Pagina 1 van 2
XC40 Shift by wire
Geplaatst: 09.07.2018 - 09:42
door Bas P
In de maand juni hebben we de XC40 duchtig aan de tand kunnen voelen tijdens onze tocht naar Spanje en terug. Al met al een geweldige auto die zijn lovende commentaren in de pers meer dan waar maakt. Na zo’n 3000 km slechts één serieuze aanbeveling en een kleine suggestie:
1. De innovatieve elektronische schakelpook van de Geartronic is een goede verbetering omdat dit verregaande automatisering van de bediening van de auto mogelijk maakt. Helaas is de implementatie ervan – zoals wel vaker met innovaties gebeurd – hinken op twee gedachten. De schakelrichting van de pook is kennelijk gebaseerd op de schakelrichting van de oude mechanische schakelpook. Dit is voor de incidentele berijders van mijn auto echter zeer onlogisch. Het zou immers voor de hand liggen dat het voorwaarts bewegen van de pook de auto in D zet en achterwaarts in R. Derhalve zou het een goede optie zijn om de schakelrichting optioneel te maken (incl. aanpassing van het dashboard display) zodat de bestuurder in MyCar de schakelrichting kan kiezen voor zijn profiel.
2. De bekleding van het geldbakje voor het middenconsole te voorzien van een rubberen bekleding vanwege het lawaai van rammelede munten.
Re: XC40 Shift by wire
Geplaatst: 10.07.2018 - 11:11
door AlbVolvo
Bas P schreef:
In de maand juni hebben we de XC40 duchtig aan de tand kunnen voelen tijdens onze tocht naar Spanje en terug. Al met al een geweldige auto die zijn lovende commentaren in de pers meer dan waar maakt. Na zo’n 3000 km slechts één serieuze aanbeveling en een kleine suggestie:
1. De innovatieve elektronische schakelpook van de Geartronic is een goede verbetering omdat dit verregaande automatisering van de bediening van de auto mogelijk maakt. Helaas is de implementatie ervan – zoals wel vaker met innovaties gebeurd – hinken op twee gedachten. De schakelrichting van de pook is kennelijk gebaseerd op de schakelrichting van de oude mechanische schakelpook. Dit is voor de incidentele berijders van mijn auto echter zeer onlogisch. Het zou immers voor de hand liggen dat het voorwaarts bewegen van de pook de auto in D zet en achterwaarts in R. Derhalve zou het een goede optie zijn om de schakelrichting optioneel te maken (incl. aanpassing van het dashboard display) zodat de bestuurder in MyCar de schakelrichting kan kiezen voor zijn profiel.
2. De bekleding van het geldbakje voor het middenconsole te voorzien van een rubberen bekleding vanwege het lawaai van rammelede munten.
Een zeer goede suggestie, ik heb sinds ik automaat rijd (> 30jr) me daarover verbaasd. Ook in de mechanische wereld was een extra stangetje niet zo'n probleem om er in te zetten.
Ik ben bang echter dat het niet gaat gebeuren. De doelgroep zal niet veel nieuwe beginnende twintigers hebben. En ook dat andere merken moet gaan overschakelen. Als ik bv een auto huur is het prettig als zoiets essentieels universeel ge-implementeerd is om vervelende vergissingen te voorkomen.
Een andere verbetering die ik zou willen zien: een usb aansluiting in het console bakje om de Ipod aan te sluiten.
Re: XC40 Shift by wire
Geplaatst: 10.07.2018 - 12:14
door Erikho
Lijkt mij dan weer zéér onlogisch, om bij D naar voren te schakelen en voor R naar achteren.
Als we het over onlogisch hebben dan vind ik de handbediening onlogisch t.o.v. de andere merken: naar links en rechts!

Re: XC40 Shift by wire
Geplaatst: 10.07.2018 - 20:14
door mga1600
Erikho schreef:
Lijkt mij dan weer zéér onlogisch, om bij D naar voren te schakelen en voor R naar achteren.
DAF had dat vroeger met z’n variomatic
Re: XC40 Shift by wire
Geplaatst: 10.07.2018 - 20:16
door Erikho
Ja, vroegâh

Re: XC40 Shift by wire
Geplaatst: 11.07.2018 - 12:19
door Jan XC40 R-T4
Mijn Outlander PHEV is ook D naar achteren en R naar voren!
Schijnt ondertussen dus toch meer gebruikt te worden.....

Re: XC40 Shift by wire
Geplaatst: 11.07.2018 - 15:36
door Marcnij
Ik begrijp deze discussie niet helemaal
Het standaard schakel schema van een ‘traditionele’ automaat is P R N D
Dus vanuit N gezien is D altijd al naar achteren en R naar voren.
Re: XC40 Shift by wire
Geplaatst: 11.07.2018 - 15:39
door Erikho
Marcnij schreef:
Ik begrijp deze discussie niet helemaal
Het standaard schakel schema van een ‘traditionele’ automaat is P R N D
Dus vanuit N gezien is D altijd al naar achteren en R naar voren.
Ik ook niet, maar er zijn sommigen die kennelijk een ander schema prefereren.
Re: XC40 Shift by wire
Geplaatst: 11.07.2018 - 15:57
door TonH53
Marcnij schreef:
Ik begrijp deze discussie niet helemaal
Het standaard schakel schema van een ‘traditionele’ automaat is P R N D
Dus vanuit N gezien is D altijd al naar achteren en R naar voren.
In mijn eerste automaat in 1979 (geen Volvo) was het schema al zo.
Dat wil echter niet zeggen dat het schema P R N D "logisch" is. We zijn het zo gewend, dat is alles.
Waarom P-R-N-D
Geplaatst: 11.07.2018 - 16:18
door Bas P
P-R-N-D is a US government standard, specifically US Department of Transportation Standard No. 102. (It also mandates starter interlock, direction of shift pattern on column mounted selectors, etc)
Prior to this the gear pattern P-N-D-L-R was quite common. Such a pattern led to a number of deaths and injuries owing to driver error causing unintentional gear selection, as well as the danger of having a worn selector jump into reverse from low gear during engine braking maneuvers. The P-R-N-D selector pattern introduces a safe zone between the drive positions and reverse positions, making unintentional gear selection less likely.
Re: XC40 Shift by wire
Geplaatst: 11.07.2018 - 16:30
door Paul
Ik begrijp ook even niet van de automaat. Stel je zou het trouwens software matig kunnen wijzigen en er rijdt even iemand anders in je auto... BOEM dag muurtje...
Re: XC40 Shift by wire
Geplaatst: 11.07.2018 - 17:00
door Bas P
Voor hen die het pientere pookje van de XC40 nog niet kennen, het volgende:
Anders dan het reguliere schakelpatroon (P-R-N-D) heeft de XC40 maar één stand met pulsen naar voren, achteren en opzij. Standaard staat de bak in N en om vooruit te rijden moet je de pook tweemaal naar achteren trekken, om achteruit te rijden tweemaal naar voren duwen. Je activeert de parkeerstand o.a. met de drukknop naast de pook, door te stoppen met Adaptive Cruise Control actief of door het contact af te zetten.
Al met al is deze schakeling een compleet nieuwe ervaring die gewenning vergt waarvan ook al in een aantal XC40 reviews melding is gemaakt. Ik heb 35 jaar ervaring met de reguliere Volvo automaat maar dit is toch weer heel wat anders en dus een gelegenheid bij uitstek om oude tradities vaarwel te zeggen...
Ter info: De XC40 ondersteunt bestuurdersprofielen waarmee je per bestuurder persoonlijke instellingen en rijeigenschappen kunt instellen. Gastrijders krijgen dan de speciale
Red Key met het standaard XC40 schakelpatroon.
Re: XC40 Shift by wire
Geplaatst: 11.07.2018 - 17:42
door BlackcurrantV70
Ik heb de XC40 ook gereden en snap het probleem niet, de pook, of wat ervoor moet doorgaan, werkt exact als een normale automaat.
Als je dit als enige autocontructeur gaan veranderen zijn drama's niet veraf.
Dan kan je voor linkshandigen de pook ook aan de linker kant zetten...
Re: XC40 Shift by wire
Geplaatst: 11.07.2018 - 19:20
door Paul
Ja ik begrijp het wel! Ik kwam ook niet weg omdat je op een P knop ofzo moest drukken. Dus sorry Bas maar ik begrijp je nu!
Re: XC40 Shift by wire
Geplaatst: 11.07.2018 - 20:33
door Marcnij
Paul schreef:
Ja ik begrijp het wel! Ik kwam ook niet weg omdat je op een P knop ofzo moest drukken. Dus sorry Bas maar ik begrijp je nu!
Tijdje terug in een BMW gereden en die had een vergelijkbaar systeem. Inderdaad even zoeken hoe uit de P stand te komen

Wat ik wel vreemd vind, is dat fabrikanten niet eensgezind zijn wat betreft handbediening.
Bij de een vanuit D naar links, de ander naar rechts, opschakelen naar voren of naar achteren....
Volgens mij zit hier zelfs tussen Volvo modellen nog verschil...

Re: XC40 Shift by wire
Geplaatst: 11.07.2018 - 20:35
door mga1600
Bas P schreef:
Voor hen die het pientere pookje van de XC40 nog niet kennen, het volgende:
Anders dan het reguliere schakelpatroon (P-R-N-D) heeft de XC40 maar één stand met pulsen naar voren, achteren en opzij. Standaard staat de bak in N en om vooruit te rijden moet je de pook tweemaal naar achteren trekken, om achteruit te rijden tweemaal naar voren duwen. Je activeert de parkeerstand o.a. met de drukknop naast de pook, door te stoppen met Adaptive Cruise Control actief of door het contact af te zetten.
Al met al is deze schakeling een compleet nieuwe ervaring die gewenning vergt waarvan ook al in een aantal XC40 reviews melding is gemaakt. Ik heb 35 jaar ervaring met de reguliere Volvo automaat maar dit is toch weer heel wat anders en dus een gelegenheid bij uitstek om oude tradities vaarwel te zeggen...
Ter info: De XC40 ondersteunt bestuurdersprofielen waarmee je per bestuurder persoonlijke instellingen en rijeigenschappen kunt instellen. Gastrijders krijgen dan de speciale
Red Key met het standaard XC40 schakelpatroon.
Klinkt precies zoals het in de SPA XC60, XC90 etc . is toch?
Re: XC40 Shift by wire
Geplaatst: 12.07.2018 - 08:33
door Bas P
Klinkt precies zoals het in de SPA XC60, XC90 etc . is toch?
De SPA XC60 en XC90 hebben een mechanische keuzehendel m.u.v. de Twin Engine modellen.
Deze hebben echter een afwijkend schakelpatroon: zie deze plaatjes van de
XC60 en de
XC40.
Shift by Wire - Algemeen
Geplaatst: 12.07.2018 - 12:27
door Bas P
Dat er nog problemen kleven aan Shift by Wire kun je
hier lezen en de Chrysler versie bleek een echt
fiasco; standaardisering van deze nieuwe techniek is beslist noodzakelijk.
In 2015 is al een
onderzoek aan de Universiteit van Gotenburg gedaan naar de best mogelijke uitvoeringen. De XC40 ontwerpers hebben kennelijk dit Zweedse rapport gelezen want hun uitvoering komt overeen met de aanbevolen FlipSwitch behalve wat de schakelrichting voor R en D betreft.
Een merk met zo veel innovaties en een auto met zo veel noviteiten moet durven te breken met tradities en een nieuwe koers durven te varen. Helaas durfde de XC40 ontwerpers niet helemaal te breken met het verleden...
Re: XC40 Shift by wire
Geplaatst: 12.07.2018 - 22:36
door Volvoduck
Ik zal wel een "vreemde eend in de bijt" z

ijn maar ik vind de bediening van de automaat helemaal mijn zin en eigenlijk nog logisch ook, naar u toe trekken om vooruit te rijden naar duwen voor achteruit en zelfs het handschakelen kan ik mij mij helemaal in vinden!!!
me happy !

Re: XC40 Shift by wire
Geplaatst: 13.07.2018 - 10:44
door kitesem
Ik ben het na 3 maanden rijden eens met de topic starter, voor mij geld ook dat D naar voren logischer en intuïtiever zou zijn. En vergelijkingen met een traditionele schakelpook gaan mank aangezien dit pookje toch heel anders werkt. De werking op zich is super, iedere keer weer terug in de tijd als ik in mijn oude V70 met traditionele automaat stap.