Resonant bijgeluid XC60 model 2019

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Route14
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.10.2018 - 20:34

Goedenavond,

Tijdens de eerste langere rit in onze nieuwe XC60 constateerden wij na een rit over een slechte hobbelige weg een vervelend trillend geluid.
Dit bijgeluid leek rammelend plastic op plastic of plastic op metaal te zijn. Het leek alsof er iets los lag te trillen in of onder het dashboard.
Vanaf de bestuurdersstoel leek het geluid van rechtsonder het dashboard te komen, en vanaf de bijrijdersstoel leek het linksonder het dashboard uit te komen.
Bij het wisselen van stoelen/plek constateerden we wederom hetzelfde.

Terug geweest naar de garage, daar met een monteur een ritje gemaakt, maar niets te vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn.
De auto moest nog een keer terug naar de dealer de week erna en dan zouden ze er naar kijken wat de oorzaak van dat nare bijgeluid zou kunnen zijn.

Je kunt je wellicht voorstellen dat we helemaal niet tevreden waren met dit bijgeluid bij een splinternieuwe XC60 met maar net 50km op de klok.
We zijn de dag erna wederom gaan rijden en hebben weer een hobbelweg opgezocht en deze een aantal keren op en neer gereden om de herkomst van dit trilgeluid te achterhalen.

En waarachtig mijn echtgenote die zich in alle bochten gewrongen heeft in de auto om te kunnen luisteren waar dit bijgeluid vandaan kwam, heeft het euvel gevonden.

In het plafondconsole, bij het plastic kastje dat boven aan de voorruit zit achter de spiegel, daar zit een klein plastic klepje in het midden. Dit klepje zit los en begint te resoneren/trillen bij het rijden over slechte/hobbelige wegen. Wanneer je dit klepje vastdrukt, dan komt het spontaan weer los en begint weer te trillen. Deze trilling geeft zo'n resonantie dat het via het raam en dashboard verder naar beneden uitstraalt, alsof het lijkt dat het geluid in of onder het dashboard vandaan komt. Dit is echter niet het geval. Het geluid kwam van boven ons hoofd. Iets wat we niet verwacht hadden.

We hebben dit bij de dealer gemeld en een monteur heeft een stukje dubbelzijdige plaktape op het klepje geplakt, waardoor het nu "tijdelijk" wel blijft zitten en geen bijgeluid meer maakt. Dit probleem was bij mijn Volvo dealer niet bekend en ze zouden dit melden aan Volvo om met een oplossing hiervoor te komen.

Weet niet of er meer personen zijn die dit hebben meegemaakt of ondervonden of nog gaan ondervinden, maar mocht je een vervelend bijgeluid ondervinden in je XC60 en wellicht andere Volvo modellen met een dergelijk klepje dat los zit, dan zou ik hier eens naar kijken.

Heb 2 foto's bijgevoegd van het klepje in het plafondconsole deel boven op de voorruit.

Groeten,

Roland
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Grappig! Bedankt voor de tip.

Ik heb precies hetzelfde gehad. Bij mij was het nog losser geschoten.
Ook ik zocht het in het dashboardkastje. Maar ook al was die leeg, nog de duidelijke resonantie bij bepaalde toerentallen en op flinke richels.

Ik heb het los gehaald en op de lipjes een drupje lijm gedaan. Het geluid is nu over.
Helaas past het stukje kunststof niet goed. Bij jou zo te zien ook niet.

Ik durf issues niet meer te plaatsen op dit forum. Er is immers helemaal niks aan de hand...
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
Route14
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.10.2018 - 20:34

Schijnt dus niet een zaak op zich te zijn, maar dus toch vaker voor te komen.
Ben benieuwd wat het antwoord en/of oplossing van Volvo zelf zal zijn nu het door mijn dealer gemeld is.
De dubbelzijdige plaktape doet tot nu toe ook zijn werk, maar dit zou niet een permanente oplossing moeten zijn voor een auto in deze klasse.
Ik hoop binnenkort een update hierover te kunnen geven.

Groeten, Roland
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Inderdaad. Het is niet zo'n hele mooie oplossing.
Het onderdeel lijkt niet goed te passen. Het zit ook over twee los van elkaar zittende kappen heen.
Door de spanning/beweging schiet het waarschijnlijk los.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
Hansvg
3rd Gear member
Berichten: 407
Lid geworden op: 12.03.2014 - 21:54
Locatie: Best

Zal er eens op letten. Tot nu toe geen "last" van gehad.
Hans

2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
foxken
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 23.12.2017 - 20:39

Leuk dit te lezen, regelmatig als de radio wat zachter staat hoor ik net hetzelfde.
Ik had me ook al in verschillende bochten gewrongen, maar kon het niet lokaliseren.
Morgen weet ik waar ik moet gaan zoeken..
super elkaar hier op deze manier te kunnen helpen.
Current:
Volvo XC60 MY2018 D4 inscription 7 pakketten + allerlei opties
Vroeger:
VW Passat Variant 2.0 TDi BiT SCR 4Motion Highline 240pk full option
Mercedes E220 CDI Full option
Mercedes Vito 115 CDI Full option
Mercedes C220 CDI Full option
Peugeot 206 HDI XS
HansvD
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27.06.2022 - 15:00

Wat Route14 m.b.t. de resonantie ervaring verhaalt is identiek aan de ervaring die mijn vrouw en ik hebben gehad met onze XC60 2019. Ik hoorde resonantie rechts t.h.v. of in het dashboardkastje, zij hoorde het vanuit de bijrijdersstoel juist links in het midden. Na het lezen van Route14's verhaal heb ik direct het bewuste klepje opgezocht achter de spiegel, midden. en inderdaad zat dat met een kleine aanraking al los. Daarop vastgezet met een 1,5 mm x 10,0 mm dubbelzijdig (dun) stukje tape. En waarempel; de test zojuist bij het bewuste toerentaal en ca. 65-70kmh alsook op hobbelige weg lijkt de oplossing als afdoend te bevestigen. De resonantie/rammel is weg, geen sporen van de ingreep van buitenaf zichtbaar. Dank voor de tip, een hoop ergernis is mij bespaard en mijn vrouw en ik kunnen de aandacht weer op de weg houden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”