Pagina 1 van 4
Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 29.10.2018 - 20:28
door Pinoo15
Daar ik steeds wissel tussen zomer en winterbanden (op velg) ben ik van plan dit in de toekomst zelf te doen. Niet echt moeilijk doch wat ik me afvraag is of het echt nodig/aangeraden is om een momentsleutel te gebruiken? Volstaat het niet dat men met een kruissleutel alles goed vastzet zonder de boel te forceren ?
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 29.10.2018 - 20:44
door toppertje
gaat prima, althans bij mij al meer dan 30 jaar.
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 29.10.2018 - 21:24
door hsv70
Bij mij ook al 30 jaar prima zonder.
Na een 300 km nog even een keertje alle bouten nalopen.
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 29.10.2018 - 22:45
door lint
Ik gebruik altijd een momentsleutel om de wielen vast te zetten met het voorgeschreven aantal Nm.
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 29.10.2018 - 22:46
door diesel01
lint schreef:
Ik gebruik altijd een momentsleutel om de wielen vast te zetten met het voorgeschreven aantal Nm.
+1 140nm.
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 29.10.2018 - 23:33
door Fredraket
Pinoo15 schreef:
... Volstaat het niet dat men met een kruissleutel alles goed vastzet zonder de boel te forceren ?
Met een momentsleutel haal je het gokwerk eruit. Vergis je niet, met spierkracht draai je al snel veel strakker dan het voorgeschreven moment. Het is altijd fijn als je niet de draad op de bout, in de schijf of het gat in de velg vervormt...
Ik zou een momentsleutel gebruiken. Voor een bedrag tussen de EUR 40 en 80 koop je er al één.
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 30.10.2018 - 08:31
door kww
Ik gebruik ook al een jaar of 20 geen.
Moet nog steeds een momentsleutel halen.
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 30.10.2018 - 08:34
door Rinootje
Ik heb al een momentsleutel nadat ik in de jaren 80 mijn schroefdraad kapot heb gedraaid. Aandraaien met het juiste moment en daarna geen omkijken meer naar. Ik heb ze nog wel een gecontroleerd, maar nooit natrekken nodig geweest.
Ik wil gewoon nooit meer de ellende van kapotte bouten op de wielen. De reparatiekosten lagen niet in verhouding tot wat zo'n sleutel kost.
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 01.11.2018 - 19:22
door Pinoo15
Bedankt voor de reacties ! Misschien nog een bijkomend vraagje : wie gebruikt er kopervet of andere bij wissel van de wielen ?
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 01.11.2018 - 21:24
door Rinootje
Pinoo15 schreef:
Bedankt voor de reacties ! Misschien nog een bijkomend vraagje : wie gebruikt er kopervet of andere bij wissel van de wielen ?
Kopervet op aluminiumvelgen?
Dat vreet in op het aluminium. Niet doen.
Je kunt op de naaf zelf, een heel klein beetje en heel erg dun laagje gewoon vet aanbrengen, zodat deze niet vast corrodeert. Voor de rest gebruik ik (althans) nergens anders vet.
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 01.11.2018 - 23:11
door dbosker
Pinoo15 schreef:Kopervet op aluminiumvelgen?
Dat vreet in op het aluminium. Niet doen.
Je kunt op de naaf zelf, een heel klein beetje en heel erg dun laagje gewoon vet aanbrengen, zodat deze niet vast corrodeert. Voor de rest gebruik ik (althans) nergens anders vet.
Dat zou kunnen, maar ik gebruik het al zeker 15 jaar, en nog nooit vreetsporen kunnen ontdekken. De velgen zijn ook niet puur aluminium. Het is een legering van lichtmetaal.
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 02.11.2018 - 00:07
door lint
Ik gebruik ok al heel lang kopervet en heb nog nooit iets van vreetsporen op de velgen gezien.
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 02.11.2018 - 07:16
door hsv70
Een beetje hvet op de naaf wel, komt de velg makkelijker los. Maar niet op de bouten.
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 02.11.2018 - 07:55
door kww
Niet op de bouten gebruiken inderdaad, wel op de naaf.
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 02.11.2018 - 13:25
door edraket
Beetje vet kan geen kwaad, ook kopervet niet. Is een fabeltje dat het aluminium aanvreet.
Gebruik zelf overigens (wit) keramisch vet hiervoor, dat werkt iets netter. Zeker voor insmeren van de naaf is dat beter geschikt. Kopervet is vrij dik en dat kan trillingen geven als het niet gelijkmatig op de naaf wordt gesmeerd.
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 02.11.2018 - 14:36
door dbosker
kww schreef:
Niet op de bouten gebruiken inderdaad, wel op de naaf.
ook daarover lopen de meningen nogal uiteen.
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 02.11.2018 - 16:20
door Gouwe
Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt. Door vet te gebruiken op het schroefdraad klopt je aanhaalmoment niet meer en is dus het risico groter dat je bout afknapt......
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 02.11.2018 - 18:15
door edraket
Gouwe schreef:
Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt. Door vet te gebruiken op het schroefdraad klopt je aanhaalmoment niet meer en is dus het risico groter dat je bout afknapt......
Het zijn geen rekbouten, zon bout breekt echt niet zomaar hoor.
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 02.11.2018 - 20:30
door toppertje
Gouwe schreef:
Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt. Door vet te gebruiken op het schroefdraad klopt je aanhaalmoment niet meer en is dus het risico groter dat je bout afknapt......
dus jij bedoeld dat het aanhaalmoment bij nieuwe autos anders zou moeten zijn dan bij een oude waarbij er enige roest op de bouten zit?
lijkt mij een beetje ver gezocht, ik doe altijd een klein likje wit vet op de wielbouten/moeren, en geen probleem met loslopen oid.
Re: Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
Geplaatst: 03.11.2018 - 16:52
door Gouwe
toppertje schreef:
Gouwe schreef:
Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt. Door vet te gebruiken op het schroefdraad klopt je aanhaalmoment niet meer en is dus het risico groter dat je bout afknapt......
dus jij bedoeld dat het aanhaalmoment bij nieuwe autos anders zou moeten zijn dan bij een oude waarbij er enige roest op de bouten zit?
lijkt mij een beetje ver gezocht, ik doe altijd een klein likje wit vet op de wielbouten/moeren, en geen probleem met loslopen oid.
Nee dat zeg ik niet. Wat ik zeg is dat het moment kan afwijken door bijvoorbeeld vet te gebruiken. Het gevolg daarvan in extremis kan zijn dat de bout knapt.
Het juiste moment is door de fabrikant bepaald zonder "glijmiddel".
@Ed, elke bout van staal heeft een vloeigrens, trekbout of niet.