Volvo XC70 D5 Aut turbo perikelen
Geplaatst: 30.08.2018 - 10:55
Goedendag allen.
Ik heb een Volvo XC70 D5 Automaat met 163 pk uit 2004 met 275.000 km op de teller en woon in Duitsland. Het laatste jaar heeft de auto problemen die blijkbaar onoplosbaar zijn.
De auto mist vermogen om weg te accelereren. Hij komt stapvoets van zijn plek en krijgt dan ineens de geest en gaat er als een ‘raket’ vandoor om vervolgens weer ‘dood’ te vallen en in de noodloop te gaan. Rij ik heel rustig weg, dus weinig belasting voor de turbo en ik geef vol gas bij 80 km/h dan gebeurt er niet veel. Hij reageert dan zelfs niet op de kick down. Verder loopt de motor onrustig tijdens het rijden. Hij houdt steeds even in en versnelt dan weer.
Welnu, na meerdere bezoeken aan de garage zit er een nieuwe intercooler in en de automatische versnellingsbak is gespoeld.
De auto staat nu inmiddels een maand bij een bedrijf wat verstand van turbo’s heeft, althans dat beweren ze. Op 1 augustus 2018 werd er een foutcode uitgelezen. De uitgelezen foutcode was dat er iets mis was met de turbodruk Code 26629 / (code org. 6805).
Wat is inmiddels gedaan:
• Nieuw luchtfilter
• Nieuwe drukomvormer, druckwandler in het Duits
• Nieuwe turbolader
• Drukomvormer turbolader
• Een slangetje hier en daar
• Olie, ringetjes etc. etc.
Deze grap kost me 1950,00 Euro.
Toen ik de auto na 13 dagen sleutelen (!) weer ophaalde en nadat ik die 1950 Euro had betaald bleken alle problemen er nog te zijn. Niets was verbeterd. Nu staat de auto er nog steeds, dus weer 2 weken verder. De bewering is nu dat de nieuwe (z.g.a.n. gereviseerde) turbo de problemen veroorzaakt. Alles uitgebouwd, opgestuurd en wordt doorgemeten.
Ik geloof er helemaal niks van. Volgens mij werken ze daar op basis van trial en error in de hoop opeens het lek boven water te krijgen. Ik geloof ook niet dat de turbo zelf stuk was want met de nieuwe turbo heeft ie exact dezelfde problemen. Kan een kapotte turbo het de ene keer wel doen en de andere keren niet? Stuk is stuk lijkt me.
Wie heeft een suggestie?
Ik heb een Volvo XC70 D5 Automaat met 163 pk uit 2004 met 275.000 km op de teller en woon in Duitsland. Het laatste jaar heeft de auto problemen die blijkbaar onoplosbaar zijn.
De auto mist vermogen om weg te accelereren. Hij komt stapvoets van zijn plek en krijgt dan ineens de geest en gaat er als een ‘raket’ vandoor om vervolgens weer ‘dood’ te vallen en in de noodloop te gaan. Rij ik heel rustig weg, dus weinig belasting voor de turbo en ik geef vol gas bij 80 km/h dan gebeurt er niet veel. Hij reageert dan zelfs niet op de kick down. Verder loopt de motor onrustig tijdens het rijden. Hij houdt steeds even in en versnelt dan weer.
Welnu, na meerdere bezoeken aan de garage zit er een nieuwe intercooler in en de automatische versnellingsbak is gespoeld.
De auto staat nu inmiddels een maand bij een bedrijf wat verstand van turbo’s heeft, althans dat beweren ze. Op 1 augustus 2018 werd er een foutcode uitgelezen. De uitgelezen foutcode was dat er iets mis was met de turbodruk Code 26629 / (code org. 6805).
Wat is inmiddels gedaan:
• Nieuw luchtfilter
• Nieuwe drukomvormer, druckwandler in het Duits
• Nieuwe turbolader
• Drukomvormer turbolader
• Een slangetje hier en daar
• Olie, ringetjes etc. etc.
Deze grap kost me 1950,00 Euro.
Toen ik de auto na 13 dagen sleutelen (!) weer ophaalde en nadat ik die 1950 Euro had betaald bleken alle problemen er nog te zijn. Niets was verbeterd. Nu staat de auto er nog steeds, dus weer 2 weken verder. De bewering is nu dat de nieuwe (z.g.a.n. gereviseerde) turbo de problemen veroorzaakt. Alles uitgebouwd, opgestuurd en wordt doorgemeten.
Ik geloof er helemaal niks van. Volgens mij werken ze daar op basis van trial en error in de hoop opeens het lek boven water te krijgen. Ik geloof ook niet dat de turbo zelf stuk was want met de nieuwe turbo heeft ie exact dezelfde problemen. Kan een kapotte turbo het de ene keer wel doen en de andere keren niet? Stuk is stuk lijkt me.
Wie heeft een suggestie?