Pagina 1 van 1

veel speling aandrijflijn S40

Geplaatst: 07.08.2018 - 21:19
door volvopilot
van probleem naar probleem... :bandit:

ik was op onderzoek gegaan vandaag naar een wat verhoogd geluid bij snelweg snelheden. Het klonk als cuppende banden, wiellager of een aanlopende rem. Vandaar had ik de voorwielen even opgekrikt en gekeken naar al die zaken. Tot mijn verbazing vond ik vooral heel veel speling op het wiel en een duidelijk 'tik' bij het bewegen tegen de aanslag aan. Zowel in neutraal als in de 1e versnelling. Ik heb beide kanten opgekrikt gehad en allebei de kanten vertonen evenveel speling. +-10 graden speling. Ik denk toch wel 5cm wielomtrek.

ik had ook al last van wat aandrijfproblemen. hobbelen bij accelereren en een tik geluid bij schakelen. Dus dat zou heel goed dit kunnen zijn. alle motorsteunen zijn al vervangen vanwege dit probleem. alleen de versnellingsbaksteun (links boven) moet nog, heb ik al liggen maar weet niet zeker of dat me zelf gaat lukken.

omdat het aan beide kanten zit, zit het dan in het differentieel?

filmpjes -->

Re: veel speling aandrijflijn S40

Geplaatst: 07.08.2018 - 23:11
door WYD
Haal je nafkapjes eens van je velgen en controleer of het centrale boutje nog vast zit in het kopse eind van de aandrijfassen. Komt wel eens voor dat die losraakt en is een hele kleine moeite om te verhelpen.

Re: veel speling aandrijflijn S40

Geplaatst: 07.08.2018 - 23:14
door volvopilot
Heb ik gedaan. Maar die zit muurvast (geroest ook)

Re: veel speling aandrijflijn S40

Geplaatst: 08.08.2018 - 21:15
door volvopilot
de auto gaat morgen naar de garage voor diagnose samen met wat andere probleempjes.

Ik laat zsm weten het euvel was.

Re: veel speling aandrijflijn S40

Geplaatst: 15.08.2018 - 20:54
door HbTps
Lijkt me normaal

Re: veel speling aandrijflijn S40

Geplaatst: 26.08.2018 - 12:21
door volvopilot
update, garage heeft niets geks kunnen vinden qua speling. Alles is nagelopen van aandrijfassen tot ophang rubbers. De 'clunk' bij het schakelen komt zeer waarschijnlijk van de onderste motorsteun (torque mount). Die heb ik 3 maanden geleden vervangen maar bij de focus/V50/C30/S40 staan deze steunen bekend dat ze te soepel zijn waardoor er teveel motor bewegingen mogelijk zijn. Alle 3 de motorsteunen heb ik inmiddels afgelopen maanden vervangen... Ik ga een e-focus mount monteren van de USA elektrische focus, dit schijnt veel problemen op te lossen. Niet verkrijgbaar in Nederland helaas, dus ik moet even gaan shoppen in Amerika.

verder heeft de bestuurder zijde draagarm rubber een klein beetje speling, maar niets om zorgen over te maken en nog altijd zeer ruim binnen de APK normen. Ik ga onder het motto alles in 1x goed beide draagarmen vervangen + stuurkogel + stabilisatorstangen. Daarna laten uitlijnen bij de garage.