Pagina 1 van 1

Powershift Vroeger schakelen kickdown

Geplaatst: 21.08.2018 - 14:17
door BG_V40cc
Dit vind ik persoonlijk het enige nadeel van de Powershift op mijn T4 van 2015;

bij Kickdown raast ie een paar versnellingen lager en schakelt pas ergens ver boven de 6000 RPM.

Vooral terugschakelen tot die eerste versnelling, om van 5000 toeren te vertrekken naar 6500 is belachelijk.

Is er een manier om de wagen te vertellen dat hij dit niet moet doen?

Ook op de autostrade inhalen is een vergelijkbaar scenario, terugschakelen tot het niet meer kan om dan nog effe ergens tussen 5500 en 6500 alles te laten piepen.


Eigenlijk mot het erop neer hem te laten schakelen op 5000 of 5500 als max?
Manueel o S stand en zelf schakelen bedoel ik even niet.

Re: Powershift Vroeger schakelen kickdown

Geplaatst: 21.08.2018 - 15:02
door Fulaks
Heb je al geprobeerd met minder gas te geven ? Met wat gevoel in de rechtervoet kan je vrij goed de automaat bedienen. Geef je niet te veel gas, dan zal hij ook niet zo veel versnellingen terugschakelen (doet de bak dat wel, ook bij minder gas, dan is er mogelijk iets mis). In mijn V70 staat op het digitaal dashboard in het sport-thema een Powermeter. Daarop kan je je een oordeel vormen van wanneer de bak gaat schakelen i.f.v. de stand van het gaspedaal. Ik weet natuurlijk niet of je dit ook hebt in je V40, maar zo ja kan je daar eens mee proberen.

Re: Powershift Vroeger schakelen kickdown

Geplaatst: 22.08.2018 - 08:42
door BG_V40cc
Dag Fulaks,

bedankt, dat lijkt inderdaad de manier te gaan zijn.

De V40 heeft die powermeter ook, maar ik begrijp nog nie goed hoe ik moet spelen met die twee merktekens opdat hij meer schakelt zoals ik wil.

Zal inderdaad dus op gevoel gaan zijn, terwijl ik nu nerveus dat pedaal intrap.

Re: Powershift Vroeger schakelen kickdown

Geplaatst: 22.08.2018 - 09:09
door Fulaks
De powermeter heeft twee streepjes. Het rechtse staat min of meer vast, en het linkse beweegt i.f.v. hoeveel gas je geeft (of hoeveel power je vraagt van de motor dus). Geef je zoveel gas dat het linkse streepje omhoog komt tot aan het rechtse streepje, dan zal de bak normaal niet schakelen (tenzij snelheid en toerental dat noodzakelijk maken). Ga je met een flinke dot gas over het rechtse streepje, dan gaat de bak zeker terugschakelen.

Rij je op cruisecontrol op een heuvelachtige weg, dan zal je (zonder dus gas te geven) het linkse streepje ook zien stijgen wanneer het bergop is (de auto geeft nl. zelf gas) of zien dalen als het naar beneden gaat.

Kwestie van eens uitproberen op een kalme weg, ik ben er zeker van dat je dan weer vriendjes wordt met de automaat.