Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
Woody259
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.08.2018 - 20:31

Ik zie veel topics met ervaringen van tuning met meerdere motoren, maar nog niet één topic specifiek voor de tuning van deze motor (de D5 met twee turbo’s af fabriek).

Sinds kort ben ik in het bezit van een Volvo XC60 uit 2015 met de Volvo D5 Biturbo motor, gekoppeld aan de Aisin TF-80 SC automaat. Volgens mij is dezelfde motor (in D3, D4 en D5 aanduiding) ook geleverd in de S60, V60, V70, XC70 en XC90.

Veel tuners kunnen rond de 240 pk en 500 nm uit deze motor te kunnen halen. Dit lijkt mij een relatief bescheiden vermogenstoename, gezien het aantal turbo’s en de cilinderinhoud van de motor (in verhouding tot bijvoorbeeld de BiTurbo TDI blokken van de VAG groep). Maar wellicht heeft Volvo kleine turbo’s gebruikt, of zit ergens anders een restrictie (bijv. uitlaat/ roetfilter). Daarnaast stelt Aisin dat de automaat 440 nm continue belasting kan verduren, een waarde die de motor met de standaard programmering al benaderd.

Naast de tuners die naar 240 pk en 500 nm willen tunen, kunnen Rica en BSR deze motor naar respectievelijk 275 pk en 282 pk tunen. Echter zijn weinig ervaringen te lezen van mensen die voor deze iets agressievere mapping hebben gekozen.

Rijden leden van dit forum rond met een getunede D5 BiTurbo motor? Wat zijn jullie ervaring met het tunen van deze motor, en bij wie hebben jullie deze tuning laten uitvoeren (BSR, Rica, Volvotune, etc.)?
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ik reed in een S80 D5 Bi turbo met 215 PK (MY2013). Getuned door Rica stage II naar 250+ PK, maar met name koppeltoename fors
Met soft loader. Zeer zeker merkbaar, met name vanaf 50km p/u en verder een hele stevige toename. 100% aanrader..
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Rijd de 215pk variant met Volvotune. Nu 245pk en 500Nm. 440 Nm is een continu waarde, als je normaal met de auto rijdt is dit geen probleem. Het is natuurlijk wel een grotere belasting voor de bak, hoe je het ook wendt of keert.
Ik zou niet zo snel nog meer vermogen kiezen. Met name het koppel wordt dan wel erg hoog en daar gaat de bak van stuk.

Heb overigens niet gekozen voor meer power omdat de auto niet snel genoeg zou zijn, maar vond dat hij te snel hoog in de toeren liep. Dat is nu een stuk beter geworden.
De volgende keer zou ik denk ik toch voor Polestar kiezen, die passen de software van de bak zelf nl ook aan, en dat kunnen andere tuners niet. Die zorgen er nl alleen voor dat de bak zich anders gaat gedragen door aanpassingen van de motor software.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
coone
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 13.07.2018 - 16:59
Locatie: Gent

Mijn V90 D5 is door Apec naar 278pk 538nm gebracht (op testbank)

Zeer tevreden van
1999 V70 2.5D
2007 XC90 V8
2017 V90 D5
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Coone, dit gaat om de 5 cilinder motor, jij hebt een 4 pitter.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Geen ervaring met de zoals jij zegt agressievere tuning, wel met Polestar. Misschien geen bak extra PK’s maar wel een veel betere driveability door ook aanpasing van de bak zoals Edraket ook aangeeft.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Woody259
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.08.2018 - 20:31

Bedankt voor de reacties. Ik heb zelf ook het gevoel dat vooral de automaat een limitatie is. Als ik op YouTube acceleraties bekijk van diverse getunede Volvo’s met dezelfde automaat, dan lijkt inderdaad alsof de automaat moeite heeft met alles boven de 500nm. Het schakelen van 2 naar 3 en van 3 naar 4 verloopt bijvoorbeeld met een wisselend toerental (alsof de koppelomvormer te veel slipt), zoals in dit filmpje (een XC60 afgesteld op 540 nm):

[youtube]E0phtfikG9c[/youtube].

Ik heb inmiddels contact gehad met Rica. Het is bij Rica kennelijk ook mogelijk om de auto af te stellen naar stage 2 waarden op een rollenbank naar een lager koppel op verzoek (tegen meerprijs). Ik neig momenteel dus naar Rica, maar de Polestar optie is natuurlijk ook erg aantrekkelijk omdat dit via de Volvo dealer verloopt (icm automaat aanpassing). Daarnaast zijn veel leden op dit forum enthousiast over Volvotune. Keuzes, keuzes…
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Ondanks het toerenteller blijft ie wel versnellen.
Ik zie geen dipjes in de accelleratie.
Russisch filmpje aan de beelden te zien ;)
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Ik heb een 205 pk en die staat nu ook op 240pk/500Nm. Uiteraard bij Volvotune laten doen. D2 logootje erop geplakt en je moet die D3 en D4's eens hun best zien doen :D
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Hah heerlijke sleeper ervan gemaakt nomad, briljant :D
coone
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 13.07.2018 - 16:59
Locatie: Gent

edraket schreef: Coone, dit gaat om de 5 cilinder motor, jij hebt een 4 pitter.
Juist, niet aan gdacht
1999 V70 2.5D
2007 XC90 V8
2017 V90 D5
Erik70
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30.08.2018 - 18:53
Locatie: Zwolle

Goedemiddag

Kunnen jullie mij ook iets vertellen over het brandstofverbruik na tuning? Ik ben op zoek naar een D3 of hoger en wil deze dan ook laten tunen. Maar ben wel benieuwd of het verbruik dan enorm omhoog gaat.

Groet,
Erik
Laatst gewijzigd door Erik70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 240 '89
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Verbruik gaat alleen omhoog als je het extra potentieel ook gaat gebruiken. Of je moet kiezen voor een "eco-tune".
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Verbruik blijft hetzelfde, tenzij je continu het extra vermogen aanspreekt, maar dat zullen er maar weinig doen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Erik70
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30.08.2018 - 18:53
Locatie: Zwolle

Bedankt voor jullie reacties! Maar als je sneller weg wilt dan spreek je het vermogen toch aan? Het lijkt me dat je dan ook snel meer zal verbruiken, of zie ik dat fout?
Volvo 240 '89
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat is maar heel kort, en als je dat af en toe doet zul je dat niet merken. Hoe vaak ga jij nu vol gas weg bij het stoplicht?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Over het algemeen niet, maar de kans is groot dat je het extra vermogen gaat gebruiken en dan is dat niet zuiniger natuurlijk.
Vermogen moet ergens wegkomen natuurlijk.
Mocht je jezelf kunnen beheersen is er zelfs een kans dat je zuiniger gaat rijden.
Erik70
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30.08.2018 - 18:53
Locatie: Zwolle

Ok, volgens mij snap ik um. En nee, we gaan niet als een raket bij het stoplicht weg ed :-) Mijn vrouw gaat de nieuwe auto gebruiken en zij is voor brandstofbesparing :-)
Volvo 240 '89
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Erik70 schreef: Mijn vrouw gaat de nieuwe auto gebruiken en zij is voor brandstofbesparing :-)
Dan moet je of een D6 of een full electric kopen :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Erik70 schreef: Mijn vrouw gaat de nieuwe auto gebruiken en zij is voor brandstofbesparing :-)
Je weet het nooit hè, wat als jij er niet naast zit :D
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”