Startproblemen
Geplaatst: 08.10.2018 - 09:49
Afgelopen zaterdag kwamen we van een visite, snel langs de patatboer voor avondeten voordat ik naar de sporthal moest. Het was nogal druk en het duurde tot gauw 40 minuten voor ik weer buiten stond met de patat.
Mijn vrouw had ondertussen de auto op contact en de radio en blazer aan. Toen ik probeerde te starten hoorde ik alleen relais klikken maar niet de startmotor draaien. De accu was te ver ontladen! Ook met de verlichting op stadslicht kon ik niet starten. De auto gaf geen foutmeldingen.
Voor het cafe stond een man die zag dat ik met de verlichting aan het klooien was en die bleek met zijn S60 diesel 10 meter verderop te staan. Omdat we geen startkabels bij ons hadden heeft hij ons aangetrokken. Na het korte ritje (5min) naar huis en na t eten startte hij weer direct.
Nou vraag ik me af of het normaal is dat je geen driekwartier met alle electriek aan op contact kunt staan. Ik zou denken dat dit makkelijk moet kunnen al zette onze vorige auto, een 206 SW, zelf het contact na 15 minuten uit als de motor niet draaide ter bescherming.
Op de accu nagemeten zie ik normale waarden:
contact uit: 12,3V
motor aan: 14,3V
Mijn vrouw had ondertussen de auto op contact en de radio en blazer aan. Toen ik probeerde te starten hoorde ik alleen relais klikken maar niet de startmotor draaien. De accu was te ver ontladen! Ook met de verlichting op stadslicht kon ik niet starten. De auto gaf geen foutmeldingen.
Voor het cafe stond een man die zag dat ik met de verlichting aan het klooien was en die bleek met zijn S60 diesel 10 meter verderop te staan. Omdat we geen startkabels bij ons hadden heeft hij ons aangetrokken. Na het korte ritje (5min) naar huis en na t eten startte hij weer direct.
Nou vraag ik me af of het normaal is dat je geen driekwartier met alle electriek aan op contact kunt staan. Ik zou denken dat dit makkelijk moet kunnen al zette onze vorige auto, een 206 SW, zelf het contact na 15 minuten uit als de motor niet draaide ter bescherming.
Op de accu nagemeten zie ik normale waarden:
contact uit: 12,3V
motor aan: 14,3V