Motor te heet / lekke radiateur Volvo 460 1.6i B16F
Geplaatst: 11.09.2018 - 21:45
Beste Forumgenoten,
Afgelopen zondag is de radiateur van mijn 460 spontaan flink gaan lekken. Ik was pas een minuut of 10 onderweg toen de temperatuur meter op maximaal stond. Omdat het wat warm was, was de motor blijkbaar sowieso al zeer vlot op temperatuur, de airco zal verder ook niet geholpen hebben (extra warmte). Met zo min mogelijk toeren doorgereden en zo snel als mogelijk was gestopt (80 weg met vangrails).
Ik vermoedde eerst dat er een slangklem afgesprongen zou zijn, omdat ongeveer 1 maand geleden de waterpomp en distributie is vervangen en de radiateur er nog zeer fris uitzag (auto heeft pas 125dkm gelopen). Na inspectie bleek toch echt de radiateur zelf zo lek als een mandje. Dagje laten staan en met een paar liter verse KVS en het dopje van de expansietank niet aangedraaid de auto rustig naar huis kunnen rijden (slechts een paar km).
Nu sta ik op het punt om een nieuwe radiateur te bestellen. Echter ben ik enigszins huiverig dat de koppaking het wellicht niet gered heeft. (rode temperatuur lampje heeft ook even gebrand). Wat zijn jullie gedachten hierover? Is de koppakking van een B16F met de kleiste oververhitting al klaar, of is het reeƫl dat er met de koppakking niks a/d hand is?
Een nieuwe radiateur gaat voor de incl AC versie al ruim over de 100 euro. Ik kan hem wel zelf monteren. De auto komt verder wel op een leeftijd dat een koppakking wel erg ingrijpend wordt.
Graag jullie mening.
Bij voorbaat hartelijk dank.
Afgelopen zondag is de radiateur van mijn 460 spontaan flink gaan lekken. Ik was pas een minuut of 10 onderweg toen de temperatuur meter op maximaal stond. Omdat het wat warm was, was de motor blijkbaar sowieso al zeer vlot op temperatuur, de airco zal verder ook niet geholpen hebben (extra warmte). Met zo min mogelijk toeren doorgereden en zo snel als mogelijk was gestopt (80 weg met vangrails).
Ik vermoedde eerst dat er een slangklem afgesprongen zou zijn, omdat ongeveer 1 maand geleden de waterpomp en distributie is vervangen en de radiateur er nog zeer fris uitzag (auto heeft pas 125dkm gelopen). Na inspectie bleek toch echt de radiateur zelf zo lek als een mandje. Dagje laten staan en met een paar liter verse KVS en het dopje van de expansietank niet aangedraaid de auto rustig naar huis kunnen rijden (slechts een paar km).
Nu sta ik op het punt om een nieuwe radiateur te bestellen. Echter ben ik enigszins huiverig dat de koppaking het wellicht niet gered heeft. (rode temperatuur lampje heeft ook even gebrand). Wat zijn jullie gedachten hierover? Is de koppakking van een B16F met de kleiste oververhitting al klaar, of is het reeƫl dat er met de koppakking niks a/d hand is?
Een nieuwe radiateur gaat voor de incl AC versie al ruim over de 100 euro. Ik kan hem wel zelf monteren. De auto komt verder wel op een leeftijd dat een koppakking wel erg ingrijpend wordt.
Graag jullie mening.
Bij voorbaat hartelijk dank.