V70 brandstofdruk te laag - noodloop
Geplaatst: 05.11.2018 - 23:15
Hallo mede volvo liefhebbers.
Ik rijd nu 3,5 jaar met plezier mijn V70 D5 uit 2003.
Wel regelmatig naar de garage (van breugel in eindhoven) om defecte onderdelen te laten vervangen:
Alle motorsteunen, draagarmen voor, fusee kogels, vliegwiel
en koppelingsplaten, torsie stangetjes, 1 verstuiver, intercooler, distributieriem, LEM module en de laatste aanwinst is een nieuwe opvoerpomp in de brandstoftank (juli '18).
Verder 1x per jaar een grote beurt (iig olie, brandstoffilter, luchtfilter) en 1x een kleine beurt (olie), we rijden tenslotte 25000 km per jaar. Aan het onderhoud ligt het niet.
De EGR is afgestopt met plaatje, niet SW matig uitgeschakeld, omdat de EGR niet goed werkte (veel roet uitstoot).
Er zit een retro filter in een poging om van euro 3 iets milieu vriendelijkers te maken.
Ik heb nu het volgende probleem sinds 3 weken:
Wanneer ik na een km of 30 op de snelweg rond de 100 km/uur rijd in zijn 5 en geef gas om op te trekken gaat hij in noodloop met melding: Motorservice vereist, spoed.
Bij uitlezen door de volvo dealer kwamen 2 actieve meldingen naar voren: (zie bijlage)
ECM 2505 - brandstofdruk te laag.
ECM 2700 - brandstofdruksensor - signaal te hoog.
verder nog 3 storingen die niet actief zijn: 2x brandstofniveausensor signaal te hoog/laag en kantelsensor interne storing
en ECM 4405 uitlaatgasrecirculatieklep - doorstroming te laag ivm het afstoppen van de EGR.
Advies was om brandstoffilter te vervangen. Bij het vervangen zat er wel wat fijn gruis bij de diesel die uit het filter kwam. helaas niet met een magneet gecontroleerd of het metaal was. Wellicht dat er wat vuil in de tank gekomen/ losgekomen is bij het vervangen van de opvoerpomp in juli en het aankloppen van de 2 machetten (geen tooltje om deze aan te draaien).
De storing treed hierna helaas nog steeds op.
Bij koude motor en normaal stadsverkeer komt de storing niet voor. wel voel ik dat hij iets in kan houden tijdens accelereren (naast het turbo gat). de eerste 30 km op de snelweg gaan ook goed. Het lijkt temperatuur afhankelijk te zijn.
Even gegoogled:
volgens mij gaat de brandstof achtereenvolgens door:
brandstoftank - zag er schoon uit van binnen bij vervangen opvoerpomp
brandstof opvoerpomp - is net vervangen (Bosch)
brandstoffilter - is net vervangen (deze keer Volvo)
brandstof leidingen - geen idee of deze goed open zijn maar koud gaat het goed dus geen verdachte?
hogedrukpomp druk regelventiel - werkt samen met de druksensor om de common rail druk te regelen, mogelijk dat deze defect is of de druksensor.
hogedrukpomp zelf - laatste redmiddel, maar ik las dat deze vrijwel nooit kapot gaat
common rail + brandstofdruksensor - grote verdachte ivm ECM 2700 storing. kontakten zijn al gereinigd maar dit had geen effect.
injectoren - retourflow kan te groot zijn maar motor start goed en loopt niet onregelmatig (schokt niet)
retourleiding naar brandstoftank - lijkt mij geen invloed op brandstofdruk
geen brandstof lekken geconstateerd.
Mijn volgende stap is ivm de ECM 2700 storing het vervangen van de brandstofdruksensor.
Heeft iemand een andere suggestie?
van welk merk? prijzen verschillen van 180 euro (Bosch) tot 80 euro (sidat). Ik wil eigenlijk voor de goedkoopste gaan (voor de komende 4 jaar)
iemand hier ervaring mee?
Ik rijd nu 3,5 jaar met plezier mijn V70 D5 uit 2003.
Wel regelmatig naar de garage (van breugel in eindhoven) om defecte onderdelen te laten vervangen:
Alle motorsteunen, draagarmen voor, fusee kogels, vliegwiel

Verder 1x per jaar een grote beurt (iig olie, brandstoffilter, luchtfilter) en 1x een kleine beurt (olie), we rijden tenslotte 25000 km per jaar. Aan het onderhoud ligt het niet.
De EGR is afgestopt met plaatje, niet SW matig uitgeschakeld, omdat de EGR niet goed werkte (veel roet uitstoot).
Er zit een retro filter in een poging om van euro 3 iets milieu vriendelijkers te maken.
Ik heb nu het volgende probleem sinds 3 weken:
Wanneer ik na een km of 30 op de snelweg rond de 100 km/uur rijd in zijn 5 en geef gas om op te trekken gaat hij in noodloop met melding: Motorservice vereist, spoed.
Bij uitlezen door de volvo dealer kwamen 2 actieve meldingen naar voren: (zie bijlage)
ECM 2505 - brandstofdruk te laag.
ECM 2700 - brandstofdruksensor - signaal te hoog.
verder nog 3 storingen die niet actief zijn: 2x brandstofniveausensor signaal te hoog/laag en kantelsensor interne storing
en ECM 4405 uitlaatgasrecirculatieklep - doorstroming te laag ivm het afstoppen van de EGR.
Advies was om brandstoffilter te vervangen. Bij het vervangen zat er wel wat fijn gruis bij de diesel die uit het filter kwam. helaas niet met een magneet gecontroleerd of het metaal was. Wellicht dat er wat vuil in de tank gekomen/ losgekomen is bij het vervangen van de opvoerpomp in juli en het aankloppen van de 2 machetten (geen tooltje om deze aan te draaien).
De storing treed hierna helaas nog steeds op.
Bij koude motor en normaal stadsverkeer komt de storing niet voor. wel voel ik dat hij iets in kan houden tijdens accelereren (naast het turbo gat). de eerste 30 km op de snelweg gaan ook goed. Het lijkt temperatuur afhankelijk te zijn.
Even gegoogled:
volgens mij gaat de brandstof achtereenvolgens door:
brandstoftank - zag er schoon uit van binnen bij vervangen opvoerpomp
brandstof opvoerpomp - is net vervangen (Bosch)
brandstoffilter - is net vervangen (deze keer Volvo)
brandstof leidingen - geen idee of deze goed open zijn maar koud gaat het goed dus geen verdachte?
hogedrukpomp druk regelventiel - werkt samen met de druksensor om de common rail druk te regelen, mogelijk dat deze defect is of de druksensor.
hogedrukpomp zelf - laatste redmiddel, maar ik las dat deze vrijwel nooit kapot gaat
common rail + brandstofdruksensor - grote verdachte ivm ECM 2700 storing. kontakten zijn al gereinigd maar dit had geen effect.
injectoren - retourflow kan te groot zijn maar motor start goed en loopt niet onregelmatig (schokt niet)
retourleiding naar brandstoftank - lijkt mij geen invloed op brandstofdruk
geen brandstof lekken geconstateerd.
Mijn volgende stap is ivm de ECM 2700 storing het vervangen van de brandstofdruksensor.
Heeft iemand een andere suggestie?
van welk merk? prijzen verschillen van 180 euro (Bosch) tot 80 euro (sidat). Ik wil eigenlijk voor de goedkoopste gaan (voor de komende 4 jaar)
iemand hier ervaring mee?