Pagina 1 van 1

Gewetensvraag.

Geplaatst: 18.07.2018 - 14:39
door JosW
Conform de fabrieksopgave behoeft mijn V70 pas na 30.000 kilometer een beurt. Van collega-V70 rijders hoor ik dat ze dat te ver vinden en het na 20.000 kilometer laten doen. Wat is wijsheid? Ik moet erbij vermelden ik bij elke olie-wissel een motorreiniging laat doen. Dat is tezamen is niet echt goedkoop.

Re: Gewetensvraag.

Geplaatst: 18.07.2018 - 14:55
door hsv70
Waarom vinden collega rijders dat te ver dan?
Wanneer Volvo het voorschrijft, zal het wel goed zijn.
En wil je versneld van je eurootjes af, dan is dit een manier om dat te bewerkstelligen.

Re: Gewetensvraag.

Geplaatst: 18.07.2018 - 14:58
door sanco
Er zijn ook zat mensen uit de olie wereld die zeggen dat moderne olie niet zo vaak ververst hoeft te worden.
Punt is natuurlijk dat het gebruik veel verschil uitmaakt. Veel korte stukjes, halve regeneraties, tijdsduur tussen de beurten en olie van mindere kwaliteit maken of 30kkm veel is, of niet. Anderzijds geeft een fabrikant of dealer toch niet voor niets een advies?
Ik weet niet wat je met motorreiniging bedoeld (additief?), maar ik zou me bij normaal gebruik gewoon houden aan het advies.
waar ik dan weer niet op bezuinig is een nieuw filterje. Als ik 6 Liter nieuwe olie (vloeibaar goud ;-) ) heb wil ik niet dat die nog weer 30kkm door een vies filter worden geperst.

Re: Gewetensvraag.

Geplaatst: 18.07.2018 - 14:59
door JosW
hsv70 schreef: Waarom vinden collega rijders dat te ver dan?
Wanneer Volvo het voorschrijft, zal het wel goed zijn.
En wil je versneld van je eurootjes af, dan is dit een manier om dat te bewerkstelligen.
Was ook mijn gedachte. Maar diehards in de Volvowereld blijven erbij dat 30.000 kilometer teveel is.

Re: Gewetensvraag.

Geplaatst: 18.07.2018 - 15:08
door JosW
sanco schreef: Er zijn ook zat mensen uit de olie wereld die zeggen dat moderne olie niet zo vaak ververst hoeft te worden.
Punt is natuurlijk dat het gebruik veel verschil uitmaakt. Veel korte stukjes, halve regeneraties, tijdsduur tussen de beurten en olie van mindere kwaliteit maken of 30kkm veel is, of niet. Anderzijds geeft een fabrikant of dealer toch niet voor niets een advies?
Ik weet niet wat je met motorreiniging bedoeld (additief?), maar ik zou me bij normaal gebruik gewoon houden aan het advies.
waar ik dan weer niet op bezuinig is een nieuw filterje. Als ik 6 Liter nieuwe olie (vloeibaar goud ;-) ) heb wil ik niet dat die nog weer 30kkm door een vies filter worden geperst.
|

Ik ga ver met je mee. Het regeneren heb ik laten "uitschakelen" door een "modificatie" van het roetfilter en de EGR. Wat betreft die motorreiniging, het is een soort flush. De motor wordt dan gespoeld. Voor de rest hou ik me denk ik aan de fabrieksnormen gezien de commentaren tot nu toe. Dank daarvoor.

Re: Gewetensvraag.

Geplaatst: 18.07.2018 - 17:53
door Fredhead
Ik deed ook altijd iedere 20.000 kilometer tussen de beurten in.
Dit omdat het roetfilter zijn regeneratie wel eens niet af maakt en er daardoor diesel in je motorolie terecht komt wat de werking en levensduur hiervan niet ten goede komt.
Geeft nog wel eens problemen met de klepstoters. Daarom is 30.000 km dus te lang.

Ideetje wellicht, nu doe je iedere 30.000 km een motorreiniging.
Waarom doe je niet iedere 20.000 km een oliewissel en iedere 40.000 km die reiniging?

Re: Gewetensvraag.

Geplaatst: 18.07.2018 - 21:36
door DouweS40
Zelf had ik een XC60 2.4D van 180.000 km t/m 300.000 km daar heb ik bij 195.000 km zelf een motor flush uitgevoerd met Forte Motor Flush via www.parts4swedes.nl geleverd. Er waren toen geen problemen en die zijn er daarna ook nooit geweest. Ik ververs zelf de tussen de dealerbeurt door, dus om de 15.000 km.

Recent een D5 gekocht met 137.00 km en daar gaat binnenkort als de teller 152.000 aangeeft hetzelfde gebeuren, oude olie eruit, nieuw filter, nieuwe olie + filter (niet perse nodig maar als je het zelf doet kost dat weinig extra) tezamen met Forte Motor Flush, na procedure, weer een nieuw filter en olie.

De meningen zijn verdeeld over de intervallen, maar ik lees vaak genoeg dat de meeste problemen ontstaan door vervuiling en dat de lange intervallen vooral op economische redenen zijn gebaseerd. Smering is essentieel met name voor de turbo.

Wat uiteraard ook van belang is dat je de voorgeschreven kwaliteit olie gebruikt.

Re: Gewetensvraag.

Geplaatst: 18.07.2018 - 21:51
door Erik V70
Volgens mij komt de voorkeur voor 20k vooral voort uit roetfilter regeneratie issues. Als je die al uit hebt laten schakelen en kwalitatief goede olie gebruikt, lijkt wisselen om de 30k mij geen probleem.

Re: Gewetensvraag.

Geplaatst: 18.07.2018 - 21:56
door Msuidgeest
Het kan toch geen kwaad om zuinig met je spullen om te gaan? Ik deed het jaarlijks met mijn 5 auto's uit de 900-serie. Of de dealer deed het voor mij. En de ene keer was dat om de 12.000 en andere keer na 18.000 km. Ik rij niet elk jaar evenveel kilometers.

Re: Gewetensvraag.

Geplaatst: 19.07.2018 - 06:08
door kuupertie
Zie opmerking Erik V70. Als de regeneratie uit staat, zal de olie niet zo vuil worden.

Anderzijds, waarom de motor reinigen als je vaker ververst. Ik denk dat ik bij 20k zo'n 60-70 euro kwijt ben voor olie + filter.
Ik rij mijn auto's altijd richtig de vier ton.

Bij mijn s60 was ik destijds 1500 euro kwijt voor nieuwe stoters en tuimelaars. Definitief als gevolg van vervuilde olie...als gevolg van regeneratie.

Re: Gewetensvraag.

Geplaatst: 20.07.2018 - 18:15
door Ivo81
Ik daarentegen ververs de olie om de 10.000km, (ipv de voorgeschreven 20.000km) 5 liter olie Shell Helix 5w30 ACEA5 en een filtertje bij de dealer kost me nog geen 50 euro. waarom zou ik het laten. kost me een uurtje werk en merk iedere keer weer dat de motor een stuk stiller en soepeler is na een wissel bij 10k km.

Komt ook bij kijken dat ik het leuk vind om te doen.

Re: Gewetensvraag.

Geplaatst: 21.07.2018 - 23:53
door DB200
Ik moet erbij vermelden ik bij elke olie-wissel een motorreiniging laat doen.
Dat vind ik eerlijk gezegd al heel wat. Rustig warm rijden lijkt me belangrijker voor motorslijtage dan een voortijdige oliewissel.

Die 30.000km is door de fabrikant bepaald op basis van een gemiddelde belasting. De meeste auto's hoeven in NL niet te werken: geen steile hellingen, geen extreme koude of hitte, geen snelheden langdurig boven de 130 km/h, geen zware trailers om te trekken. Dus in mijn optiek zitten de meeste NL auto's onder de gemiddelde belasting. Dus dan zou een oliewissel bij 30.000km ruim voldoende moeten zijn. Mercedes-Benz houdt trouwens een grens 25.000km aan, dit terzijde.

Wel interessant om eens te berekenen wat duurder is over 120.000km:
- elke 30.000km een oliewissel incl. motorreiniging (dus 4x).
- elke 20.000km een oliewissel zonder motorreiniging (dus 6x).