Pagina 1 van 1
Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 02.10.2018 - 11:15
door teebee
Ben al geruime tijd aan het wikken en wegen voor een opvolger voor mijn huidige V60
Rij tegenwoordig veel korte ritten, maar heb nog nooit enig EGR probleem ondervonden (D3 5-pitter)
Nieuwe V60 is een optie.... hoe staat het met het D4 blok welke daar in ligt: (erg) gevoelig voor korte ritten en dus potentiële EGR problemen?
Of ‘gewoon’ voor een T5 gaan....
Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 02.10.2018 - 12:22
door V50 R
T5 zonder twijfel. Korte ritten en D4 vea gaan niet samen. Internet en dit forum genoeg over te vinden.
De D4 is een heerlijk blok voor de lange afstanden weet ik uit ervaring, dan heb je weinig problemen.
Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 02.10.2018 - 21:54
door Risrael
Ik rij regelmatig korte ritten met mijn huidige V70 D4. 1 keer problemen gehad met de egr klep. Maar ik heb juist vanwege die korte ritten standverwarming die ik in de winter veel gebruik. Altijd een aanrader als je de D4 neemt. Maar hoeveel km per jaar rij je? Misschien toch de T5.
Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 02.10.2018 - 22:01
door teebee
Rij max 12k per jaar, en veel korte ritten.
D4’s zijn in grotere aantallen (jong) te vinden, dit itt de T5. Veelal ook goedkoper....
Is standkachel een ‘remedie’ tegen mogelijke EGR problemen?
Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 02.10.2018 - 22:20
door Johan s60
Standkachel is niet echt handig met korte ritten, ivm bijladen accu.
Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 02.10.2018 - 22:21
door V50 R
Nee zeker geen remedi helaas voor de egr, er is wel minder slijtage van het blok door het opwarmen van de vloeistoffen. Begrijp je punt van de aanwezige T5 vs D4. Maar bij korte ritten neem je helaas een risico met moderne diesels, ook mbt regeneren wat op zulke korte ritten niet volledig kan plaatsvinden met storingen tot gevolg.
Hier staat simpel uitgelegd hoe een egr werkt:
https://www.autoblog.nl/nieuws/techniek ... -egr-96800
Succes met je keuze!

Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 02.10.2018 - 22:25
door Schorpioen
teebee schreef:
Rij max 12k per jaar, en veel korte ritten.
D4’s zijn in grotere aantallen (jong) te vinden, dit itt de T5. Veelal ook goedkoper....
Is standkachel een ‘remedie’ tegen mogelijke EGR problemen?
Zo weinig kilometers en veel korte afstanden zijn een diesel onwaardig.
Een standkachel is zeker geen remedie tegen EGR problemen.
De kachel zorgt ervoor dat je koelvloeistof op temperatuur is.
De rest van het motorblok, bijv. motorolie, is nog steenkoud. Zodra je de motor start stopt de standkachel met verwarmen en moet de motor het vervolgens alleen zien te "redden"
Met veel korte stukken, rijden / afremmen, komt je motor niet op de juiste bedrijfstemperatuur dat is één van de oorzaken van een vervuilende EGR
Ik zat met hetzelfde probleem. Minder lange afstanden en veel door een drukke stad rijden, dus optrekken - afremmen, of op de A4 aansluiten in de file.
Had regelmatig dat als ik op mijn werk aankwam het roetfilter aan het regenereren was en ik een extra stukje kon gaan rijden.
Om die reden vorige week de V50 D2 MY2012 ingeruild voor een V40 T2 MY2017
Bijkomende reden is dat diesels steeds minder waard zijn. Vandaar dat er o.a. volop D4's te vinden zijn.
Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 02.10.2018 - 23:33
door diesel01
Ik heb anders een nette prijs weten te krijgen voor mijn inscription D4 V70 en ga vanaf zaterdag verder in een V90 D5.
Maar goed ik zit na 6km op 80km weg ook 30km op de snelweg en file’s kennen we hier niet tenzij egootjes elkaar tegenkomen zoals vanmorgen.
Ik heb dan voldoende marge om 20min binnendoor te rijden waar we ook gewoon door kunnen rijden.
We zitten op 35k per jaar.
Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 03.10.2018 - 11:27
door Speedyace
Schorpioen schreef:
teebee schreef:
Rij max 12k per jaar, en veel korte ritten.
D4’s zijn in grotere aantallen (jong) te vinden, dit itt de T5. Veelal ook goedkoper....
Is standkachel een ‘remedie’ tegen mogelijke EGR problemen?
Onderstaande klopt niet helemaal. Als ik de auto start en het is bv onder de 14 graden, dan kan ik gewoon handmatig de standkachel activeren en werkt ook gewoon.
En deze gaat, als de motor op temperatuur is vanzelf uit.
Zodra je de motor start stopt de standkachel met verwarmen en moet de motor het vervolgens alleen zien te "redden"
Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 03.10.2018 - 12:40
door teebee
Blijft ‘behelpen’ denk ik zo als ik eea afweeg, en het evt stemmetje in mn achterhoofd mbt de EGR heb ik liever niet....
Betekent denk ik (99% zeker) dat ik toch naar de benzine ga, dan maar meer afrekenen aan de pomp en een hoger verbruik (vs aanzienlijk minder MRB)
En och... een T5 komt tenslotte ook vlot van zn plek....
Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 03.10.2018 - 12:47
door Blue-Eyes
EGR uit laten zetten?
Is geen eis van de APK, eis is wel de uitstoot. Zonder EGR kan het lastiger te zijn deze te halen.
Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 03.10.2018 - 12:54
door V50 R
Egr uitzetten lukt helaas niet bij de vea motoren.
Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 03.10.2018 - 14:51
door Blue-Eyes
ok, dat wist ik niet.
Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 03.10.2018 - 16:30
door teebee
Nog een argument, dank

Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 03.10.2018 - 16:46
door diesel01
Het is toch eigenlijk geen keuze...
12k per jaar is automatisch benzine, tenzij je het koppel zo fijn vind van de diesel dat het wat mag kosten om diesel te rijden.
Zo heb ik een tijdje terug met een T6 awd S90 gereden en tot de conclusie gekomen dat ik de D5 awd veel lekkerder vind rijden, mooi dat het kilometrage wat ik doe ook past bij een diesel.
Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 03.10.2018 - 17:52
door BlackcurrantV70
Dat is mijn idee ook, onze C70 D3 heeft na 7,5 jaar nu 98.000km, echt wel weinig om diesel te rijden, maar tijdens de Volvo Factory tour ook een C70 T5 proef gereden en wij vinden het motorkarakter van de D3 leuker dan de T5.
De XC70 doet gemiddeld 25.000km/jaar en vooral lange snelwegritten dus daar is diesel toch wel leuker ook qua verbruik.
Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 03.10.2018 - 20:42
door teebee
Yep, koppel is heeeel fijn, maar zo blijft er altijd leuk leuker leukst leukstst leukststst etc...
En het is uiteindelijk een luxe probleem.
Ik maak te weinig lange ritten dan lekker is voor een moderne diesel; de EGR hijgt daarbij in je nek.
En die T5 heeft inderdaad een ander karakter, maar zeker niet minder leuk, gewoon anders. En ik denk dat dat snel went, zeker wanneer je in zo’n fraaie zetel in een dito koets zit met allerhande lekkernijen om je heen

Heb inmiddels een T5 op het oog, nieuw op voorraad... niks niet lange levertijden

Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 03.10.2018 - 23:33
door Risrael
Dat wat betreft de standkachel is niet waar.
Standkachel is wel degelijk een extra hulpmiddel. Ten eerste verwarmt hij inderdaad koelwater maar ook deels de motor/olie. Maar ook nadat de auto is gestart blijft hij meehelpen het motorblok eerder te verwarmen. Dit is zelfs een keuze in het menu (of je dit wilt of niet).
Wat betreft de accu: de standkachel werkt grotendeels op diesel. Alleen de fan gebruikt de accu. Nog nooit problemen met de standkachel gehad wat betreft accu. Ook niet bij korte ritten.
En zoals ik al eerder zei slechts eenmaal een egr klep probleem gehad en dat was een bekend euvel dat na een modificatie verholpen was.
Maar niettemin 12000 km....ik zou wachten op een leuke tweedehandse T5.
Re: Nieuwe (?) D4 icm EGR
Geplaatst: 03.10.2018 - 23:41
door teebee
Reeds een nieuwe op het oog....