Pagina 1 van 1
V60
Geplaatst: 12.11.2018 - 23:38
door Peet27
Wij hebben een V50 2.0D 2006 die vervangen moet worden. Hier ligt volgens mij een PSA motor in.
De auto heeft soms vage storingen en mijn dochter moet vaak laat werken. Dan moet je een betrouwbare auto hebben.
In het verleden nogal pech met autos gehad, dus je wilt dat je dochter haar zuurverdiende centjes goed investeert.
We kijken nu naar een V60 diesel. Liefst facelift model dus vanaf 2014.
Maar welke motoren zijn goed?
Volgens mij zijn de D3 en D5 volvo motoren en goed. Klopt dat?
Maar wat is nu een D4 motor en is die ook goed?
Voldoen deze motoren al aan Euro 6?
Verder moet je blijkbaar de 8 traps automaat hebben.
En welke benzinemotoren zijn aan te raden?
alvast bedankt voor alle info.
Re: V60
Geplaatst: 13.11.2018 - 02:18
door xelor
... heb zelf een dikke week met een D4 8-traps-automaat gereden, echter de T5 GT8 heeft absoluut mijn voorkeur
succes met de zoektocht
Re: V60
Geplaatst: 13.11.2018 - 08:44
door Nomad
Als je naar een facelift kijkt is voor diesel de D4 je beste keus. Volgens mij was de D5 toen al niet meer leverbaar en de T5 voor benzine, maar als het budget wat krapper is kom je met een T4 ook goed weg. Beetje tuning erop en je merkt nauwelijks verschil.
Re: V60
Geplaatst: 13.11.2018 - 09:17
door Taan
Peet27 schreef:
We kijken nu naar een V60 diesel. Liefst facelift model dus vanaf 2014.
Volgens mij zijn de D3 en D5 volvo motoren en goed. Klopt dat?
Maar wat is nu een D4 motor en is die ook goed?
Let op, de naamgeving staat niet altijd voor dezelfde motor.
Je hebt D3 5-cilinders en 4 cilinders, idem voor de D4 en D5
De 5 cilinders zijn oudere motoren en die zijn nog maar kort geleverd op het facelift model. Daarna werd bijna alles 4 cilinder.
De D3 is nooit als 5 cilinder geleverd in het face-lift model, (daar werd hij D4 genoemd) maar wel in het model daarvoor.
Kortom, het is vrij ondoorzichtig.
De 4 cilinders zijn volgens mij niet slecht (en zuiniger en schoner), maar de 5 cilinders zijn het meest betrouwbaar en klinken een heel stuk beter.
Re: V60
Geplaatst: 13.11.2018 - 13:45
door DenBel
Ik rij momenteel de D3 in de facelift (5-cyl met 136pk - Belgische markt).
Rijdt soepel en zuinig.
De nieuwe 4-cilinders zijn inderdaad nog zuiniger en schoner.
Re: V60
Geplaatst: 13.11.2018 - 14:01
door Summum
Hoeveel bedraagt de woon-werk afstand? Als dat niet te ver is zou ik zeker ook eens een D6 bekijken..
Verder zal vooral het beschikbare budget de zoektocht bepalen denk ik?
Re: V60
Geplaatst: 13.11.2018 - 16:37
door teebee
Probleemloos dieselen ?? (dus geen EGR gekl***)
Neem de ‘oude’ 5-pitter krijg je geen spijt van.
Met beetje zoeken heb je een strakke met (relatief) weinig kms
Om de verwarring compleet te maken qua namen, de oude D3 5 pitter is in omringende landen geleverd obv 136pk, bij ons had ie echter een heerlijke 163 schuimende paardebekken (-monden), en ik kan je uit persoonlijke ervaring melden: het rijdt fantastisch. Het eigenwijze bijzondere geluid van de 5 cilinder doet je je radio simpelweg vergeten.
Re: V60
Geplaatst: 13.11.2018 - 19:08
door medio
Volledig mee eens: de vijf cilinders zijn niet te versmaden. Dat weet ik inmiddels uit ervaring.
Een 136 pk versie is geen probleem. FF naar volvotune en je hebt een heerlijke 185pk.
Deze versie wordt soms wel erg interessant aangeboden.
Re: V60
Geplaatst: 13.11.2018 - 19:44
door Kurt1975
Mee eens. Heb 5 jaar gereden met de 5 cilinder D4 in de V60. Gaat vlot vooruit, en het zijn betrouwbare motoren met een mooie sound.
Zelfde motor ligt hier trouwens in de V40 (D3) met 150Pk. Ondanks de vele 'rond de kerk'- ritten van tegenwoordig, geen problemen mee.
Re: V60
Geplaatst: 13.11.2018 - 22:11
door Jelmer de Jong
Om het nog moeilijker te maken: als je een automatische versnellingsbak wilt is een D4 met vier cilinders weer de 'beste' keus.
Re: V60
Geplaatst: 13.11.2018 - 22:31
door Peet27
Dank voor alle reacties.
* D5 5 cylinder is dus de fijnste motor en het meest betrouwbaar, maar slechts kort geleverd in de facelift.
Is het juist dat - ongeacht alle typeaanduidingen - de 5 cylinders met 2.4 en 2.0 motoren geleverd zijn en dat het hierbij gaat om echte volvo motoren?.
* D4 is ook goed en beter qua automaat.
automaat 8 verzetten schijn je te moeten hebben.
We willen zeker in Belgie en Duitsland naar diesels kijken. Minder km en meer luxe voor hetzelfde geld als in NL.
Re: V60
Geplaatst: 13.11.2018 - 22:40
door teebee
Meer luxe is maar de vraag.... in NL waren de gemiddelde uitvoeringen vaak completer (diverse lines) dan in bv Duitsland.
Ik zou zeker eerst in NL kijken; daar heb je ook nog het voordeel van een grotere betrouwbaarheid van km-stand en onderhoudshistorie.
Re: V60
Geplaatst: 14.11.2018 - 09:37
door Nomad
Peet27 schreef:
We willen zeker in Belgie en Duitsland naar diesels kijken. Minder km en meer luxe voor hetzelfde geld als in NL.
Heb zeer goede ervaringen in Duitsland. Heb er een supernette V60 gekocht met alle opties en Volvo Assistance voor een prijs die 5-6k lager was dan in NL. Maar ga goed voorbereid. Neem als het ff kan Vida mee of iemand die er eentje heeft. Ter plekke ff uitlezen geeft een heel goed beeld van de auto en je ziet gelijk of er mee geknoeid is.
Re: V60
Geplaatst: 14.11.2018 - 17:33
door Gouwe
Mij valt juist op dat de prijsverschillen van enkele jaren geleden zijn verdampt. Voor het besparen van geld hoef je niet meer naar Duitsland.
@Peet27: Vergeet ook de D6 niet te bekijken, heb je een D5++

Re: V60
Geplaatst: 14.11.2018 - 19:41
door medio
De prijsverschillen met België en Duitsland zijn inderdaad een stuk kleiner geworden. In 2004 heb ik een V70 geïmporteerd waarbij het verschil met NL bijna 10k was... Voordeel van Duitsland is dat er veel keuze is maar er wordt ook veel gerommeld met KM standen (tip: ga alleen naar de dealer). In Belgie is dat (net als in NL) beter geregeld door de autopas waarmee je meer zekerheid hebt over de Km stand. Als je wilt inruilen dan zou ik zeker in Nederland blijven. Gewoon goed zoeken en iets kopen wat goed bij je past. Voor mij is het zoeken de helft van de pret.
Re: V60
Geplaatst: 15.11.2018 - 12:00
door Nomad
Gouwe schreef:
Mij valt juist op dat de prijsverschillen van enkele jaren geleden zijn verdampt. Voor het besparen van geld hoef je niet meer naar Duitsland.
@Peet27: Vergeet ook de D6 niet te bekijken, heb je een D5++
Duitsland is massaal de diesels aan het dumpen. Er komen hele bergen 5 en 6 cylinder diesels op de markt die men daar niet meer wil rijden en die hier straks voor een prikkie weer verder rijden.
Re: V60
Geplaatst: 15.11.2018 - 12:08
door OGA244
Duitse Volvo's zijn eerder kaler dan voller, een Ocean race heeft daar std geen schuifdak, xenon en el. stoelverstelling
Re: V60
Geplaatst: 15.11.2018 - 16:04
door Rippie V70
@Peet27: Vergeet ook de D6 niet te bekijken, heb je een D5++
En na 2020 een heel dikke wegenbelasting. Dan vervalt het plugin voordeel.
Hier een Belgische V70 D3 136PK 5 pitter en heel tevreden. Verbruik is wat hoog (1:15.5) maar sterk (350Nm) en snel genoeg. Obbe maakt er zo 185PK van als je dat zou willen.
Worden genoeg aangeboden in Belgie.