Pagina 1 van 2

Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 00:16
door Eland Musk
Zijn er mensen die hun bestelling hebben geannuleerd omdat de gecommuniceerde levertijd niet kon worden gehaald?
Het lijkt op een tombola waarbij niet eenduidig wordt gecommuniceerd wat nu eigenlijk de reden(en) zijn voor de vertraging.
Het geeft mij in ieder geval het idee dat er niet met de nodige eerlijkheid en respect gehandeld wordt.
Ben benieuwd naar jullie reacties.

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 07:14
door Marcel XC40T3
^ Nu ik al bijna zeven maanden wachtende ben en het einde 'der lijden' in zicht komt, ben ik niet van plan mijn order te annuleren. Al heb ik het vermoeden dat de dealer dit zelfs graag zou willen.
Het is zuur te moeten lezen dat anderen in een kortere tijdspanne hun wagen wordt aangeleverd. Maar het zij zo, en ik ben niet de persoon die om de haverklap naar de garage belt of er binnenloopt om dan niets nieuw te vernemen.


Edit: mocht er toch nog, om wat voor reden dan ook, een grote vertraging op de levering van de wagen zijn dan sluit ik een annulering niet helemaal uit. Maar dan wacht ik wel totdat de wagen in produktie is gegaan zodat er vanuit de garage niets meer kan gewijzigd worden. En dan pas ga ik mogelijks in op hun voorstel om mijn aanbetaling terug te storten.


Mijn besluit: de garage speelt het spel van toewijzing niet volgens het first come first served principe en bevoordeeld hun beste (lees betere en/of vaste) klanten. Althans zo zie ik het.

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 07:20
door OGA244
Dat is dus niet zo, de garage heeft op het toewijzingsproces geen enkele invloed, toch is er weinig logica te ontdekken in de orderplanning.
Een R wordt dit jaar niet meer gebouwd, ook niet die in februari maart besteld zijn...

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 10:51
door MichelR
@OGA244 -> Hoop toch wel dat mijn R nog gebouwd wordt staat in planning op assembly maandag 10 september.

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 11:01
door OGA244
Die van jou is vorig jaar al besteld...
Het gaat om de orderintake van 2018

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 13:16
door V50 R
Dealer heeft hier toch wel zijn verantwoordelijkheid in. Hij is de leverancier van het product, de aangewezen rechtspersoon in het contract. Het is wel erg makkelijk om te zeggen dat ze geen invloed hebben. Ik zou gewoon even in overleg gaan met de dealer over een passende compensatie.

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 13:21
door Walter
in het contract staat natuurlijk wat en wanneer dealer moet leveren. Dealer zit net zo goed met het gezeik als de klant. Maar denk je dat de dealer evt compensatie bij Volvo kan verhalen?

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 13:27
door Paul
In andere categorien heb je ook dit soort dingen. Je hebt soms gewoon overmacht aan toeleveranciers etc. Bijvoorbeeld spullen die niet geleverd kunnen worden. Ik weet nog goed met mijn laatste C30, die heeft 3 weken in Gent gestaan omdat de bodemplaten er niet waren. Nu was dat makkelijk maar het kunnen ook wat moeilijkere dingen zijn...

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 13:28
door Marcel XC40T3
OGA244 schreef: Dat is dus niet zo, de garage heeft op het toewijzingsproces geen enkele invloed, toch is er weinig logica te ontdekken in de orderplanning.
Een R wordt dit jaar niet meer gebouwd, ook niet die in februari maart besteld zijn...

Bedankt voor de opheldering. Maar ik stel vast dat @Jan XC40 T4 R-Design alvast al één uitzondering op de regel is die U stelt. Besteld in maart en geleverd in juli dacht ik. Dan heb je hier ook nog @Volvoduck, besteld eind februari en geleverd in juni maar dat is via een voorrangsregel / privilège gebeurd. En wat met al die slots die bepaalde grote dealers hebben ingeboekt om daarna van afwerking te voorzien volgens de wensen van hun kliënteel?

Het was vooral op dat laatste waar ik op alludeerde in mijn voorgaande post.

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 13:49
door Walter
die vooraf gereserveerde productieplaatsen schuiven bij mijn weten op zodra er een retail aan een auto wordt gehangen. Dus klantverkocht heeft voorrang op voorraadbestelde auto's van dealers

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 14:22
door Erikho
Klopt!

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 14:50
door OGA244
Marcel XC40T3 schreef:
OGA244 schreef: Dat is dus niet zo, de garage heeft op het toewijzingsproces geen enkele invloed, toch is er weinig logica te ontdekken in de orderplanning.
Een R wordt dit jaar niet meer gebouwd, ook niet die in februari maart besteld zijn...

Bedankt voor de opheldering. Maar ik stel vast dat @Jan XC40 T4 R-Design alvast al één uitzondering op de regel is die U stelt. Besteld in maart en geleverd in juli dacht ik. Dan heb je hier ook nog @Volvoduck, besteld eind februari en geleverd in juni maar dat is via een voorrangsregel / privilège gebeurd. En wat met al die slots die bepaalde grote dealers hebben ingeboekt om daarna van afwerking te voorzien volgens de wensen van hun kliënteel?

Het was vooral op dat laatste waar ik op alludeerde in mijn voorgaande post.
Volvo België medewerkers lijken hier hun vriendjes voorrang te geven ten koste van anderen, klop daarvoor dan bij die club aan en niet bij de dealer die ook gewoon in de rij staat.
Er zijn geen slots die bepaalde dealers meer rechten geven, iedere dealer besteld voor zijn voorraad maar die plekken schuiven op als er een klantverkochte XC40 is op een andere plek

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 16:02
door casper
OGA244 schreef: Volvo België medewerkers lijken hier hun vriendjes voorrang te geven ten koste van anderen, ...
Klopt niets van !

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 16:09
door Viet

Volvo België medewerkers lijken hier hun vriendjes voorrang te geven ten koste van anderen, klop daarvoor dan bij die club aan en niet bij de dealer die ook gewoon in de rij staat.
Er zijn geen slots die bepaalde dealers meer rechten geven, iedere dealer besteld voor zijn voorraad maar die plekken schuiven op als er een klantverkochte XC40 is op een andere plek

--> lijkt me zeker niet van toepassing :
a) ik ken niemand bij Volvo Gent
b) mijn XC40 T3 R-design besteld in Januari is geleverd in Juni...

Ik denk persoonlijk dat de grootte van de dealer wel degelijk een rol speelt... en dit puur omdat ik zie dat de geleverde wagens voornamelijk komen van de grotere dealers

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 16:19
door OGA244
casper schreef:
OGA244 schreef: Volvo België medewerkers lijken hier hun vriendjes voorrang te geven ten koste van anderen, ...
Klopt niets van !
bij Volvoduck speelde dit wel degelijk

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 19:15
door Luc VG
OGA244 schreef: Dat is dus niet zo, de garage heeft op het toewijzingsproces geen enkele invloed, toch is er weinig logica te ontdekken in de orderplanning.
Een R wordt dit jaar niet meer gebouwd, ook niet die in februari maart besteld zijn...
Waar haal je die info ? die van mij werd besteld op 8/2 en zal gebouwd worden binnen 2 dagen op 9/8

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 19:39
door OGA244
Staat in het actuele levertijden overzicht van Volvo, daar zitten auto's bij die in maart georderd zijn..
Had jij eerder georderd zou hij nog wel dit jaar kunnen komen.

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 20:32
door Jan XC40 R-T4
Marcel XC40T3 schreef:
OGA244 schreef: Dat is dus niet zo, de garage heeft op het toewijzingsproces geen enkele invloed, toch is er weinig logica te ontdekken in de orderplanning.
Een R wordt dit jaar niet meer gebouwd, ook niet die in februari maart besteld zijn...

Bedankt voor de opheldering. Maar ik stel vast dat @Jan XC40 T4 R-Design alvast al één uitzondering op de regel is die U stelt. Besteld in maart en geleverd in juli dacht ik. Dan heb je hier ook nog @Volvoduck, besteld eind februari en geleverd in juni maar dat is via een voorrangsregel / privilège gebeurd. En wat met al die slots die bepaalde grote dealers hebben ingeboekt om daarna van afwerking te voorzien volgens de wensen van hun kliënteel?

Het was vooral op dat laatste waar ik op alludeerde in mijn voorgaande post.
Klopt!

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 07.08.2018 - 22:58
door Volvoduck
OGA244 schreef:
casper schreef:
OGA244 schreef: Volvo België medewerkers lijken hier hun vriendjes voorrang te geven ten koste van anderen, ...
Klopt niets van !
bij Volvoduck speelde dit wel degelijk
Inderdaad mijn verhaal klopt, maar ik en 24 anderen waren een VIP uitzondering op +/- 25.000 bestelde - in productie opgenomen auto's....

voor de rest speelt de grootte van de dealers geen tel, hier in de provincie zijn er verschillende grote dealers die soms 5 tot 6 garages hebben en toch levertermijnen hebben van 6 maand en meer....

Re: Annulering bestelling XC40

Geplaatst: 08.08.2018 - 07:39
door Paul
Fabriek kan een X aantal auto's maken gespecificeerd per model /motor / r design etc. Vervolgens kan een land een forecast doen wat ze denken te verkopen en op basis daarvan krijg je dan productieplekken. In elk geval lijkt me dit de procedure. En ik denk dat Nederland gewoon beetje pech heeft met aantallen die ze krijgen.