Diesel of benzine .... ?

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik gooi m er maar ns in... wat is wijsheid ....
Met het oog op de toekomst en dan wellicht dus ook restwaarde:
Kies je hedentendage voor een diesel of een (schonere?) benzine uitvoering ?
Ik lonk naar een XC40 / XC60 of nieuwe V60, maak niet overdreven veel kms (pak m beet 20k per jaar).
Is de aanschaf van een diesel nog wel ‘verstandig’? Ik rij diesel (5pitter D3) en ben daar enorm tevreden over.
De trekkracht, de lage toeren, de ‘pit’ etc
Maar indien er in de (nabije?) toekomst wellicht nog vanallesennogwat bedacht gaat worden om het dieselgebruik te ontmoedigen is de aanschaf van een benzine uitvoering mogelijk verstandiger.....
Of zal t allemaal zo’n vaart niet lopen....
Benieuwd naar jullie visie.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8314
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Er zullen altijd mensen blijven die niet zo geloven in dat anti diesel verhaal. Als ze een goed aangeklede XC40 kunnen kopen met een dieselmotor en lage km stand raak jij die vast wel weer kwijt.

Maar je koopt hem nu toch vooral voor jezelf en niet voor degene na jou?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ga eens rijden met een T6, dankzij de supercharger is het net diesel!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12281
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Alleen is je tank ff sneller leeg.

Met het prijsverschil tussen de T5 en de D3 kun je niet om de T5 heen bij de nw V60
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8116
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

En wat is het verschil in verbruik van een T4 ivm een D3 of D4 ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12281
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

T4 versus D3 is de oude V60, 1 op 12 tegen 1 op 20?
Investering ongeveer gelijk
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

JeroenSpock schreef: Er zullen altijd mensen blijven die niet zo geloven in dat anti diesel verhaal. Als ze een goed aangeklede XC40 kunnen kopen met een dieselmotor en lage km stand raak jij die vast wel weer kwijt.

Maar je koopt hem nu toch vooral voor jezelf en niet voor degene na jou?
Ik koop hem nu voor mezelf uiteraard, maar met t geld uit mijn portemonnee, dus blijft het zeer interessant wat ik daarvan tzt terugzie van degene die hem van mij koopt..... (duh)
Heb kan ook maar zo zijn dat dealers het diesel verhaal tzt als ‘minpunt’ zullen aanmerken bij een evt inruil....

Heb overigens de indruk (op niks gebaseerd) dat er van de xc40 en xc60 meer benzine uitvoeringen dan diesels zijn besteld, als dat zou kloppen ben ik benieuwd in hoeverre dit verhaal daar mee te maken heeft.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8116
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

OGA244 schreef: T4 versus D3 is de oude V60, 1 op 12 tegen 1 op 20?
Investering ongeveer gelijk
1 op 20 met een D3 ?

Onze C70 D3 haalt doorheen het jaar gemiddeld 1 op 13 en tijdens de lange ritten op vakantie 1 op 17.

Meer hebben we er nooit uit gekregen.
Open rijden kost je wel een liter meer per 100km
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12281
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een D3 met aut6 is best zuinig, n D4 met aut8 is nog zuiniger
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9882
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Waar ligt tegenwoordig het omslagpunt voor een gebruikte diesel? Zal nu wel een stuk hoger liggen dan weleer. Ik heb destijds de D5 gebruikt gekocht op een gok van ca 15K per jaar. Daar lag het omslagpunt ongeveer. Uiteindelijk toch nog 23K er per jaar mee gereden. Verbruik was ca 1-10/12.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Met mijn handgeschakelde D3 (5pit) haal ik op lange snelwegstukken de 1:20
Stadsverkeer pak m beet zo’n 1:17
De brandstofprijs en wegenbelasting vind ik niet eens zo heel interessant voor dit verhaal (voor mij althans), het gaat mij echt om de investering (voor x jaar); is een diesel ‘straks’ nog wel een beetje in te ruilen / te verkopen of is de slimmere keuze nu toch echt benzine
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Alle verbrandingsmotoren die momenteel leverbaar zijn kan je zien als tussenpaus, tot de full electric/waterstof massaal wordt toegepast. Volvo komt volgend jaar met de full electric XC40 volgens de internationale auto journalisten.
Hyundai produceert zelfs al full electrics voor een schappelijke prijs, met een techniek die zo interessant is dat zelfs bmw een samenwerking is aangegaan, zodat ze snel een betaalbare full electric kunnen gaan leveren. Dus alles wat je nu koopt is een tussenoplossing. Persoonlijk zou ik de d3 afrijden als hij goed bevalt, de restwaarde ligt toch al laag voor een auto van 6/7 jaar oud.
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12281
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

En daar geloof ik dus niet in, waterstof komt niet uit de kraan.. dat kost veel energie om te produceren..
Transport is complex en tankstations mogen niet overal gebouwd worden.
Als ik de voortvarendheid zie waarmee laadpalen geplaatst worden hoef je binnen 10 jaar nergens op te rekenen
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

OGA244 schreef: En daar geloof ik dus niet in, waterstof komt niet uit de kraan.. dat kost veel energie om te produceren..
Transport is complex en tankstations mogen niet overal gebouwd worden.
Als ik de voortvarendheid zie waarmee laadpalen geplaatst worden hoef je binnen 10 jaar nergens op te rekenen
Daarom ga ik zaterdag rijden met een V90 D5 awd..
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Vind het ook een dappere keuze tom! Blijft glazen bol werk, maar als je de mogelijkheden van waterstof ziet...
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V50 R schreef: Vind het ook een dappere keuze tom! Blijft glazen bol werk, maar als je de mogelijkheden van waterstof ziet...
MB schijnt er ver mee te zijn, voorlopig sluit ik mij aan bij OGA.
Ik zie het binnen nu en 5 jaar niet gebeuren, wellicht zou nu voor ons een een T6 TE/8 een beter keus zijn maar vraagt ook om hele andere investeringen.
We gaan het meemaken, hoop ik...
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1069
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Niemand kan in de toekomst kijken, maar ik zou toch nog voor een weinig gebruikte D3 gaan eind 2019-begin 2020.

Met mijn (eco) rijstijl verwacht ik 1:20 met diesel te rijden en 1:13 met benzine, dat wil zeggen ca. 7 cent per dieselkilometer en ca. 13 cent per benzinekilometer.

Verschil in wegenbelasting is ca. 80-90 Euro, dus break-even ligt dan bij 1500 km per maand terwijl ik meer dan 3000 km per maand rijd.

Het enige risico is dat diesel de komende tijd door de overheid ontmoedigd kan worden en door de media (o.a. Lexus radioreclame) verder afgezeken en veel mensen zijn daar gevoelig voor.

In dat geval rijd ik de auto 8 jaar in plaats van 4 jaar en dan valt de financiele strop allemaal wel mee.
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

of je koopt een S70 2.5D voor 500 euro en je afschrijving is ook maximaal 500 euro :):):)

On topic, ja de diesel is voor velen niet interessant, ik denk dat je juist daardoor wel een goede deal kunt maken.
Ik verwacht dat de electrische of de waterstof nog te lang op zich laat wachten om ook echt practisch te kunnen gebruiken waarbij de prijs ook nog eens meevalt.
Bovendien tegen de tijd dat we electrisch gaan rijden en de roverheid veel inkomsten op brandstofaccijnsen mis loopt zullen ze wel andere maatregelen nemen.
Linksom of rechtsom moet dat geld er toch komen, en meestal wordt het voor die verandering nog flink gestimuleerd.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Longone schreef: .......

Het enige risico is dat diesel de komende tijd door de overheid ontmoedigd kan worden en door de media (o.a. Lexus radioreclame) verder afgezeken en veel mensen zijn daar gevoelig voor.

In dat geval rijd ik de auto 8 jaar in plaats van 4 jaar en dan valt de financiele strop allemaal wel mee.
Dat is precies waar mijn vraag zijn oorsprong vindt.... onze vrienden van de overheid... ik heb een zeer donkerbruin vermoeden dat het dieselgebruik (en dus ook aanschaf) straks onderhevig wordt aan allerhande regels en extra heffingen, incl het voor diesels tot verboden gebied verklaren van allerhande steden en/of (natuur)gebieden.
Langer doorrijden lost dan mi weinig op.... ook na bv 8jr zal de restwaarde dan aanzienlijk lager liggen dan voor een benzine uitvoering (verhoudingsgewijs).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1069
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

teebee schreef: Langer doorrijden lost dan mi weinig op.... ook na bv 8jr zal de restwaarde dan aanzienlijk lager liggen dan voor een benzine uitvoering (verhoudingsgewijs).
Stel even, je koopt een XC40 D3 van een jaar oude met weinig km's op de teller.

Prijs van benzineversie of dieselversie zal niet heel veel uitmaken.

Restwaarde na totaal 5 jaar (4 jaar gereden) en 200.00 km kan dalen van 12k naar 8k, toch?

200.000 benzinekilometers a 13 cent (eco-rijstijl) zouden 26.000 Euro kosten

200.000 dieselkilometer a 7 cent (eco-rijstijl) zouden 14.000 Euro kosten

Extra wegenbelasting (nog even nagezocht) 48 x 65 Euro= 3120 Euro

Diesel waardeverlies 4.000 Euro

Dan was diesel nog steeds bijna 5.000 Euro voordeliger dan benzine, ofwel 1.200 Euro per jaar bespaard.

Als je dan doorrijdt naar 400.000 in 9 jaar (8 jaar gereden) krijg je bijvoorbeeld niet 6k maar 4k terug voor de auto en is het "verlies" nog maar 2k.

400.000 benzinekilometers a 13 cent (eco-rijstijl) zouden 52.000 Euro kosten

400.000 dieselkilometer a 7 cent (eco-rijstijl) zouden 28.000 Euro kosten

Extra wegenbelasting (nog even nagezocht) 96 x 65 Euro= 6240 Euro

Diesel waardeverlies 2.000 Euro

Dan was diesel nog steeds bijna 16.000 Euro voordeliger dan benzine, dus 2.000 Euro per jaar bespaard.

Zowel een diesel als benzineauto is na 9 jaar en 4 ton vrijwel niets meer waard en gaat naar de export.
Laatst gewijzigd door Longone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”