Drukverlies turbo
Geplaatst: 11.11.2018 - 19:49
Hallo allemaal,
Ik rijd een Volvo xc60 (2010) D5 edrive, km 250K. Sinds een aantal weken ontstaat er steeds flink vermogensverlies en slaat de motor in de noodloop. Met plankgas kruipt de auto richting 100-120. Sinds kort geeft het display ook aan: motormanagement service vereist. Als ik de auto herstart nadat deze volledig is uitgezet, is de storing (meestal) verdwenen. Echter binnen de kortste keren treedt de storing opnieuw op. Vaak na afremmen/optrekken bij minirotondes valt op. Maar echt peil is er ook niet op te trekken. Soms ook al na een paar 100 mtr na een koude start. Maar net zo goed op de warme motor na km's op de snelweg.
De auto is bij de dealer uitgelezen. De laadluchtsensor (onder bij de radiateur) bleek stuk. Deze is vervangen. Bij het vervangen van de sensor is het motormanagement gereset. De storing treedt inmiddels echter steeds opnieuw op. Bij een bevriende garagehouder is de computer opnieuw uitgelezen. Maar na de dealer reset zijn geen storingsmeldingen zichtbaar. Wel geeft het display opnieuw aan dat motormanagement service is vereist. In één van de drukslangen zat een kleine scheur. Dit is verholpen. De storing treedt echter nog steeds op. Na aan/uit is het weer (even) klaar.
Heeft iemand een suggestie waar de storing door kan ontstaan? Ik lees diverse berichten over brandstoffilters, EGR-klep. etc. Maar het is zonder storingsmeldingen wat zoeken naar een speld in de hooiberg...
17-11 Update
De auto is met meetapparatuur tijdens het rijden opnieuw doorgemeten. De druk in de turbo vertoont piekwaarden van 3 (?) waar dit niet hoger mag zijn dan 2. Gevolg noodloop. Mogelijk is de actuator stuk. Waarschijnlijk dus toch de turbo vervangen.
Bedankt voor jullie suggesties.
Ik rijd een Volvo xc60 (2010) D5 edrive, km 250K. Sinds een aantal weken ontstaat er steeds flink vermogensverlies en slaat de motor in de noodloop. Met plankgas kruipt de auto richting 100-120. Sinds kort geeft het display ook aan: motormanagement service vereist. Als ik de auto herstart nadat deze volledig is uitgezet, is de storing (meestal) verdwenen. Echter binnen de kortste keren treedt de storing opnieuw op. Vaak na afremmen/optrekken bij minirotondes valt op. Maar echt peil is er ook niet op te trekken. Soms ook al na een paar 100 mtr na een koude start. Maar net zo goed op de warme motor na km's op de snelweg.
De auto is bij de dealer uitgelezen. De laadluchtsensor (onder bij de radiateur) bleek stuk. Deze is vervangen. Bij het vervangen van de sensor is het motormanagement gereset. De storing treedt inmiddels echter steeds opnieuw op. Bij een bevriende garagehouder is de computer opnieuw uitgelezen. Maar na de dealer reset zijn geen storingsmeldingen zichtbaar. Wel geeft het display opnieuw aan dat motormanagement service is vereist. In één van de drukslangen zat een kleine scheur. Dit is verholpen. De storing treedt echter nog steeds op. Na aan/uit is het weer (even) klaar.
Heeft iemand een suggestie waar de storing door kan ontstaan? Ik lees diverse berichten over brandstoffilters, EGR-klep. etc. Maar het is zonder storingsmeldingen wat zoeken naar een speld in de hooiberg...
17-11 Update
De auto is met meetapparatuur tijdens het rijden opnieuw doorgemeten. De druk in de turbo vertoont piekwaarden van 3 (?) waar dit niet hoger mag zijn dan 2. Gevolg noodloop. Mogelijk is de actuator stuk. Waarschijnlijk dus toch de turbo vervangen.
Bedankt voor jullie suggesties.