d5 slecht stationair en deellast

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
maartenr
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 28.09.2018 - 11:18

Hallo,

na een lange zoektoch hier op het forum terrecht gekomen, met de hoop dat iemand het probleem wat ik met mijn v50 d5 heb kent, of tips heeft waarmee ik verder kan komen.


Het problem, na het starten loopt de motor ca 10 seconden goed, en begint dan met bokken en slecht/onregelmatig lopen. Dit voel je in de auto, en je ziet het blok heen en weer gaan in de steunen.
De ene dag beter dan de andere dag, maar in ieder geval niet mooi rond. Dit merk je ook met rijden tot ca 2700 toeren in deellast. De auto trekt nog als voorheen, en je merkt ook geen verlies aan vermogen.
het interessante/frustererende is, dat wanneer je via VIDA de test "toerental per cylinder" uitvoert, de motor perfekt loopt (kan dus nog goed lopen)


Wat is gedaan:

Nieuw brandstof filter
niew luchtfilter
nieuwe lmm
nieuwe lambda
nieuwe brandstof druk sensor
beide brandstof druk regelkleppen vervangen (commonrail en pomp)
egr helemaal schoon gemaakt (viel eigenlijk mee, rij ook veel in duitsland)

alles bovenstaande orgineel volvo of bosch (sensoren)


er zijn geen foutcodes.

Kilometer stand, 355.000km, na genoeg altijd met shell vpower diesel getankt.


Ik hoop dat jullie het problem wellicht kennen, of een idee hebben wat te doen. De dealer wil de software eropnieuw op zetten en de connectoren van de injectoren vervangen …


Met vriendelijke groet,

Maarten
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4281
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Lekkende injector ? Je zou dan een test kunnen doen om de retour te meten van alle injectoren.

Voor het idee, beide geen Volvo overigens
https://www.mvwautotechniek.nl/motor/commonrail.htm

en filmpje
Laatst gewijzigd door sbv op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
maartenr
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 28.09.2018 - 11:18

dankjewel voor de tip en de informatie pagina!

Mijn gedanken gang was, dat de injectoren niet het probleem zijn, daar de motor tijdens de test goed loopt. Wanneer een of meedere injectoren zouden lekken, zou dit ook het geval zijn tijdens de test..
Ik zal kijken of ik zo'n test setje op de kop kan tikken, en het meten.

Maarten
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”