*schop* dit is al een oud draadje maar ik wil niet een tweede topic aanmaken.
Bij mijn XC90 T8 model 2016 kan ik het pookje alleen naar voren en naar achteren bewegen. Als ik de auto activeer (dat mag geen starten meer heten volgens mij ) dan staat de automaat altijd in P. De pook naar voren of naar achteren maakt dat de N wordt ingeschakeld, daarna moet ik kiezen voor R naar voren of D naar achteren.
Ik moet zeggen dat ik er wel aan moest wennen, komende uit een V70 met mechanische pook.
https://www.volvocars.com/images/suppor ... nghigh.jpg
Ik vraag me af met welke gedachte Volvo dit zo heeft bedacht. Iemand een idee?
XC40 Shift by wire
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Met dat verschil, dat bijna alle automaten, een P stand in het programma van de pook hebben, en niet met een aparte P knop naast de pook. En bij andere automaten, is 1 beweging genoeg, dus niet 2x klikken zoals bij Volvo automaten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Psies, dat dus...Hans Eilander schreef: ↑01.03.2023 - 16:45 Met dat verschil, dat bijna alle automaten, een P stand in het programma van de pook hebben, en niet met een aparte P knop naast de pook. En bij andere automaten, is 1 beweging genoeg, dus niet 2x klikken zoals bij Volvo automaten.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12269
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
De pook is ook geen traditionele mechanische verbinding meer maar feitelijk een schakelaar op n printplaat, je geeft 2 pulsjes om vanuit N naar R of D te gaan, de P staat er idd nu als losse knop naast, of je nu in D of R staat ga je in een druk op de knop naar P. (het vraagt dus ook steeds iets aan zelf nadenken)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat klopt helemaal wat je zegt. Het is net als bij de Airbus: Fly by wire. Maar sommigen vinden dat 2x een impuls geven, wat te omslachtig. ik ben er intussen al lang aan gewend, en heb er geen enkel probleem mee. Ik zou er mijn Volvo iig niet voor in willen ruilen.OGA244 schreef: ↑01.03.2023 - 17:50 De pook is ook geen traditionele mechanische verbinding meer, maar feitelijk een schakelaar op n printplaat, je geeft 2 pulsjes om vanuit N naar R of D te gaan, de P staat er idd nu als losse knop naast, of je nu in D of R staat ga je in een druk op de knop naar P. (het vraagt dus ook steeds iets aan zelf nadenken)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)