Pagina 1 van 1
Welke maximale spoorverbreders V50
Geplaatst: 26.09.2018 - 07:41
door bert888
Ik een setje spacers overnemen van 20mm en 25mm , gaat dat passen?
Wie heeft ook deze maat onder zijn V50?
Of voorbeeld foto’s?
V50 sport met 205-50-17
Re: Welke maximale spoorverbreders V50
Geplaatst: 26.09.2018 - 09:59
door kww
Dat ligt helemaal aan de et waarde van de velgen.
ET 55 gaat vast wel passen, ET 43 waarschijnlijk niet.
Re: Welke maximale spoorverbreders V50
Geplaatst: 26.09.2018 - 11:12
door bert888
ET55
Re: Welke maximale spoorverbreders V50
Geplaatst: 26.09.2018 - 11:25
door kww
Et 55 wordt dus ET 35 met een 205 band zou dat moeten passen aangezien origineel ET49 met 225 ook zou moeten passen volgens Volvo.
Maar waarom niet spoorverbreders van 15 mm?
Re: Welke maximale spoorverbreders V50
Geplaatst: 26.09.2018 - 11:43
door Blue-Eyes
bert888 schreef:
Ik een setje spacers overnemen van 20mm en 25mm , gaat dat passen?
Wie heeft ook deze maat onder zijn V50?
Of voorbeeld foto’s?
V50 sport met 205-50-17
MP? Heb ik ook naar zitten te kijken. Ik heb dan wel een V60, ET55 en verlaagd. Ik gebruik nu 10 voor en 15 achter, ik zou voor de looks wellicht naar 15 en 20 willen gaan.
Kijk ook naar wieluitslag en hoogte wielkast tov wiel, het kan dan gebeuren dat je de wielkasten moet laten rollen.
Re: Welke maximale spoorverbreders V50
Geplaatst: 26.09.2018 - 18:53
door snorremans
Als men de ET waarde groter is als 5 mm word dit schadelijk voor de wiellagers, als je dan toch breder wil zou ik de spacers van een C 70 ( origineel Volvo ) van 7 mm of 2 x 7 mm die tussen de achteras en het wiellager gemonteerd worden.
Dan heb je geen last van overbelasting van het wiellager.
Re: Welke maximale spoorverbreders V50
Geplaatst: 26.09.2018 - 19:04
door RZA
4 tot 5 cm toename per as, ik zou het niet aandurven i.v.m. slijtage en de geometrie van je wagen wordt wel heel anders. Zit zelf te denken aan 10mm Eibach spacers en daar heb ik al m'n twijfels over.
Re: Welke maximale spoorverbreders V50
Geplaatst: 26.09.2018 - 19:43
door Blue-Eyes
RZA schreef:
4 tot 5 cm toename per as, ik zou het niet aandurven i.v.m. slijtage en de geometrie van je wagen wordt wel heel anders. Zit zelf te denken aan 10mm Eibach spacers en daar heb ik al m'n twijfels over.
Opnieuw uitlijnen? (geen idee

)
snorremans schreef:
Als men de ET waarde groter is als 5 mm word dit schadelijk voor de wiellagers, als je dan toch breder wil zou ik de spacers van een C 70 ( origineel Volvo ) van 7 mm of 2 x 7 mm die tussen de achteras en het wiellager gemonteerd worden.
Dan heb je geen last van overbelasting van het wiellager.
Op mijn vorige wagen, BMW 335D met 800Nm had ik 20mm per kant, geen centje pijn, geen slijtage of niets!
Wat je voorstelt is wellicht wel een veel betere optie, of een velg kopen met een lage ET waarde.
Vraagje. Is het de behoudendheid van de gemiddelde Volvo rijder wegens originaliteit, of iets sjonnie gevoel? Ik proef vaak weerstand tegen dit soort aanpassingen. Oprecht nieuwsgierig!
Ik snap erg goed dat er technische consequenties kunnen zijn, maar het is niet met alle aanpassingen zo dat het niet kan of dat het technisch ook niet verantwoord is.
Re: Welke maximale spoorverbreders V50
Geplaatst: 26.09.2018 - 19:59
door RZA
Sjonnies worden hier op het forum vaak -heel keurig- 'Johnny's' genoemd, wellicht dat dit bij sommigen wel een rol speelt
Bij mij niet in elk geval. Maar heb verschillende monteurs gesproken die zelf met flink aangepaste auto's rijden die spacers ten stelligste afraden. Dus ja dat maakt mij ook wat behoudender.
Re: Welke maximale spoorverbreders V50
Geplaatst: 26.09.2018 - 20:07
door Jelmer de Jong
De fabrikant heeft zijn best gedaan om velg en as zo te positioneren dat het wiellager zo veel mogelijk haaks belast wordt. Door een spacer verpest je dit. Hoe veel invloed een spacer heeft op de houdbaarheid van een wiellager hangt af van de dikte en en marge die de fabrikant van het lager ingebouwd heeft. Opnieuw uitlijnen helpt niets, tenzij de auto voor de spacers al scheeft liep.
Re: Welke maximale spoorverbreders V50
Geplaatst: 26.09.2018 - 23:47
door kww
Ik vraag me af hoeveel erger een velg met een hoge et waarde is met een spacers tov een velg met een lagere et waarde zonder spacers.
Als de spacers van goede kwaliteit zijn en een naafring hebben dan lijkt het mij wel mee te vallen.
Als je een velg veel meer naar buiten laat komen dan de bedoeling is dan kan ik me veel meer voorstellen dat het sneller mis kan gaan.
Vanuit de praktijk kan ik geen enkele voorbeeld noemen die lagers vroegtijdig moesten vervangen.
Re: Welke maximale spoorverbreders V50
Geplaatst: 03.10.2018 - 19:52
door bert888
Als de banden net niet buiten het spatbord komen ziet de V50 er ook veel dikker uit maar niet Sjonnie.
Een Sjonnie is teveel verlaagd met foute velgen.
Ik heb ook nog nooit gehoord over snellere slijtage van de wiellagers.
Re: Welke maximale spoorverbreders V50
Geplaatst: 03.10.2018 - 21:24
door WYD
Als je een te hoge spoorbreedteafwijking heb, kun je ook problemen krijgen met de blauwe lampen brigade.
Re: Welke maximale spoorverbreders V50
Geplaatst: 04.10.2018 - 18:03
door bert888
WYD schreef:
Als je een te hoge spoorbreedteafwijking heb, kun je ook problemen krijgen met de blauwe lampen brigade.
Dat is waarschijnlijk nog nooit voorgekomen, zolang ze maar binnen het spatbord vallen.