Heb ik er nu echt een "maandag-productie"?

De nieuwe generatie S en V90
Flemming1977
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28.04.2018 - 20:06

Hallo allemal

heb mijn S90 T5 nu 2 maanden en van die maanden stond die 4 dagen id garage en grootste deel van de klachten is nog steeds niet opgelost, volgend week dus weer..niet te geloven!

Ik vraag me af of die problemen die ik zo meteen omschrijf normaal zijn (wat ik me niet kan voorstellen) of of dit gewoon mijn auto is en een Volvo dealer met niet veel verstand van zaken.

Dit zijn mijn problemen:

Ondanks dat de dealer al een keer naar heeft gekeken en het "ok" zou moeten zijn:

1) komt het regelmatig voor dat als ik de snelheid ACC wil aanpassen met plus of min 5 km/h hij maar 1 km/h doet of helemaal niet reageert. Andersom blijf ik op de knop om plus/min 1 te krijgen en die doet 5 km/h daarbij
2) muziek-titles via bluetooth zijn niet te zien op de sensus, dus zie geen titel, geen artiest, helemaal niks
3) als ik 1 uur rij gaat het ACC 2-4 keer van zelf uit zonder dat ik iets doe (melding: " Bestuurder geanuleerd"), er is dan helemaal niks wat die veroorzaakt, gewoon 120 km/h op een brede lege snelweg bij mooi weer

Wat nieuw is en wat ik dus volgende week aan zal geven bij de garage:
4) als ik in de navigatie naar een POI zoek dan laat die op het eerste scherm bij voorbeeld 3 km zien tot een tankstation, als ik dit dan kies (2 seconden later) dan berekent die, dat het dan toch maar 10 km zijn. Heb het nu vaak getest en de afstand klopt nooit. het is niet ,dat ik doorrij en het paar honderd meter verder weg of dichter bij is. zijn echt meerdere km's - wat is dan het nut hiervan?
5) de Handhaaf klimaatcomfort gaat niet, ook is motor lang gelopen is het altijd grijs, bedoeling is natuurlijk, dat ik naar het rijden nog blijf zitten en auto de temperatur actief houdt
6 )het valt me op dat 50 % van de tankstations niet op de navigatiekaart te zien zijn. en dit zijn niet de no names maar gewoon Shell/ Total etc, van 10 zijn er 5 niet te zien? Kan toch niet zijn, heb ik meerdere keer getest
7) tijdens navigeren in het maximale scherm komt er altijd weer de "point of interests langs de route" scherm te voorschijn ook is er helemaal niks de volgende km (dus leeg). Ik toets dan de pijl naar links en die gaat weg om vervolgens naar 10 minuten weer de "point of interests langs de route" scherm te laten zien. Ik heb er nooit een instelling kunnen vinden dat dit regelmatig van zelf te voorschijn komt?


Is er een van die 7 punten herkeenbaar voor jullie of bekend of wellicht ook (hoop het niet) staandaard en zo bedoeld?

Alvast dank voor elke antwoord die mij kan helpen
Groet
Flemming
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Bij een maandagochtend auto denk ik aan een auto die hele andere problemen heeft. Bluetooth zou ik eerder kijken wat de bron is waarvan je het afspeelt. Is dat spotify achtig medium of zijn het nummers die je zelf op smartphone oid hebt gezet? Is het formaat van de muziek correct?

Verder mbt de ACC problematiek, lijkt me dat je hem verkeerd bedient, bij veel auto’s functioneerd het zoals jij meldt. Staat het in het instructieboekje ook zo?

En de navigatie haperingen, tjah, ingebouwde systemen lopen altijd achter en werken minder soepel dan een smartphone navigatie oid. Hoeveel geld je er ook voor betaald, het werkt niet vlekkeloos. Ook bij andere merken niet. En heel eerlijk POI die er in staan zijn nooit zo up to date als die van bijvoorbeeld googlemaps.

Verder kan ik me voorstellen dat met deze hoge temperaturen de handhaaf klimaat functie simpelweg niet werkt. Dus dan is de functie niet beschikbaar, beetje alsof je ene standkachel wil activeren, terwijl het buiten erg warm is.
Mijn conclusie, absoluut geen maandagochtend auto!
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Denk ook dat het allemaal wel meevalt als ik dit zo lees!
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1337
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

Nee hoor, geen maandagochtend auto, gewoon een Volvo :)
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Gebruikersavatar
xelor
3rd Gear member
Berichten: 292
Lid geworden op: 22.05.2018 - 21:22

‘t is gewoon niet te gleuven
I've got this theory that there is a dark olive green Volvo in any sane person's future
D5R-Design
5th Gear member
Berichten: 1520
Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59

Flemming1977 schreef: Hallo allemal

heb mijn S90 T5 nu 2 maanden en van die maanden stond die 4 dagen id garage en grootste deel van de klachten is nog steeds niet opgelost, volgend week dus weer..niet te geloven!

Ik vraag me af of die problemen die ik zo meteen omschrijf normaal zijn (wat ik me niet kan voorstellen) of of dit gewoon mijn auto is en een Volvo dealer met niet veel verstand van zaken.

Dit zijn mijn problemen:

Ondanks dat de dealer al een keer naar heeft gekeken en het "ok" zou moeten zijn:

1) komt het regelmatig voor dat als ik de snelheid ACC wil aanpassen met plus of min 5 km/h hij maar 1 km/h doet of helemaal niet reageert. Andersom blijf ik op de knop om plus/min 1 te krijgen en die doet 5 km/h daarbij

2) muziek-titles via bluetooth zijn niet te zien op de sensus, dus zie geen titel, geen artiest, helemaal niks
3) als ik 1 uur rij gaat het ACC 2-4 keer van zelf uit zonder dat ik iets doe (melding: " Bestuurder geanuleerd"), er is dan helemaal niks wat die veroorzaakt, gewoon 120 km/h op een brede lege snelweg bij mooi weer

Wat nieuw is en wat ik dus volgende week aan zal geven bij de garage:
4) als ik in de navigatie naar een POI zoek dan laat die op het eerste scherm bij voorbeeld 3 km zien tot een tankstation, als ik dit dan kies (2 seconden later) dan berekent die, dat het dan toch maar 10 km zijn. Heb het nu vaak getest en de afstand klopt nooit. het is niet ,dat ik doorrij en het paar honderd meter verder weg of dichter bij is. zijn echt meerdere km's - wat is dan het nut hiervan?
5) de Handhaaf klimaatcomfort gaat niet, ook is motor lang gelopen is het altijd grijs, bedoeling is natuurlijk, dat ik naar het rijden nog blijf zitten en auto de temperatur actief houdt
6 )het valt me op dat 50 % van de tankstations niet op de navigatiekaart te zien zijn. en dit zijn niet de no names maar gewoon Shell/ Total etc, van 10 zijn er 5 niet te zien? Kan toch niet zijn, heb ik meerdere keer getest
7) tijdens navigeren in het maximale scherm komt er altijd weer de "point of interests langs de route" scherm te voorschijn ook is er helemaal niks de volgende km (dus leeg). Ik toets dan de pijl naar links en die gaat weg om vervolgens naar 10 minuten weer de "point of interests langs de route" scherm te laten zien. Ik heb er nooit een instelling kunnen vinden dat dit regelmatig van zelf te voorschijn komt?


Is er een van die 7 punten herkeenbaar voor jullie of bekend of wellicht ook (hoop het niet) staandaard en zo bedoeld?

Alvast dank voor elke antwoord die mij kan helpen
Groet
Flemming
Beste Flemming,

Ik denk dat je bij de meeste punten toch maar eens de handleiding er bij moet pakken.
Even voor de duidelijkheid gewoon te downlaoden als App.
Of indien te moeilijk, scherm van boven naar beneden vegen en kiezen voor handleiding, en vola op het scherm in de auto te lezen..
Wel met stilstaande auto....
Na door lezen van de handleiding zal er een wereld voor je open gaan...

Succes.
Was één V90
Flemming1977
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28.04.2018 - 20:06

Hallo allemal
bedankt voor de input, uiteraard heb ik het manual helemaal gelezen voor dat ik hier iets post.

Ik vind er geen enkele van die punten terug, heb net nogmaals die onderdelen gelezen dus weet niet waar daar een eye-opener zou zijn.

Ik zie nergens staan dat er bij voorbeeld ipv 5 km/h erbij het soms ook 1 km/h kunnen zijn (oeps...) of dat die POIs altijd weer te voorschijn komen in de maximale navigatie-scherm of dat die ACC gewoon vanzelf uitgaat (automatic standby), ik rij dan sneller dan 30 km/h, heb uiteraard de handen ah stuur (dus groene stuurwiel) en ik rij helemaal rustig met de standaard afstand op een normale droge straat.

Al ik iets over het hoofd heb gezien - heel graag. Volvo dealer had ook geen antwoord op al de problemen, zij zouden hen auto's toch eigenlijk ook wel kennen
Gr
Flemming
D5R-Design
5th Gear member
Berichten: 1520
Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59

Sorry hoor maar hier staat toch heeeeel duidelijk uitgelegd hoe onze cruisecontrol of ACC werkt met verminderde of versnellen....

Voor je andere problemen verwijs ik weer naar de handleiding..
En ik vindt het wel heel overtrokken om voor deze deels eigen fouten het een maandag morgen auto te noemen..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door D5R-Design op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Was één V90
Flemming1977
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28.04.2018 - 20:06

D5R-Design schreef: Sorry hoor maar hier staat toch heeeeel duidelijk uitgelegd hoe onze cruisecontrol of ACC werkt met verminderde of versnellen....

Voor je andere problemen verwijs ik weer naar de handleiding..
En ik vindt het wel heel overtrokken om voor deze deels eigen fouten het een maandag morgen auto te noemen..
Ja precies...ik weet hoe dat werkt met de 5 km/h extra of 1 km/h extra...maar zoals ik schreef is het zo dat die soms ook 1 km/h daarbij doet als ik er kort daarop ga of andersom. Dus is niet zo dat ik het niet snap, het werkt gewoon niet zo als in de manual.

en waar ik nog ergens anders fouten doe of waar de verklaring voor al de andere dingen in het manual staat hoor ik het heel graag... ik vind het ook bij het 8e keer manual lezen niet...
D5R-Design
5th Gear member
Berichten: 1520
Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59

Sorry misschien iets te fel gereageerd. Maar zo als je het probleem beschrijft leek het op een operator issue..
Misschien is het signaal te lang van de button.. maar omdat hij het niet altijd doet is het een lasfig probleem voor de garage.
Bleutooth bestanden laten bij mijn ook geen artiest of andere gegevens zie was bij mijn V70 wel... maar ik speel nu muziek via Spotify en auto modem werkt gewoon goed... tijden veranderen.
Poi gebruik ik niet... werk met Google wat ook als app op de auto zit.. veel beter.. adres telefoon alles wordt gewoon doorgelinkt met het infotainment systeem..
Misschien ook een data kaart gebruiken, de techiniek in de auto is er klaar voor..
Was één V90
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Vwb punt 4: afstanden worden waarschijnlijk eerst hemelsbreed gemeten. Kijk maar eens naar Google maps (mits die toestemming heeft om je locatie te mogen gebruiken), die geeft ook in 1e instantie de afstand hemelesbreed. Pas als je de route laat berekenen, krijg je de werkelijke afstand te zien. Ooit (en waarschijnlijk sneller dan we denken) zal het anders worden, maar nu vraagt het domweg nog te veel rekenkracht om realtime van een x-aantal punten de werkelijke afstand te berekenen terwijl je zelf beweegt.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Flemming1977
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28.04.2018 - 20:06

jalex_h schreef: Vwb punt 4: afstanden worden waarschijnlijk eerst hemelsbreed gemeten. Kijk maar eens naar Google maps (mits die toestemming heeft om je locatie te mogen gebruiken), die geeft ook in 1e instantie de afstand hemelesbreed. Pas als je de route laat berekenen, krijg je de werkelijke afstand te zien. Ooit (en waarschijnlijk sneller dan we denken) zal het anders worden, maar nu vraagt het domweg nog te veel rekenkracht om realtime van een x-aantal punten de werkelijke afstand te berekenen terwijl je zelf beweegt.
Dit is maar een goede! bedankt! en ja dit klopt helemaal, net op google getest, viel me nog nooit echt op. Dan is dit dus gewoon zo en liggt dus niet aan de auto, top, dan kan die weg van de lijst!
Flemming1977
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28.04.2018 - 20:06

D5R-Design schreef: Sorry misschien iets te fel gereageerd. Maar zo als je het probleem beschrijft leek het op een operator issue..
Misschien is het signaal te lang van de button.. maar omdat hij het niet altijd doet is het een lasfig probleem voor de garage.
Bleutooth bestanden laten bij mijn ook geen artiest of andere gegevens zie was bij mijn V70 wel... maar ik speel nu muziek via Spotify en auto modem werkt gewoon goed... tijden veranderen.
Poi gebruik ik niet... werk met Google wat ook als app op de auto zit.. veel beter.. adres telefoon alles wordt gewoon doorgelinkt met het infotainment systeem..
Misschien ook een data kaart gebruiken, de techiniek in de auto is er klaar voor..
geen probleem, auto's zijn gewoon een emotioneel en gevoelig onderwerp :)

mbt: bluetooth en bestanden: ok, apart, voor de software update paar weken geleden had ik ze wel nog gezien maar nu niet meer..hmmm...

mbt: werk met Google wat ook als app op de auto zit -> welke app bedoel je dan precies? een van de apps die op de sensus zitten toch? google heb ik daar niet, ik heb er paar andere om restaurants te zoeken (naam ff kwijt), bedoel je die?

mbt: Misschien ook een data kaart gebruiken -> je bedoelt een extra sim card voor internet id auto via de modem? die heb ik al, of bedoel je iets anders?

thanks!
btauwenberg
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 10.07.2017 - 11:22

Heb wat met de ACC gespeeld en de logica van de +/- knopjes is bij mij de volgende:

Kort op + duwen verhoogt de snelheid niet met 5 maar tot het volgende veelvoud van 5
Stel dat de ingestelde snelheid 60 is dan brengt kort + duwen de ingestelde snelheid naar 65.
Maar, stel dat de ingestelde snelheid 63 is dan brengt kort + duwen de ingestelde snelheid niet naar 68 maar naar 65.
Er komt dus niet steeds 5 bij als je kort op + duwt.

Als de ACC is ingeschakeld en je geeft extra gas waardoor je snelheid hoger wordt dan de ingestelde snelheid, en je duwt dan kort +, dan wordt de ingestelde snelheid je huidige snelheid.
Stel dat de ingestelde snelheid 60 is, maar je geeft extra gas waardoor je 83 rijdt; als je dan kort op + duwt, wordt de ingestelde snelheid 83.

Bovendien, als je gedurende 1 minuut gas bijgeeft waardoor je snelheid 1 minuut lang hoger is dan de ingestelde snelheid, schakelt de ACC zichzelf uit en krijg je de boodschap “door bestuurder geannuleerd”.

Misschien brengt dat nog wat verheldering?
2018 V90 T8 Momentum
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4098
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Werkt dus perfect normaal...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
coone
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 13.07.2018 - 16:59
Locatie: Gent

Flemming1977 schreef:
jalex_h schreef: Vwb punt 4: afstanden worden waarschijnlijk eerst hemelsbreed gemeten. Kijk maar eens naar Google maps (mits die toestemming heeft om je locatie te mogen gebruiken), die geeft ook in 1e instantie de afstand hemelesbreed. Pas als je de route laat berekenen, krijg je de werkelijke afstand te zien. Ooit (en waarschijnlijk sneller dan we denken) zal het anders worden, maar nu vraagt het domweg nog te veel rekenkracht om realtime van een x-aantal punten de werkelijke afstand te berekenen terwijl je zelf beweegt.
Dit is maar een goede! bedankt! en ja dit klopt helemaal, net op google getest, viel me nog nooit echt op. Dan is dit dus gewoon zo en liggt dus niet aan de auto, top, dan kan die weg van de lijst!
Is bij alle gps-systemen zo hoor, ook tomtom, Garmin en dergelijk
Altijd eerst afstand in vogelvlucht, neemt anders teveel beslag op de cpu om van al die poi de route te berekenen
1999 V70 2.5D
2007 XC90 V8
2017 V90 D5
Flemming1977
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28.04.2018 - 20:06

btauwenberg schreef: Heb wat met de ACC gespeeld en de logica van de +/- knopjes is bij mij de volgende:

Kort op + duwen verhoogt de snelheid niet met 5 maar tot het volgende veelvoud van 5
Stel dat de ingestelde snelheid 60 is dan brengt kort + duwen de ingestelde snelheid naar 65.
Maar, stel dat de ingestelde snelheid 63 is dan brengt kort + duwen de ingestelde snelheid niet naar 68 maar naar 65.
Er komt dus niet steeds 5 bij als je kort op + duwt.

Als de ACC is ingeschakeld en je geeft extra gas waardoor je snelheid hoger wordt dan de ingestelde snelheid, en je duwt dan kort +, dan wordt de ingestelde snelheid je huidige snelheid.
Stel dat de ingestelde snelheid 60 is, maar je geeft extra gas waardoor je 83 rijdt; als je dan kort op + duwt, wordt de ingestelde snelheid 83.

Bovendien, als je gedurende 1 minuut gas bijgeeft waardoor je snelheid 1 minuut lang hoger is dan de ingestelde snelheid, schakelt de ACC zichzelf uit en krijg je de boodschap “door bestuurder geannuleerd”.

Misschien brengt dat nog wat verheldering?
bedankt voor het testen!
met de 5+ en 1+ km/h logica wist ik idd, bij mij is het echter zo dat die echt van 60 op 61 gaat (en niet 65) bij voorbeeld als ik kort + duw, dus ergens zit iets niet goed met de knop. Maar het is gelukkig elke uur maar 2 of 3 keer.

mbt de ACC heb ik dit inmiddels ook geconstateerd: als ik helemal weg blijf van het gas, dan blijft die gewoon aan dus geen probleem. zodra die voet wat langer op het gas is, schakkelt die op bepaald moment uit. betekent dus alles is ok hiermee, maar vind het erg dat de dealer dit dan niet weet of tenminste vraagt of de voet wel op het gas is..sjonge sjonge.. maar hoe dan ook- alles duidelijk nu!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12282
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Iedere auto wordt geleverd met n gebruiksaanwijzing, het staat je natuurlijk altijd vrij die te negeren maar alle info is meegeleverd
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

OGA244 schreef: Iedere auto wordt geleverd met n gebruiksaanwijzing, het staat je natuurlijk altijd vrij die te negeren maar alle info is meegeleverd
Sterker nog, hij is ook te raadplegen op het sensus systeem

laatste Volvo (960) verkocht
btauwenberg
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 10.07.2017 - 11:22

Flemming1977 schreef: bedankt voor het testen!
met de 5+ en 1+ km/h logica wist ik idd, bij mij is het echter zo dat die echt van 60 op 61 gaat (en niet 65) bij voorbeeld als ik kort + duw, dus ergens zit iets niet goed met de knop. Maar het is gelukkig elke uur maar 2 of 3 keer.
Misschien rust in die 2 of 3 gevallen je voet op het gaspedaal en geef je daardoor zonder dat bewust te willen doen een klein beetje extra gas, waardoor je net iets harder rijdt dan de ingestelde 60. Een korte + duw brengt de ingestelde snelheid dan naar de huidige snelheid, in dat geval dus 61.
Maar omdat je niet bewust extra gas geeft verwacht je 65.

Dat zou een plausibele verklaring kunnen zijn.
2018 V90 T8 Momentum
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”