Piepen bij starten en koude motor, krukaspoelie?
Geplaatst: 31.07.2018 - 10:52
Hallo allemaal,
ik ben sinds mei dit jaar trotse eigenaar van een Volvo 850 20v, type Alter 1 uit 1992.
Toen ik de auto kocht was al bekend dat deze piepte bij het starten en een koude motor, maar eenmaal rijdende en opgewarmd was het weg. Volgens de verkoper een kwestie van de multiriem en spanner.
Dat leek mijzelf ook vrij logisch dus heb ik de auto gekocht met de gedachte van ik vervang zsm de multiriem en spanrol. Verder was de auto technisch in topstaat en dat is opzich geen moeilijke klus.
Nu de multiriem en spanrol te hebben vervangen, piept de motor nog, en erger dan voorheen. Nu de riem de juiste spanning heeft (was er wel aan toe zegmaar) is het dus verergerd.
Ik heb meerder topics gezien met hetzelfde probleem, een piep die erger wordt als je de stuurbekrachtiging gebruikt of de airco aanzet, en meerdere keren zie ik voorbij komen dat het de krukaspoelie was.
Maar nu is mijn vraag, ik kan nergens een krukaspoelie vinden voor mijn type 850, ook een vakgarage niet. Wel de riemschijf/geleiderol die je op de krukaspoelie monteert. Weet iemand waar ik moet zien voor zoiets? Of zou het nog wat anders kunnen zijn? Het heeft sowieso met de multiriem te maken omdat de distributie niks te maken heeft met stuurbekr. of airco toch? Wij gaan komende maand nog op vakantie met de auto en wil het eigenlijk wel oplossen voor de tijd
Alvast bedankt!
ik ben sinds mei dit jaar trotse eigenaar van een Volvo 850 20v, type Alter 1 uit 1992.
Toen ik de auto kocht was al bekend dat deze piepte bij het starten en een koude motor, maar eenmaal rijdende en opgewarmd was het weg. Volgens de verkoper een kwestie van de multiriem en spanner.
Dat leek mijzelf ook vrij logisch dus heb ik de auto gekocht met de gedachte van ik vervang zsm de multiriem en spanrol. Verder was de auto technisch in topstaat en dat is opzich geen moeilijke klus.
Nu de multiriem en spanrol te hebben vervangen, piept de motor nog, en erger dan voorheen. Nu de riem de juiste spanning heeft (was er wel aan toe zegmaar) is het dus verergerd.
Ik heb meerder topics gezien met hetzelfde probleem, een piep die erger wordt als je de stuurbekrachtiging gebruikt of de airco aanzet, en meerdere keren zie ik voorbij komen dat het de krukaspoelie was.
Maar nu is mijn vraag, ik kan nergens een krukaspoelie vinden voor mijn type 850, ook een vakgarage niet. Wel de riemschijf/geleiderol die je op de krukaspoelie monteert. Weet iemand waar ik moet zien voor zoiets? Of zou het nog wat anders kunnen zijn? Het heeft sowieso met de multiriem te maken omdat de distributie niks te maken heeft met stuurbekr. of airco toch? Wij gaan komende maand nog op vakantie met de auto en wil het eigenlijk wel oplossen voor de tijd

Alvast bedankt!