Pre-conditioning en invloed airco op verbruik
Geplaatst: 26.09.2018 - 09:13
Er is me sinds het vervangen van de airco pomp (3x) het afgelopen half jaar het eea opgevallen.
Toen de pomp het nog deed (tot eind augustus), actieradius 40 km. Na de eerste 2 km sprong hij op 45, na 7km naar 40km en ter hoogte van de Shell langs de A325 (15km van huis) naar 25. Op dat punt schakelde ik altijd over van PURE naar SAVE.
Toen ging begin september de pomp defect, melding over airco service vereist, ik had toen ook twee weken lang geen airco.
Op dat moment kwam ik altijd ca 1,5 km verder, ik kon in die twee weken een heel eind voorbij het Shell station rijden voordat hij op 25km sprong.
Vanaf het moment dat de pomp is vervangen (tweede week september), valt mij op dat de actieradius minder is geworden.
Hij spring nu al op 45km als ik net mijn straat uit ben gereden (300m), en ca twee km voor het Shell station springt hij al op 25km.
Ondanks dat ik op PURE rijd (airco dus uit) kom ik op een enkele rit drie km minder ver dan toen de pomp defect was en ca twee km minder ver dan toen de oude pomp het nog wel deed.
Ik heb geprobeerd met pre-conditioning de accu te optimaliseren, maar dat haalt helemaal niets uit, sterker nog, ik heb het idee dat ik zelfs iets minder ver kom.
Gisteren zonder pre-conditioning bij 7 graden 1,5km voor de Shell op 25km en vanmorgen met pre-conditioning bij 7 graden 2 km voor de Shell op 25km.
Kortom, ik vraag me af wat (behalve een prettig voorverwarmd interieur en warme zetels) het voordeel voor het verbruik en actireadius is wanneer je pre-conditioning gebruikt.
Ik doe dat alleen wanneer hij aan de laadpaal hangt, er wordt dan dus ook stroom gevraagd en het voorverwarmen kost dus extra stroom en een beetje brandstof, terwijl ik geen significant verschil zie in het het verbruik tijdens het rijden. Mijn vraag is dus wat welke voordeel dat pre-condtionen nou werkelijk heeft?
Wat me ook is opgevallen tijdens het naar huis rijden bij de laatste 12km op stroom, is dat het niets/weinig uitmaakt of ik nu op PURE of HYBRID rijd.
Ik dacht er altijd verstandig aan te doen om met zo min mogelijk belasting op stroom te rijden (dus in PURE) om zo meer km's uit de accu te persen (ik kwam dan altijd bij huis precies op NUL aan), maar toen ik het toch wat warm vond worden in de auto, heb ik die laatste 12km toch de airco aangezet. Wat schetste mijn verbazing? Ik kwam net zo ver, bij het inrijden van mijn straat sprong hij op twee streepjes. Ik heb dus sterk het gevoel dat al dat pre-conditionen en rijden op PURE of HYBRID geen moer uitmaakt in de accu actieradius.
Iemand dezelfde ervaring en vanaf welk moment gebruiken jullie de standkachel?
Toen de pomp het nog deed (tot eind augustus), actieradius 40 km. Na de eerste 2 km sprong hij op 45, na 7km naar 40km en ter hoogte van de Shell langs de A325 (15km van huis) naar 25. Op dat punt schakelde ik altijd over van PURE naar SAVE.
Toen ging begin september de pomp defect, melding over airco service vereist, ik had toen ook twee weken lang geen airco.
Op dat moment kwam ik altijd ca 1,5 km verder, ik kon in die twee weken een heel eind voorbij het Shell station rijden voordat hij op 25km sprong.
Vanaf het moment dat de pomp is vervangen (tweede week september), valt mij op dat de actieradius minder is geworden.
Hij spring nu al op 45km als ik net mijn straat uit ben gereden (300m), en ca twee km voor het Shell station springt hij al op 25km.
Ondanks dat ik op PURE rijd (airco dus uit) kom ik op een enkele rit drie km minder ver dan toen de pomp defect was en ca twee km minder ver dan toen de oude pomp het nog wel deed.
Ik heb geprobeerd met pre-conditioning de accu te optimaliseren, maar dat haalt helemaal niets uit, sterker nog, ik heb het idee dat ik zelfs iets minder ver kom.
Gisteren zonder pre-conditioning bij 7 graden 1,5km voor de Shell op 25km en vanmorgen met pre-conditioning bij 7 graden 2 km voor de Shell op 25km.
Kortom, ik vraag me af wat (behalve een prettig voorverwarmd interieur en warme zetels) het voordeel voor het verbruik en actireadius is wanneer je pre-conditioning gebruikt.
Ik doe dat alleen wanneer hij aan de laadpaal hangt, er wordt dan dus ook stroom gevraagd en het voorverwarmen kost dus extra stroom en een beetje brandstof, terwijl ik geen significant verschil zie in het het verbruik tijdens het rijden. Mijn vraag is dus wat welke voordeel dat pre-condtionen nou werkelijk heeft?
Wat me ook is opgevallen tijdens het naar huis rijden bij de laatste 12km op stroom, is dat het niets/weinig uitmaakt of ik nu op PURE of HYBRID rijd.
Ik dacht er altijd verstandig aan te doen om met zo min mogelijk belasting op stroom te rijden (dus in PURE) om zo meer km's uit de accu te persen (ik kwam dan altijd bij huis precies op NUL aan), maar toen ik het toch wat warm vond worden in de auto, heb ik die laatste 12km toch de airco aangezet. Wat schetste mijn verbazing? Ik kwam net zo ver, bij het inrijden van mijn straat sprong hij op twee streepjes. Ik heb dus sterk het gevoel dat al dat pre-conditionen en rijden op PURE of HYBRID geen moer uitmaakt in de accu actieradius.
Iemand dezelfde ervaring en vanaf welk moment gebruiken jullie de standkachel?