Benzinemotoren XC40: 95 of 98 benzine tanken

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
ET1812
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 23.05.2018 - 14:21

In de gebruikershandleiding van de XC40 staat dat beide type benzines mogen getankt worden. Is er iemand met kennis van zaken die me eens kan aantonen waarom ik welk type benzine zou moeten tanken?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13869
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Moeten is dwang, minimaal 95 is voorgeschreven, 98 is bij gebrek aan 95 ook prima
Erikho
4th Gear member
Berichten: 703
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

De goedkoopste :D
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3267
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik tank ook vrijwel altijd 95, een enkel keertje 98. Misschien verbeelding, maar ik geloof dat de motor iets soepeler loopt op
98. Het is echter geen dramatisch verschil, daarom 95 als ‘default’.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Luc VG
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 04.02.2018 - 19:26

Uit de handleiding

Octaangetal
• 95 RON is te gebruiken in normale rijomstandigheden.
• 98 RON wordt geadviseerd voor een maximaal
rendement tegen een minimaal brandstofverbruik.
• Gebruik van brandstof met een octaangetal
lager dan RON 95 is niet toegestaan.
Voor ritten bij temperaturen hoger dan +38 °C
(100 °F) wordt u geadviseerd een brandstofsoort
met een zo hoog mogelijk octaangetal te gebruiken.
Dit om optimale prestaties en een zo laag
mogelijk brandstofverbruik te verkrijgen.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20806
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ook hier in principe altijd 95 RON. Ook tijdens lange snelwegritten op cruisesnelheid van 130 km/h. Echter in Frankrijk tank ik meestal 98 RON. Ik wil dat E10 mengsel, dat 95 daar vervangt, niet in mijn leidingen hebben.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30173
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik tank in Nederland altijd euro 95, in het buitenland meestal euro 98 om maar geen E10 benzine te hoeven gebruiken.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1302
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Premium benzines zoals V-Power en Excellium (met octaan 98) zorgen voor een betere en schonere verbranding; op een rollenbank wordt dit duidelijk in het vermogen en het niet pingelen van de motor. Daarnaast bevatten deze benzines reinigende additieven waardoor bijv. je injectoren gereinigd worden, de boel blijft dus wat schoner. Heb Peugeots met THP motor gehad en dan is premium benzine echt een must. Bij de V40 gaat er ook niks anders dan 98 in. Daar loopt ie ook heel mooi op.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13869
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een htp motor is zo'n beetje de slechtste motor van de afgelopen decennia, daar ging ook zoveel olie doorheen dat het n tweetakt leek
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1302
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Haha yep! :D Ik had dan gelukkig nog een THP200 (GTi) wat de minst problematische is, maar een THP156 is een ramp idd. Olieverbruik was liter op 1200km en dan was 'normaal'. De PureTech die we nu hebben is stukken beter.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13869
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

95 oktaan is prima voor normale omstandigheden.
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan XC40 R-T4
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 22.04.2018 - 17:02

Euro 95 heeft, volgens mij, tegenwoordig ook tot 5 % ethanol bijgemengd.
Moderne motoren moeten prima om kunnen gaan met ook de 10 % versie.
Het leidingen spul is hier op aangepast, al jaren.
Volvo XC40 T4 R-design - 22 september 2018
Mitsubishi Outlander PHEV december 2013
Ford Mondeo Wagon 2007
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Jan XC40 R-T4 schreef: Euro 95 heeft, volgens mij, tegenwoordig ook tot 5 % ethanol bijgemengd.
Moderne motoren moeten prima om kunnen gaan met ook de 10 % versie.
Het leidingen spul is hier op aangepast, al jaren.
Dat.
Er wordt hier weer verder weinig feitelijk geredeneerd en veel "op gevoel" gedaan.
Ga er vooral mee door, maar gebruik het niet als bewijs.
Laatst gewijzigd door +++t blijft behelpen+++ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1302
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Juist de moderne kleinere motoren zijn gevoeliger voor vervuiling door de directe inspuiting. Dus daarom kies ik vooral bij moderne wagens voor premium benzine.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Jan XC40 R-T4
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 22.04.2018 - 17:02

Volgens de ANWB site:

Is dit wel betrouwbaar genoeg...…. O-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Jan XC40 R-T4 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 T4 R-design - 22 september 2018
Mitsubishi Outlander PHEV december 2013
Ford Mondeo Wagon 2007
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1205
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Volgens mij gaan we volgend jaar in NL ook naar E10. Dus..... minder vermogen en een hoger verbruik.
V60 Plus Dark. Fusion red.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Ik meende dat er in euro98 ook tot 5% bio-ethanol gemixt wordt...

Oja: vervuiling bij moderne, direct ingespoten motoren zit niet zozeer in de injectoren maar op de kleppen. Vroeger werden de inlaatkleppen "afgespoten" door de benzinenevel die langs de kleppen passeerde, bij directe injectie heb je dat niet en ontstaat er meer kool afzetting op de kleppen (afkomstig van de oliedampen die via de carterventilatie weer worden aangezogen) welke benzine je gebruikt maakt dus weinig uit.

Ik tank trouwens probleemloos E10 in mijn 960. Ik was er een beetje bang voor in het begin, maar de Amerikaanse handleiding schrijft letterlijk voor dat het systeem goedgekeurd is voor ethanol bijmenging tot 10%. Ook kwam ik op internationale fora berichten tegen van mensen die in Brazilië probleemloos met een veel hoger percentage bio-ethanol rijden.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Luc VG
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 04.02.2018 - 19:26

Uit de XC40 Manual:

Dit zijn de aanduidingen die gelden voor de huidige
standaardbrandstoffen in Europa. In een
auto met een benzinemotor is het toegestaan
benzine te gebruiken met de volgende aanduiding:

E5 is een benzinesoort met
maximaal 2,7% zuurstof en
maximaal 5 vol-% ethanol.

E10 is een benzinesoort met
maximaal 3,7% zuurstof en
maximaal 10 vol-% ethanol.

BELANGRIJK

• Er is brandstof toegestaan die tot 10
volumeprocent ethanol bevat.
• Het gebruik van EN 228 E10-benzine
(maximaal 10 volumeprocent ethanol) is
toegestaan.
• Een ethanolgehalte hoger dan E10
(maximaal 10 volumeprocent ethanol)
zoals bij E85 is niet toegestaan.
Gebruikersavatar
Volvoduck
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 20.03.2018 - 10:45

ik heb nu al 2 tankbeurten de euro98 getankt en wat loopt de motor veel "smoother" =) zoals de Engelsen mooi kunnen verwoorden.
de motor loopt soepeler en de respons is directer/vloeiender en raar met een iets minder (+/- 8 à 10%) verbruik!!!! :o

voor mij dus NOOIT meer de euro 95 !!!! ;-)
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

Het afwisselen bij het tanken van 95 en 98 is volgens mijn dealer ten strengste af te raden.
Ofwel 95 ofwel 98, maar nooit wisselen.
Former:
- Volvo V50 2.0D Elite Flint Grey MY 2005
- Volvo XC60 2.4D DRIVe Summum Saville Grey MY 2009
- Volvo XC60 D4 Summum Chrystal White MY 2014
Current:
- Volvo XC60 T8 twin engine Inscription Pine Grey MY 2018
Plaats reactie

Terug naar “XC40”