Pagina 1 van 2
verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 25.09.2018 - 09:39
door jdc
Toen ik mijn XC60 in bestelling nam in 2017 was de CO2 op de bestelbon 49gram waardoor deze vrijstelling van verkeersbelasting genoot.
Ondertussen is mijn wagen geleverd MJ19 met C02 55 gram.
Ondertussen kreeg ik reeds mijn aanslagbiljet van de verkeersbelasting hiervoor. Volgens de garagehouder mag ik nog rekening houden met de CO2 van jaar van bestelling.
Iets wat ze bij de overheid duidelijk niet doen maar klopt dit ?
Iemand ervaring hiermee ?
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 25.09.2018 - 09:54
door Walter
even een belangrijk detail; praten we fiscaal over Nederland of België?
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 25.09.2018 - 10:08
door TomXC60
Ik denk dat je moet kijken naar je groene kaart, er wordt rekening gehouden met de CO2 waarden die daar op te vinden zijn.
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 25.09.2018 - 10:17
door OGA244
dat gaat dan zowel in Nederland als naar nu blijkt in België op, alleen een T8 momentum blijkt op 49gr uit te komen
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 25.09.2018 - 10:32
door jdc
Het gaat om Belgie blijkbaar is het inderdaad enkel nog de momentum T8 die 49 gram haalt de inscription 55
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 26.09.2018 - 07:36
door jdc
volgens de dealer moet je kijken op het COC waar 2 meetwaarden op staan 1 die nu nog geldig is namelijk 55 en dan de nieuwe meetnormen die vanaf 2020 van start gaan 73gram CO2
Volgens de dienst belastingen in Belgie moet je kijken op je inschrijvingsbewijs daar staat immers wel 2O3 gram gecombineerd
Ook rekenen ze op hun aanslagbiljet slechts de 55 aan voorlopig.
Weer een boeltje dus hier in Belgie
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 26.09.2018 - 07:40
door OGA244
Alles meer dan 50gr is teveel..
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 26.09.2018 - 08:00
door jdc
Inderdaad wel een spijtige zaak als je uw wagen op bestelbon aankoopt met 49 gram CO2 en bij levering iets anders ziet
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 26.09.2018 - 09:36
door OGA244
Niet eens omdat de feitelijk uitstoot anders geworden is maar omdat de meetmethode anders geworden is.
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 26.09.2018 - 09:56
door jdc
De feitelijke uitstoot is ook hoger geworden de CO2 van de nieuwe meetmethode is nog hoger 73 gram maar deze mag momenteel nog niet gebruikt worden
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 26.09.2018 - 14:50
door casper
jdc schreef:
Toen ik mijn XC60 in bestelling nam in 2017 was de CO2 op de bestelbon 49gram waardoor deze vrijstelling van verkeersbelasting genoot.
Ondertussen is mijn wagen geleverd MJ19 met C02 55 gram.
Ondertussen kreeg ik reeds mijn aanslagbiljet van de verkeersbelasting hiervoor. Volgens de garagehouder mag ik nog rekening houden met de CO2 van jaar van bestelling.
Iets wat ze bij de overheid duidelijk niet doen maar klopt dit ?
Iemand ervaring hiermee ?
Als je effectief besteld hebt in 2017 voor een auto met toen 49 gram CO2 dan val je nog onder de oude regels.
Even bellen met de bevoegde diensten...
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 26.09.2018 - 20:19
door jdc
casper schreef:
jdc schreef:
Toen ik mijn XC60 in bestelling nam in 2017 was de CO2 op de bestelbon 49gram waardoor deze vrijstelling van verkeersbelasting genoot.
Ondertussen is mijn wagen geleverd MJ19 met C02 55 gram.
Ondertussen kreeg ik reeds mijn aanslagbiljet van de verkeersbelasting hiervoor. Volgens de garagehouder mag ik nog rekening houden met de CO2 van jaar van bestelling.
Iets wat ze bij de overheid duidelijk niet doen maar klopt dit ?
Iemand ervaring hiermee ?
Als je effectief besteld hebt in 2017 voor een auto met toen 49 gram CO2 dan val je nog onder de oude regels.
Even bellen met de bevoegde diensten...
Dat vertelden ze in de garage ook helaas waren ze bij de bevoegde diensten minder behulpzaam enkel hetgeen op het inschrijvingsbewijs vermeld staat telt
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 28.09.2018 - 07:34
door jvov60
https://www.autoweek.nl/nieuws/wltp-wur ... n-hybride/
Dat is ook waarom we in Nederland al enige tijd helemaal geen subsidie meer krijgen op de plug-in hybrides
In dit geval terecht, want zuinig zijn ze niet die loodzware plug-ins als je ze gebruikt voor afstanden die je niet op de fiets kunt doen.
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 28.09.2018 - 07:58
door mga1600
jvov60 schreef:
https://www.autoweek.nl/nieuws/wltp-wur ... n-hybride/
Dat is ook waarom we in Nederland al enige tijd helemaal geen subsidie meer krijgen op de plug-in hybrides
In dit geval terecht, want zuinig zijn ze niet die loodzware plug-ins als je ze gebruikt voor afstanden die je niet op de fiets kunt doen.
Ben ik absoluut mee oneens! Als ik (wat ik regelmatig doe) een afstand afleg in de drukke randstad van 105 km heen en 105 km terug is mijn XC90 T8 echt heel zuinig. De eerste 35 km is sowieso bijna 100% elektrisch maar ook lang nadat de elektrische range ‘op nul staat’ en de benzine motor het verder moet doen wordt je nog altijd iedere keer (in de file of druk verkeer) met een elektrisch duwtje in de rug op gang gebracht. Juist het in gang brengen van een zware auto kost veel energie waarvan nu een flink stuk wordt opgebracht door regeneratie en vanuit de reserve capaciteit van de accu en dat verklaart waarom ik na die rit een verbruik noteer van 6.2 l/100 km. Doe dat maar eens na met een gewone T 5 of T6..... ! Mijn vorige XC60 T6 gebruikte 10 l/100 km onder dezelfde omstandigheden.
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 28.09.2018 - 08:07
door OGA244
Jij bent een van de zeer weinigen die n T8 met een milieumotief gekocht hebt, fiscale prikkels zijn feitelijk pervers en worden vrijwel altijd "misbruikt"..
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 28.09.2018 - 08:08
door jvov60
mga1600 schreef:
jvov60 schreef:
https://www.autoweek.nl/nieuws/wltp-wur ... n-hybride/
Dat is ook waarom we in Nederland al enige tijd helemaal geen subsidie meer krijgen op de plug-in hybrides
In dit geval terecht, want zuinig zijn ze niet die loodzware plug-ins als je ze gebruikt voor afstanden die je niet op de fiets kunt doen.
Ben ik absoluut mee oneens! Als ik (wat ik regelmatig doe) een afstand afleg in de drukke randstad van 105 km heen en 105 km terug is mijn XC90 T8 echt heel zuinig. De eerste 35 km is sowieso bijna 100% elektrisch maar ook lang nadat de elektrische range ‘op nul staat’ en de benzine motor het verder moet doen wordt je nog altijd iedere keer (in de file of druk verkeer) met een elektrisch duwtje in de rug op gang gebracht. Juist het in gang brengen van een zware auto kost veel energie waarvan nu een flink stuk wordt opgebracht door regeneratie en vanuit de reserve capaciteit van de accu en dat verklaart waarom ik na die rit een verbruik noteer van 6.2 l/100 km. Doe dat maar eens na met een gewone T 5 of T6..... ! Mijn vorige XC60 T6 gebruikte 10 l/100 km onder dezelfde omstandigheden.
Je vergeet bij het vermelden van je verbruik dat je je accu ook hebt moeten volladen. Dat kost ook centen en ergens energie om op te wekken.
Het vervelende van een plug-in hybride is dat je de zware accu ook moet meeslepen als ie leeg is.
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 28.09.2018 - 08:46
door Stijn123
jvov60 schreef:
mga1600 schreef:
jvov60 schreef:
https://www.autoweek.nl/nieuws/wltp-wur ... n-hybride/
Dat is ook waarom we in Nederland al enige tijd helemaal geen subsidie meer krijgen op de plug-in hybrides
In dit geval terecht, want zuinig zijn ze niet die loodzware plug-ins als je ze gebruikt voor afstanden die je niet op de fiets kunt doen.
Ben ik absoluut mee oneens! Als ik (wat ik regelmatig doe) een afstand afleg in de drukke randstad van 105 km heen en 105 km terug is mijn XC90 T8 echt heel zuinig. De eerste 35 km is sowieso bijna 100% elektrisch maar ook lang nadat de elektrische range ‘op nul staat’ en de benzine motor het verder moet doen wordt je nog altijd iedere keer (in de file of druk verkeer) met een elektrisch duwtje in de rug op gang gebracht. Juist het in gang brengen van een zware auto kost veel energie waarvan nu een flink stuk wordt opgebracht door regeneratie en vanuit de reserve capaciteit van de accu en dat verklaart waarom ik na die rit een verbruik noteer van 6.2 l/100 km. Doe dat maar eens na met een gewone T 5 of T6..... ! Mijn vorige XC60 T6 gebruikte 10 l/100 km onder dezelfde omstandigheden.
Je vergeet bij het vermelden van je verbruik dat je je accu ook hebt moeten volladen. Dat kost ook centen en ergens energie om op te wekken.
Het vervelende van een plug-in hybride is dat je de zware accu ook moet meeslepen als ie leeg is.
Het zou idd beter geweest zijn, mocht er een combineerd verbruik op de boordcomputer staan. Nu zie je enkel het verbruik van de benzine, maar over het elektrisch verbruik wordt er gezwegen

Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 28.09.2018 - 10:27
door TomXC60
mga1600 schreef:
jvov60 schreef:
https://www.autoweek.nl/nieuws/wltp-wur ... n-hybride/
Dat is ook waarom we in Nederland al enige tijd helemaal geen subsidie meer krijgen op de plug-in hybrides
In dit geval terecht, want zuinig zijn ze niet die loodzware plug-ins als je ze gebruikt voor afstanden die je niet op de fiets kunt doen.
Ben ik absoluut mee oneens! Als ik (wat ik regelmatig doe) een afstand afleg in de drukke randstad van 105 km heen en 105 km terug is mijn XC90 T8 echt heel zuinig. De eerste 35 km is sowieso bijna 100% elektrisch maar ook lang nadat de elektrische range ‘op nul staat’ en de benzine motor het verder moet doen wordt je nog altijd iedere keer (in de file of druk verkeer) met een elektrisch duwtje in de rug op gang gebracht. Juist het in gang brengen van een zware auto kost veel energie waarvan nu een flink stuk wordt opgebracht door regeneratie en vanuit de reserve capaciteit van de accu en dat verklaart waarom ik na die rit een verbruik noteer van 6.2 l/100 km. Doe dat maar eens na met een gewone T 5 of T6..... ! Mijn vorige XC60 T6 gebruikte 10 l/100 km onder dezelfde omstandigheden.
Zelfde situatie, ik laad ook altijd 115km heen en terug, en sowieso thuis voor hobby's, supermarkt, familiebezoekjes, enz.
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 28.09.2018 - 10:28
door TomXC60
Stijn123 schreef:
jvov60 schreef:
mga1600 schreef:
Je kan via de app de excl file downloaden, en dan daar geinige formules op los laten, zo kun je het wel te zien krijgen.
je kan goed zien dat de ritten einde kwartaal 2 2018 langer werden, maar het gemiddelde verbruik niet linear mee stijgt.
In die periode is er in totaal 1282kWh verbruikt, en 598kWh is daarvan regeneratie geweest, de T8 heeft dus gewoon evenveel remenergie opgeslagen als geladen aan de stekker over deze periode.
Re: verkeersbelasting hybride T8
Geplaatst: 28.09.2018 - 10:57
door IkeV70
mga1600 schreef:
jvov60 schreef:
https://www.autoweek.nl/nieuws/wltp-wur ... n-hybride/
Dat is ook waarom we in Nederland al enige tijd helemaal geen subsidie meer krijgen op de plug-in hybrides
In dit geval terecht, want zuinig zijn ze niet die loodzware plug-ins als je ze gebruikt voor afstanden die je niet op de fiets kunt doen.
Ben ik absoluut mee oneens! Als ik (wat ik regelmatig doe) een afstand afleg in de drukke randstad van 105 km heen en 105 km terug is mijn XC90 T8 echt heel zuinig. De eerste 35 km is sowieso bijna 100% elektrisch maar ook lang nadat de elektrische range ‘op nul staat’ en de benzine motor het verder moet doen wordt je nog altijd iedere keer (in de file of druk verkeer) met een elektrisch duwtje in de rug op gang gebracht. Juist het in gang brengen van een zware auto kost veel energie waarvan nu een flink stuk wordt opgebracht door regeneratie en vanuit de reserve capaciteit van de accu en dat verklaart waarom ik na die rit een verbruik noteer van 6.2 l/100 km. Doe dat maar eens na met een gewone T 5 of T6..... ! Mijn vorige XC60 T6 gebruikte 10 l/100 km onder dezelfde omstandigheden.
6.2 l / 100 km komt neer op 148 gram CO2/km. Komt niet echt in de buurt van de 49 gram/km die je auto op papier zou uitstoten.