkingen met een traditionele schakelpook gaan mank aangezien dit pookje toch heel anders werkt. De werking op zich is super, iedere keer weer terug in de tijd als ik in mijn oude V70 met traditionele automaat stap.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”