Pagina 1 van 1
D4 190 naar 260
Geplaatst: 02.09.2018 - 20:10
door Plopkoek
In Oost -Vlaanderen ( Belgie ) is er een gespecialiseerd bedrijf in tuning.
Zij bieden voor Volvo V60 D4 een chiptuning van 190 pk naar 260 pk terwijl andere bedrijven .... maar tot 235 pk gaan.
Is die 270 pk wel gezond voor de auto? Is wel een mooie winst daarentegen

Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 02.09.2018 - 20:46
door V50 R
Er is veel mogelijk, zolang de techniek het kan hebben, let even op het max koppel dat je bak kan hebben.
Edit:zie dat rica stage 2 ook naar 258pk gaat, alleen koppel lijkt me te hoog, tov van het maximale koppel van de aisin bak.
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 02.09.2018 - 21:41
door edraket
Bij normaal rijgedrag zal het wel goed gaan vermoed ik, maar het koppel wordt wel extreem hoog voor de bak (580 Nm ong). Als je dat vaak aanspreekt weet je zeker dat je de bak kan laten reviseren op termijn.
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 02.09.2018 - 21:47
door Jelmer de Jong
Is die 580Nm een piek waar je in de praktijk niets mee kan?
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 02.09.2018 - 22:05
door Godtoh
Weet niet waar 580nm vandaan komt maar Bsr en Rica houden het op ongeveer 530nm. Polestar zelf doet met de D5 500nm. Als de 8 traps van de d4 en d5 hetzelfde zijn kan het spul veel aan. Maar aan zo bizar veel koppel heb je weinig aangezien het echt een korte piek is.
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 03.09.2018 - 08:18
door diesel01
Ik vraag mij dan weer af hoe je het vermogen op de weg wil krijgen.
Trek met mijn D4 iets te vlot op met regen en er is wielspin.
Het is ook niet voor niks dat de Polestar V60 met 500nm gewoon awd meekrijgt.
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 03.09.2018 - 10:15
door BlackcurrantV70
Dat denk ik ook, onze C70 D3 geeft al wielspin met de standaard 150pk als je iets te vlot wil vertrekken.
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 03.09.2018 - 10:47
door edraket
Godtoh schreef:
Weet niet waar 580nm vandaan komt maar Bsr en Rica houden het op ongeveer 530nm. Polestar zelf doet met de D5 500nm. Als de 8 traps van de d4 en d5 hetzelfde zijn kan het spul veel aan. Maar aan zo bizar veel koppel heb je weinig aangezien het echt een korte piek is.
Je hebt gelijk, zal meer in de buurt van de 550Nm liggen (rica geeft op 545Nm), maar dat vind ik nog steeds erg fors.
Denk wel dat je er erg veel aan hebt omdat de 8 traps automaat de bak juist laag in toeren probeert te houden zodat je op het koppel door het verkeer vliegt. MAar juist omdat het koppel zo hoog ligt bij lage toeren krijgt de bak dit koppel vaak volledig voor zijn kiezen en zullen de koppelomvormer en met name de koppelingen sneller op zijn.
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 03.09.2018 - 10:48
door edraket
Jelmer de Jong schreef:
Is die 580Nm een piek waar je in de praktijk niets mee kan?
denk het zeker wel Jelmer, zie vorige antwoord.
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 03.09.2018 - 11:58
door Plopkoek
Is er eigenlijk een verschil met een V60 D4 en V60 T5 qua onderstel of dergelijke? Of is deze wagen helemaal hetzelfde met dan gewoon 250 pk?
Waarom zou dit dan een probleem vormen voor een D4 aangezien een T5 250 pk heeft?
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 03.09.2018 - 12:21
door Jelmer de Jong
Het gaan niet om PK maar Nm, de T5 heeft slechts 400Nm koppel en is daardoor iets liever voor de automaat. Het grootste verschil tussen diesel en bezine (behalve het blok natuurlijk) is de eindoverbrenging. Doordat diesel niet naar 7000rpm kan moet alle kracht uit een lager en korter toerenbereik komen.
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 03.09.2018 - 20:15
door Godtoh
diesel01 schreef:
Ik vraag mij dan weer af hoe je het vermogen op de weg wil krijgen.
Trek met mijn D4 iets te vlot op met regen en er is wielspin.
Het is ook niet voor niks dat de Polestar met 500nm gewoon awd meekrijgt.
Ook de fwd d5 gaat naar 500nm met Polestar. Ja met nat wegdek en veel gas spint het spul. Maar dat is zelfs al zo met 70pk...
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 03.09.2018 - 20:28
door V50 R
Wel even de prijslijst checken, de D5 is alleen leverbaar met awd. En de aisin bak is nou eenmaal niet gemaakt voor een dergelijk hoog koppel volgens aisin zelf.
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 03.09.2018 - 21:03
door diesel01
V50 R schreef:
Wel even de prijslijst checken, de D5 is alleen leverbaar met awd. En de aisin bak is nou eenmaal niet gemaakt voor een dergelijk hoog koppel volgens aisin zelf.
P’cies, de D5 met 237pk en 480nm krijgt gewoon awd mee, waarom zou dat zijn?
Kan mij trouwens niet voorstellen dat dit soort cijfers te weinig is, zou ik meer willen dan kwam er wel iets van BMW of Mercedes met een 6 cilinder.
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 03.09.2018 - 21:22
door BendW
244 pk en 480 nm is wat ik heb op de xc60 fwd en om het vermogen op de weg te krijgen heb ik geen enkel probleem.Natuurlijk als het nat grijpt de tractiecontrole in, kan ook niet anders.Maar als je je wagen kent en kan doseren waneer het moet geen enkel probleem..
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 03.09.2018 - 21:42
door jalex_h
diesel01 schreef:
Kan mij trouwens niet voorstellen dat dit soort cijfers te weinig is, zou ik meer willen dan kwam er wel iets van BMW of Mercedes met een 6 cilinder.
Is ook een kwestie van gewenning. Had 10 jaar geleden nog 90 pk/200 Nm, toen 110 pk/250 Nm, toen 160 pk/250 Nm en dat laatste vond ik toen (en nu nog steeds) niet te weinig maar toen kwam er 181 pk en 400 Nm. Het eerste jaar dacht ik elke dag "wouw". Nu, ruim 3 jaar later, is het natuurlijk nog steeds "wouw" maar dan moet ik er wel bewust over nadenken want inmiddels ben ik het normaal gaan vinden...
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 03.09.2018 - 22:11
door Godtoh
diesel01 schreef:
V50 R schreef:
Wel even de prijslijst checken, de D5 is alleen leverbaar met awd. En de aisin bak is nou eenmaal niet gemaakt voor een dergelijk hoog koppel volgens aisin zelf.
P’cies, de D5 met 237pk en 480nm krijgt gewoon awd mee, waarom zou dat zijn?
Kan mij trouwens niet voorstellen dat dit soort cijfers te weinig is, zou ik meer willen dan kwam er wel iets van BMW of Mercedes met een 6 cilinder.
Er is meer dan alleen Nederland, info komt hier vandaan...
https://engineered.polestar.com/nl/prod ... tomat-2017
Denk dat Polestar het zelf ook wel weet toch?
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 03.09.2018 - 22:24
door V50 R
Die gaat uit van een ander startvermogen, 225 pk. En niet leverbaar in nederland en niet eens in zweden. Is een fout op de website. D5 is alleen met awd.
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 04.09.2018 - 22:57
door Godtoh
Laatste wat ik over welles nietes zeg.
Vink hier eens de D5 aan
https://www.volvocars.com/intl/cars/new ... ifications
Daar krijg ik op de website van Volvo de D5 fwd met 225pk in een V60, neem niet aan dat dat ook een foutje is. Denk trouwens ook niet dat een bedrijf als Polestar een foutje maakt op de website hierin.
Re: D4 190 naar 260
Geplaatst: 05.09.2018 - 06:49
door Jelmer de Jong
V50 R schreef:
Die gaat uit van een ander startvermogen, 225 pk. En niet leverbaar in nederland en niet eens in zweden. Is een fout op de website. D5 is alleen met awd.
Dat is geen fout op de website maar het vorige model V60.