Benzinepeil s80

De grotere Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
brammert-S80
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.08.2018 - 20:03

Hi iedereen,

De s80 heeft 2 benzinemeters, de digitale en analoge. Nu was ik t analoge altijd gewend en zet ik de digitale gewoon op gem. Verbruik maar nu merk ik dat de analoge sneller naar 0 gaat dan de digitale . Hij zit nu bij het laatste streepje voor het rode vlakje en ik kan nog 230km rijden. De digitale werkt wel want hij pingelt af en toe wel met zon 10km. Welke kan ik het best vertrouwen?
mxeryus
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 22.09.2015 - 23:52

Je haalt twee dingen door elkaar. De analoge met op je dashboard geeft een globale (niet-geijkte) weergave van de hoeveelheid brandstof in de tank. Er zit in de tank ergens een vlotter (of wellicht twee) die de hoeveelheid brandstof tonen op het dashboard.

De digitale meter toont het huidige verbruik (en dat kan enorm fluctueren, zeker als de motor koud is) en het gemiddelde verbruik sinds de laatste reset. De boordcomputer overdrijft meestal 10 tot 15%.

De actieradius (hoe ver kan ik komen met een volle tank brandstof) is van veel factoren afhankelijk - weer, verkeer, route, rechtervoet.

Als je het exacte verbruik wilt weten gooi je de tank vol en lees het aantal gereden kilometers af (t1 of t2). Deel de kilometers door het aantal getankte liters dat je auto tot zich heeft genomen en je hebt het gemiddelde verbruik...... vergelijk dit met de bootdcomputer en sta versteld.

Mijn S80 2.5T rijdt gemiddeld 1 op 11,75, met dagelijks 5 km bebeouwde kom naar snelweg - 60 km snelweg - 10 km buiten bebouwde kom. In theorie haal ik met 80km tank dus makkelijk 950 km, maar na 850 km tank ik meestal.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Daarnaast is de weergave van de tankinhoud enorm gedempt. Dit om idiote wijzigingen tijdens het rijden (auto staat niet vlak, brandstof ‘klotst’ etc) te voorkomen.
Plaats een CFE Plus en je weet in liters exact de inhoud van de tank....
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
brammert-S80
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.08.2018 - 20:03

Thanks voor de antwoorden. Het aparte is wel dat de verwachte KMS wel realistisch aflopen, na 30km rijden gaat er ook 30km af. Ik had alleen nog 120 op de teller staan oo de snelweg toen het lampje bij de analoog begon te branden. De digitale ga ik dus niet vertrouwen :) is er een manier om dat venster te resetten?
Laatst gewijzigd door brammert-S80 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
mxeryus
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 22.09.2015 - 23:52

Met de reset knop op je linker stuurstengel (rinchtingaanwijzer) kun je het gemiddeld verbruik (en de gemiddelde snelheid) resetten.
Gebruikersavatar
brammert-S80
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.08.2018 - 20:03

Stom dat ik dat niet zag Haha, thanks, gelukt!
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”