Pagina 1 van 1

Automaat T6 352.000km.

Geplaatst: 09.10.2018 - 16:00
door Siebert
Mijn T6 uit 2003 heeft inmiddels zo'n 352.000km. op de klok. Ik heb de auto nu zo'n 3 weken, man wat een dijk van een auto.
Inmiddels de Volvo-dealer achterhaald waar de auto van 2003 tot 2016 in onderhoud is geweest. Iedereen heeft het over de 'slechte' 4 traps automaat van de T6,
maar die ik er in heb is dus nog nooit gereviseerd. Schakelt nog altijd subliem, ook in vergelijking met moderne auto's.

Uiteraard wil ik de auto fijn en juist onderhouden. Ik hoor op het gebied van de automaatbakken nogal wat verschillende dingen en meningen voorbij komen;
Wel flushen, niet flushen. Spoelen. Spoelen 'volgens Volvo' (? wat dat ook in mag houden), spoelen/reinigen volgens Eckart methode (??), helemaal niks doen (want gesloten systeem)....

Met mijn vorige Volvo automaat (1996 940 2.3) heb ik ca. 100.000km. gereden en 1 keer de ATF ververst. Ook geen problemen mee.

Ben erg benieuwd wat jullie ervaringen en meningen zijn! Brand maar los!

Re: Automaat T6 352.000km.

Geplaatst: 10.10.2018 - 14:30
door passenger
Ik heb bij de mijne de automaat preventief laten flushen bij Gerry Slot, had toen bij aankoop 120k gelopen. Daar ik lang met deze wil doen, leek het me verstandig te doen. Schakelen was soepel, leek nog soepeler. Nu 100k verder, ik ga binnenkort weer eens.

Re: Automaat T6 352.000km.

Geplaatst: 26.10.2018 - 16:55
door raymond_XC90T6
Kijk uit met preventief flushen van een automaat met die KM stand. Het kan ook juist problemen aan de oppervlakte brengen. Rommel die nu 'aangekoekt' zit kan loskomen en allerlei narigheid veroorzaken. Als de auto nu lekker loopt, zou ik het afraden. Hooguit de transmissievloeistof vervangen maar that's it.

Re: Automaat T6 352.000km.

Geplaatst: 31.10.2018 - 08:02
door S80XC90
Zowel mijn S80 (2007) als m'n XC90 (2005) laten flushen bij VOMD te Dordrecht. Beide bakken zijn nog altijd als nieuw

Re: Automaat T6 352.000km.

Geplaatst: 31.10.2018 - 08:55
door NielsPHEV
raymond_XC90T6 schreef: Kijk uit met preventief flushen van een automaat met die KM stand. Het kan ook juist problemen aan de oppervlakte brengen. Rommel die nu 'aangekoekt' zit kan loskomen en allerlei narigheid veroorzaken. Als de auto nu lekker loopt, zou ik het afraden. Hooguit de transmissievloeistof vervangen maar that's it.
Als je echt bang bent dat aangekoekte rommel zou kunnen loskomen zou ik juist flushen en niet alleen de transmissie vloeistof vervangen. Bij flushesn spoel je en kan spul dat los komt er uit bij nieuwe olie zie ik meer risico dat iets los komt door de nieuwe olie, wat er vervolgens niet uit kan

Re: Automaat T6 352.000km.

Geplaatst: 15.12.2018 - 11:35
door Siebert
UPDATE:

Afgelopen week de auto een grote beurt laten doen bij mijn vertrouwde lokale Vakgarage. In overleg van alles gedaan. Met betrekking tot de bak heb ik op advies van de Vakgarage contact opgenomen met Autrans, een automaatbakken specialist. Verhaal gedaan, en mij werd sterk afgeraden om dit type bak te flushen. Wel olie + filter verversen. Ook werd me aangeraden om de luchtmassameter te vervangen. Dit schijnt vaak een oorzaak te kunnen zijn met betrekking tot falen van de bak. Als de lmm verkeerde signalen meet/geeft is dit van negatieve invloed op de bak schijnt. Dus deze ook vervangen. Ook is de olie van de Haldex-koppeling ververst, was erg vies en is goed gereinigd. Filter ook vervangen. Automaat bak olie ververst, warm gereden en nogmaals ververst. Ook differentieel olie aangepakt, ik heb er een goed gevoel bij! Schakelt nog steeds boterzacht, maar merk dat '''ie eerder in de vier gaat, dus minder toeren draait.

Re: Automaat T6 352.000km.

Geplaatst: 15.12.2018 - 12:35
door Blade
Waarom de automaat niet spoelen, maar wel verversen?

De gedeeltelijke nieuwe atf gaat nu weer alles mooi schoon weken, met een hoop vervuiling als gevolg.

Ik heb autrans hoog staan, maar vind dit wel erg vreemd.

Re: Automaat T6 352.000km.

Geplaatst: 15.12.2018 - 12:48
door Gouwe
Begrijp er ook niet veel van, maar ben ook geen specialist. Heb de bak van mijn V70 laatst laten spoelen en daar was ook geen reiniger gebruikt de laatste keer (ca. 80K eerder). Gevolg ATF met chocomelk/koffiekleur en een bak die af en toe niet wist wat hij moest doen (en mogelijk dus ook de veroorzaker van de trilling). Bij mijn XC90 was de bak onvoldoende gereinigd (te kort en niet de juiste temp) en daardoor ook daar een twijfelende en slippende bak na ca. 8K kilometer als gevolg. Maar misschien dat er verschil is tussen de 4 bak van GM en de bakken van AW?

Re: Automaat T6 352.000km.

Geplaatst: 15.12.2018 - 13:14
door Blade
Groot verschil zelfs. De gm bak heeft bijv 12.5L atf versus 6.5-7.5L atf bij de AW bakken.

Ook heeft de gm bak een pannetje met filter, en een soort kettingaandrijving inwendig.

Doch blijft het gewoon een volautomaat, welke prima te spoelen is.

Spoel dan op zn minst op de ‘volvo methode’ als je geen powerflush wilt.

Re: Automaat T6 352.000km.

Geplaatst: 29.12.2018 - 18:49
door umpie
Siebert schreef: UPDATE:

Afgelopen week de auto een grote beurt laten doen bij mijn vertrouwde lokale Vakgarage. In overleg van alles gedaan. Met betrekking tot de bak heb ik op advies van de Vakgarage contact opgenomen met Autrans, een automaatbakken specialist. Verhaal gedaan, en mij werd sterk afgeraden om dit type bak te flushen. Wel olie + filter verversen. Ook werd me aangeraden om de luchtmassameter te vervangen. Dit schijnt vaak een oorzaak te kunnen zijn met betrekking tot falen van de bak. Als de lmm verkeerde signalen meet/geeft is dit van negatieve invloed op de bak schijnt. Dus deze ook vervangen. Ook is de olie van de Haldex-koppeling ververst, was erg vies en is goed gereinigd. Filter ook vervangen. Automaat bak olie ververst, warm gereden en nogmaals ververst. Ook differentieel olie aangepakt, ik heb er een goed gevoel bij! Schakelt nog steeds boterzacht, maar merk dat '''ie eerder in de vier gaat, dus minder toeren draait.
Welk bedrag is hier ongeveer mee gemoeid ?

Re: Automaat T6 352.000km.

Geplaatst: 31.12.2018 - 11:48
door Hanegem
Blade schreef: Waarom de automaat niet spoelen, maar wel verversen?

De gedeeltelijke nieuwe atf gaat nu weer alles mooi schoon weken, met een hoop vervuiling als gevolg.

Ik heb autrans hoog staan, maar vind dit wel erg vreemd.
Misschien omdat flushen onder druk gaat. Ik heb dat bij de mijne ook laten doen en toen lekte hij daarna olie. Al het vuil dat op de keerringen zat en de boel dicht hiled was verdwenen met de lekkage als resultaat.

Re: Automaat T6 352.000km.

Geplaatst: 31.12.2018 - 13:34
door Blade
De gehele flush word gedaan met draaiende motor. De oude atf komt eruit door de oliepomp van de automaat zelf.

Het bijvullen van de atf in de automaat dmv de flushmachine word inderdaad door een extern pompje gedaan. Zijn erg lage drukken hoor.