Volvo V40 aankoopadvies gevraagd

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
geogestel
Starter

Dag,

ik ben nieuw hier op dit forum. Reden: ik wil toch weer Volvo gaan rijden. Heb vroeger een 340 gehad, en heb in 2013 een 25-jarige Volvo 240 DL geimporteerd vanuit Belgie. Deze heb ik paar jaar gereden, maar inmiddels al weer enkele jaren Volvo loos. Omdat mijn huidige auto is afgekeurd, veel te jong, en de kosten te hoog worden, wil ik toch weer voor veiligheid en betrouwbaarheid gaan, Volvo dus.

Heb een Volvo V40 2.0 op het oog. Vanmiddag testrit gemaakt, ziet er goed uit, rijd heerlijk, maar ikzelf heb te weinig technische kennis om alles goed te beoordelen. Zijn twee zaken die opvallen:
- de Volvo stond op winterbanden. Ik denk omdat de zomerbanden versleten zijn, of zou er meer aan de hand kunnen zijn?
- tijdens het rijden maakte hij soms een vreemd tikkend geluid. Niet eens zozeer bij drempels (de schokbrekers waar ik het eerst aan dacht), maar na stuk rijden en testen leek het geluid zich vooral voor te doen in bochten naar rechts. Geen idee wat dit kan zijn, mijn zwager dacht aan de homokeneet of zoiets?

Verkopende partij was aan ene kant open, maar deed over deze dingen ook wat vaag. Zij zelf dachten dat het aan de gordel lag, maar dat lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk. Volgens de advertentie zijn er al veel vitale delen vervangen, namelijk:
"Onlangs de startmotor vervangen.
Distributieriem en multiriem vervangen en de koppelingsplaten."
Het gaat om een V40 uit 2004 met 231.000km op de teller, hij reed echt prima, beter als andere Volvo waar ik laatst in gereden heb, maar dit alles maakt we wat twijfelachtig. Vind het op zich niet erg als er wat onderhoud aan komt, als ik dan een goede en betrouwbare auto heb waar ik nog lang plezier van kan hebben.

Heeft iemand advies, en liefst ook (als er een reparatie aan zou zitten te komen) een grove indicatie van de kosten? Dan weet ik of ik door moet gaan met deze auto.

Bij voorbaat hartelijk dank!
Marcel van Boxtel
hsv70
4th Gear member

Geluid in bochten kan duiden op een kapotte wiellager.
Da's niks ernstigs en simpel te vervangen.
Heb je gevraagd waarom de auto (nog op) winterbanden staat?
Verder lijkt het mij een nette wagen.
14 jaar oud is natuurlijk niet nieuw, en wat nu nog heel is, kan over een maand kapot gaan.
Neem anders een kenner mee of laat een aankoopkeuring doen.

Vrouwlief heeft ook een jaartje in zo'n V40 gereden.
Prettige wagen en nog redelijk simpele en betaalbare techniek in vergelijking met een nieuwe.
kww
3rd Gear member

Tikkend geluid in bochten kan ook nog een kapotte aandrijfas zijn.
Om dit te controleren maak je op een ruime parkeerplaats een zo kort mogelijke bocht naar links en naar rechts.
Mocht die al wat verder versleten zijn dan voel je dat met maximale stuuruitslag ook wel mechanisch terug in je stuur.
Kosten kunnen een paar honderd euro zijn, maar gebruikt ook prima te doen.
Wiellagers zou ook kunnen uiteraard.
Op winterbanden verkocht betekend meestal dat de zomerset op een leuke setje lichtmetaal stond en dat ze die eerst verkocht hebben of nog gaan verkopen.
Mocht dit de euvels zijn dan heb je wel iets om af te dingen uiteraard, en als de prijs gunstig is kun je het overwegen.
Bijna elke auto die je gebruikt koopt heeft wel wat onderhoud nodig, niemand verkoopt zijn auto net nadat alles vervangen is.
m1karabijn
4th Gear member

Moet het echt een V40 zijn want deze S40 is een mooie auto.

http://www.autobedrijf-wkoks.nl/occasions/

Scroll ff naar

Volvo S40 1.8 EUROPA SPORT Goed onderhouden
Volvo V70 R=Design D4
geogestel
Starter

Dank allen.

Verkopers hadden zo'n tegenstrijdige verhalen, en merkbare kleine leugentjes, dat ik besloten heb verder te kijken. Heb inmiddels een andere V40 op het oog. Daar heb ik meer vertrouwen en een beter gevoel bij.

Dank voor de reacties!
Marcel
Plaats reactie

Terug naar “V40”