Tip: Service tijdig je PCV / Carterventilatie circuit!
Geplaatst: 14.08.2018 - 17:03
Pas geleden heb ik een siliconen tip gemonteerd op mn 2.4T en kwam erachter dat er best wat olie aanwezig was in mn drukcircuit. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat een verstopt PCV circuit hier ten grondslag aan kan liggen.
Heb de reparatie deels uitgevoerd, en mijn vermoeden bleek waarheid. 2 Van de 3 gaten ventilatie zaten gewoon dicht 8)7 Daar kwam een flinke zooi uit, kan door veel korte stukjes en/of slechte kwaliteit olie. Ik heb een kit gekocht met alle buizen erbij, maar bij onderzoek bleek me dat teveel werk voor op een doordeweekse avond.
Volvo S80 2.4T PCV Repair by Andy Ramdin, on Flickr
Heb alle slangen nagelopen en schoongemaakt waar nodig, de olieafscheider en 2 van de slangen die erop zitten zijn wel vervangen. Zie onder de 2 verstopte gaten
Volvo S80 2.4T PCV Repair by Andy Ramdin, on Flickr
En na wat schoonmaak acties krijg je dit soort zooi eruit
Volvo S80 2.4T PCV Repair by Andy Ramdin, on Flickr
Ook wat goed nieuws, de kleppen waren allemaal prima schoon
Volvo S80 2.4T Clean Valves
by Andy Ramdin, on Flickr
En zo ziet het eruit als je inlaatbrug eraf ligt bij de 5 pitter. Groot voordeel tov de S60 is dat je best wat ruimte hebt om in te werken.
Volvo S80 2.4T PCV Repair by Andy Ramdin, on Flickr
Wacht hier niet te lang mee! Te lang ermee doorrijden kan o.a. voor een kapotte turbo zorgen.
Heb de reparatie deels uitgevoerd, en mijn vermoeden bleek waarheid. 2 Van de 3 gaten ventilatie zaten gewoon dicht 8)7 Daar kwam een flinke zooi uit, kan door veel korte stukjes en/of slechte kwaliteit olie. Ik heb een kit gekocht met alle buizen erbij, maar bij onderzoek bleek me dat teveel werk voor op een doordeweekse avond.

Heb alle slangen nagelopen en schoongemaakt waar nodig, de olieafscheider en 2 van de slangen die erop zitten zijn wel vervangen. Zie onder de 2 verstopte gaten

En na wat schoonmaak acties krijg je dit soort zooi eruit

Ook wat goed nieuws, de kleppen waren allemaal prima schoon



En zo ziet het eruit als je inlaatbrug eraf ligt bij de 5 pitter. Groot voordeel tov de S60 is dat je best wat ruimte hebt om in te werken.

Wacht hier niet te lang mee! Te lang ermee doorrijden kan o.a. voor een kapotte turbo zorgen.