Vacuumslangen S60 controleren/vervangen
Geplaatst: 13.07.2018 - 16:20
Mijn S60 (170pk, AUT, LPG) voelt regelmatig aan alsof hij een vacuumprobleem heeft. Heb in een grijs verleden een Fiƫsta gehad met een verrot vacuumslangetje en het rijden voelt heel erg vergelijkbaar.
Hij start moeilijk. Ik mis regelmatig vermogen bij optrekken, voel de boel dan schudden en hij wil bij afremmen op de motor vaak terugvallen tot onder de 800 toeren. Ook bij stilstand valt hij af en toe iets terug of voelt hij brommerig aan. De symptomen zijn niet constant gek genoeg; soms rijdt hij plotseling zoals het hoort: voldoende trekkracht, mooie loop, netjes afremmen op de motor, geen trillingen enzovoorts. Dit kan een hele rit duren of plotseling weer weg zijn.
De problemen lijken minder vaak voor te komen bij mooi weer (20+ graden) en als ik de auto na het (koud) starten even 2 minuten laat lopen en wacht tot hij is overgeschakeld op LPG. Als ik na het (koud) starten meteen wegrijd, lijkt het wat erger te zijn.
Ik heb de LMM al vervangen en het gasklephuis gereinigd. Automaat is geflushed.
Als ik zekering #23 losmaak en terugzet gaat de regeleenheid opnieuw inleren en gaat het 1 of 2 ritten prima (wel hoger stationair en hoger verbruik), maar daarna is het weer terug bij af.
Ik vermoed dus dat het een vacuum probleem is, de auto is 17 jaar oud en ik kan me niet voorstellen dat die slangetjes nog goed zijn dus wil ik ze gaan vervangen. Is dit veel werk?
Iemand die hier ervaring mee heeft en evt. een handje wil helpen binnenkort?
Hij start moeilijk. Ik mis regelmatig vermogen bij optrekken, voel de boel dan schudden en hij wil bij afremmen op de motor vaak terugvallen tot onder de 800 toeren. Ook bij stilstand valt hij af en toe iets terug of voelt hij brommerig aan. De symptomen zijn niet constant gek genoeg; soms rijdt hij plotseling zoals het hoort: voldoende trekkracht, mooie loop, netjes afremmen op de motor, geen trillingen enzovoorts. Dit kan een hele rit duren of plotseling weer weg zijn.
De problemen lijken minder vaak voor te komen bij mooi weer (20+ graden) en als ik de auto na het (koud) starten even 2 minuten laat lopen en wacht tot hij is overgeschakeld op LPG. Als ik na het (koud) starten meteen wegrijd, lijkt het wat erger te zijn.
Ik heb de LMM al vervangen en het gasklephuis gereinigd. Automaat is geflushed.
Als ik zekering #23 losmaak en terugzet gaat de regeleenheid opnieuw inleren en gaat het 1 of 2 ritten prima (wel hoger stationair en hoger verbruik), maar daarna is het weer terug bij af.
Ik vermoed dus dat het een vacuum probleem is, de auto is 17 jaar oud en ik kan me niet voorstellen dat die slangetjes nog goed zijn dus wil ik ze gaan vervangen. Is dit veel werk?
Iemand die hier ervaring mee heeft en evt. een handje wil helpen binnenkort?