V70 D5 185pk Motormanagement storing
Geplaatst: 27.07.2018 - 01:22
Beste Volvo vrienden!
De laatste weken heeft zich een lastig probleem ontwikkeld in mijn V70 2006 D5 185pk. Het begon met de melding 'storing motormangement' gevolgt door verlies van vermogen. De automaat weet zich geen raad en trekt niet verder dan ca. 80 km/u. Er leek duidelijk een lek in de buurt van de EGR / turbo te zitten. Voordat ik hiermee aan de slag wilde gaan, plofte op de snelweg en pijp van de turbo naar de intercooler eraf. Schijnbaar redelijk bekend fenomeen; bevestigingen van deze buis breken af en de handel hangt dan aan de pakking van het L-stuk. Deze was dan ook stuk. Deze pijp en het L-stuk vervangen en meteen de EGR klep en koeler helemaal uit elkaar getrokken en gereinigd.
De lekkage is opgelost en je hoort 'm ook niet meer sissen; mechanisch lijkt het dus opgelost. Storingsmelding komt echter af en toe nog terug en de symptomen ook.
Daarom in overleg met de garage de luchtdruk sensor in de intercooler eerst gereinigd (leek tijdelijk te helpen) en daarna vanavond vervangen. Helaas lost dit het ook niet op... De storingsmelding blijft al een tijdje weg, maar hij trekt nog steeds waardeloos en snapt niet wanneer ie zou moeten schakelen...
Om het nog wat complexer te maken, is de motor vandaag 2x spontaan uitgevallen tijdens rijden. Geen melding op het dashboard, in eerste instantie liep de startmotor wel rond, maar sloeg ie gewoon niet aan. Na even wachten wel weer. Heb het niet meer kunnen reproduceren, maar gebeurde beide keren met redelijk scherp naar links sturen en optrekken tegelijk.
Later vanavond nog maar een keer uitgelezen:
- ECM melding turboregeling druk te hoog (deze heb ik eerder gezien samen met 'druk te laag')
- ECM regeling draaiactuator - compensatiestoring (deze is gerelateerd aan de wervel-klep toch? deze is bij mij al jaren geleden vastgezet, lijkt me sterk dat dit nu ineens de oorzaak is hoewel de melding zeker niet elke keer opduikt)
- TCM lockup-funtie onjuist koppelen/ontkoppelen (in de details van deze melding staat ook 'motor is plotseling gestopt', als mogelijke ookzaak wordt ook tekort aan brandstof genoemd; ik las eerder op het forum de brandstoffilter als mogelijke oorzaak voor de eerste motorstorings-problemen --> gerelateerd?)
- ECM injector cylinder 2 - onjuist signaal (en nog een keer voor cylinder 5)
- SAS stuuruitslag sensor interne storing (deze heb ik ook al een tijd, resulteert in antiskid uitgeschakeld, maar dit is zeker ook niet nieuw; ik vermeld 'm toch omdat het uitvallen van de motor gerelateerd lijkt aan de insturen naar links)
Ik wil eigenlijk maandag op vakantie gaan; en beperkingen in vermogen overleef ik nog wel, maar als de motor er ineens mee stopt, is dat wel wat link. Garage kan maar beperkt helpen... Ik weet niet meer hoe ik verder kan en ik kan jullie hulp goed gebruiken!
Alvast bedankt!
Groetjes, Jasper
De laatste weken heeft zich een lastig probleem ontwikkeld in mijn V70 2006 D5 185pk. Het begon met de melding 'storing motormangement' gevolgt door verlies van vermogen. De automaat weet zich geen raad en trekt niet verder dan ca. 80 km/u. Er leek duidelijk een lek in de buurt van de EGR / turbo te zitten. Voordat ik hiermee aan de slag wilde gaan, plofte op de snelweg en pijp van de turbo naar de intercooler eraf. Schijnbaar redelijk bekend fenomeen; bevestigingen van deze buis breken af en de handel hangt dan aan de pakking van het L-stuk. Deze was dan ook stuk. Deze pijp en het L-stuk vervangen en meteen de EGR klep en koeler helemaal uit elkaar getrokken en gereinigd.
De lekkage is opgelost en je hoort 'm ook niet meer sissen; mechanisch lijkt het dus opgelost. Storingsmelding komt echter af en toe nog terug en de symptomen ook.
Daarom in overleg met de garage de luchtdruk sensor in de intercooler eerst gereinigd (leek tijdelijk te helpen) en daarna vanavond vervangen. Helaas lost dit het ook niet op... De storingsmelding blijft al een tijdje weg, maar hij trekt nog steeds waardeloos en snapt niet wanneer ie zou moeten schakelen...
Om het nog wat complexer te maken, is de motor vandaag 2x spontaan uitgevallen tijdens rijden. Geen melding op het dashboard, in eerste instantie liep de startmotor wel rond, maar sloeg ie gewoon niet aan. Na even wachten wel weer. Heb het niet meer kunnen reproduceren, maar gebeurde beide keren met redelijk scherp naar links sturen en optrekken tegelijk.
Later vanavond nog maar een keer uitgelezen:
- ECM melding turboregeling druk te hoog (deze heb ik eerder gezien samen met 'druk te laag')
- ECM regeling draaiactuator - compensatiestoring (deze is gerelateerd aan de wervel-klep toch? deze is bij mij al jaren geleden vastgezet, lijkt me sterk dat dit nu ineens de oorzaak is hoewel de melding zeker niet elke keer opduikt)
- TCM lockup-funtie onjuist koppelen/ontkoppelen (in de details van deze melding staat ook 'motor is plotseling gestopt', als mogelijke ookzaak wordt ook tekort aan brandstof genoemd; ik las eerder op het forum de brandstoffilter als mogelijke oorzaak voor de eerste motorstorings-problemen --> gerelateerd?)
- ECM injector cylinder 2 - onjuist signaal (en nog een keer voor cylinder 5)
- SAS stuuruitslag sensor interne storing (deze heb ik ook al een tijd, resulteert in antiskid uitgeschakeld, maar dit is zeker ook niet nieuw; ik vermeld 'm toch omdat het uitvallen van de motor gerelateerd lijkt aan de insturen naar links)
Ik wil eigenlijk maandag op vakantie gaan; en beperkingen in vermogen overleef ik nog wel, maar als de motor er ineens mee stopt, is dat wel wat link. Garage kan maar beperkt helpen... Ik weet niet meer hoe ik verder kan en ik kan jullie hulp goed gebruiken!
Alvast bedankt!
Groetjes, Jasper