Pagina 1 van 4
Brandstof verbruik
Geplaatst: 19.11.2018 - 20:09
door TimN
Ik rij nu ruim een week met mijn nieuw V60 T5 Momentum en wat mij opvalt dat deze niet echt zuinig rijdt!!! Hij staat altijd in de comfort mode stand en ik ben geen overdreven harde rijder. En toch geeft hij aan dat het verbruik 12L/100km dat komt dus neer op 1L-op-8KM en dat noem ik niet zuinig!. Natuurlijk is het een grote motor maar dit had ik niet verwacht. Misschien moet het motor management nog verder getrimd worden. Zijn er meerdere rijders die dit opgevallen is of is hier echt wat aan de hand met de instellingen?
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 19.11.2018 - 20:21
door RoaldH
Het is ook een stuk kouder en zeker op korte ritten zal het (benzine) verbruik een stuk hoger zijn dan normaal. Ook is je auto waarschijnlijk nog niet voldoende ingereden.
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 19.11.2018 - 20:55
door OGA244
Met n paar 1000km op de klok zal hij vast wat zuiniger worden, denk dat 1 op 10 redelijk normaal zal zijn.
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 20.11.2018 - 22:15
door Ab S
..ik heb hier op het forum getallen gezien tussen iets van 7.5 tot 10l/100 km. 12.5l/100 lijkt mij heel erg veel, tenzij het korte stukjes zijn.
Over de snelweg met iets van 110 km/uur zou verbruik toch echt een heel stuk beter moeten zijn.
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 20.11.2018 - 23:12
door IkeV70
Mijn eerste tank ook 1 op 8. Ik wacht wel een een paar duizend kilometer voordat ik me er druk om ga maken.
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 20.11.2018 - 23:47
door mga1600
Met mijn vorige auto, een XC60 van het oude model - maar met de T6 VEA motor, AWD en GT8 automaat haalde ik gemiddeld over het jaar 9,5 l/100 km. Dat betreft natuurljk een auto met een veel slechtere aërodynamica. Daarom zeg ik: dat verbruik met een T5 V60 zal veel beter worden/beter kunnen.
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 21.11.2018 - 08:02
door MDWVOLVO
Dit is exact de reden waarom ik voor een D4 ben gegaan i.p.v. T5!
D4 verbruikt 5.4-100km en heb er net 4000km mee gereden, wellicht zakt dit nog...
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 21.11.2018 - 10:15
door OGA244
Alle negatieve sentimenten ten spijt is dat n verstandige keuze.
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 21.11.2018 - 11:16
door IkeV70
Het rijdt wel fijn, zo'n T5. Bevalt mij beter dan de D6. (geen ervaring met de D4)
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 21.11.2018 - 11:49
door Fulaks
OGA244 schreef:
Alle negatieve sentimenten ten spijt is dat n verstandige keuze.
Vind ik ook. Ik snap nog steeds niet dat een benzineauto die 9 l/100km verbruikt beter voor het milieu kan zijn dan een moderne diesel die 6 l/100km verbruikt.
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 21.11.2018 - 11:59
door V480-S60
Ik snap het wel. Alleen willen de pro-dieselaars dat niet zien.
(Overigens ben ik zelf jaren overtuigd dieselaar geweest. Waarbij ik zakelijk overigens nog steeds diesel rij. Privé echter niet meer. En nee ik heb me niet door splinters laten overtuigen maar kan zelf onderzoek doen.)
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 21.11.2018 - 12:16
door mga1600
Dieselrijden is fijn (heb ik ook heel verl gedaan), maar ‘straks’ met inruilen zal blijken wie er gelijk heeft gekregen : de dieselrijders of de benzinerijders. In het kader van het negatieve sentiment denk ik dat de benzinerijders uiteindelijk onder de streep (brandstofkosten + wegenbelasting + milieubekosten + afschrijving) blijer zullen zijn.
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 21.11.2018 - 12:19
door Fulaks
V480-S60 schreef:
Ik snap het wel. Alleen willen de pro-dieselaars dat niet zien.
(Overigens ben ik zelf jaren overtuigd dieselaar geweest. Waarbij ik zakelijk overigens nog steeds diesel rij. Privé echter niet meer. En nee ik heb me niet door splinters laten overtuigen maar kan zelf onderzoek doen.)
Ik ben niet pro of anti diesel of benzine, ik heb beiden en gebruik de diesel enkel voor de langere ritten. Mini Cooper voor de korte verplaatsingen en als we eens twee auto's tegelijk nodig hebben (mijn woon-werkverkeer doe ik te voet, ik gebruik ook vaak de fiets). Ik wil het echt begrijpen, dus als jij het snapt, alsjeblief, leg het me uit.
Ik weet dat bij een diesel het probleem vooral uit NOx en fijn stof bestaat, maar ook dat die minder CO² uitstoot. Voor NOx-reductie is er AdBlue, voor fijn stof is er de katalysator. Beiden zijn slechts gedeeltelijke oplossingen, dat weet ik ook. Benzine stoot meer CO² uit en ook fijn stof, maar natuurlijk geen dieselpartikels.
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 21.11.2018 - 12:20
door Fulaks
mga1600 schreef:
Dieselrijden is fijn (heb ik ook heel verl gedaan), maar ‘straks’ met inruilen zal blijken wie er gelijk heeft gekregen : de dieselrijders of de benzinerijders. In het kader van het negatieve sentiment denk ik dat de benzinerijders uiteindelijk onder de streep (brandstofkosten + wegenbelasting + milieubekosten + afschrijving) blijer zullen zijn.
Dat snap ik ook, maar dat zijn enkel financiële argumenten. Die zijn ook van tel, maar wat is nu beter voor het milieu ?
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 21.11.2018 - 13:09
door OGA244
De suggestie wordt steeds gedaan dat n benzine beter voor het milieu is en dat de dieselrijder een milieucrimineel is die zijn welverdiende straf binnenkort gaat krijgen...
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 21.11.2018 - 13:43
door teebee
Helemaal eens, het vervelende aan het verhaal is dat dat over niet al te lange tijd ook echt wel zal gaan gebeuren. Duitsland is al compleet losgegaan met het verbannen van de diesel. Nederland, als altijd braafste jongetje van de klas, zal daar naar ik verwacht in meegaan.
Naast mijn voor diesel te geringe kilometrage is dat oa een argument geweest om weer ‘gewoon’ benzine te gaan rijden.
Bijkomend nadeel met (te) geringe kilometrage bij de diesels is de vergrote kans op potentiële problemen met de EGR (daar had ik overigens met mijn vorige 5pits diesel geen enkel probleem mee)
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 21.11.2018 - 14:13
door OGA244
Juist in Duitsland worden die benzines gemaakt waar n een rpf op moet, een snelheidslimiet en n beperking van
motorvermogens zal veel meer effect hebben op het milieu
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 21.11.2018 - 15:09
door Ab S
mga1600 schreef:
Met mijn vorige auto, een XC60 van het oude model - maar met de T6 VEA motor, AWD en GT8 automaat haalde ik gemiddeld over het jaar 9,5 l/100 km. Dat betreft natuurljk een auto met een veel slechtere aërodynamica. Daarom zeg ik: dat verbruik met een T5 V60 zal veel beter worden/beter kunnen.
Dat denk ik ook. Overigens hebben T4 en T5 op papier zelfde verbruik; wellicht dan ook in de praktijk, en je ziet regelmatig S/V90's met T4 die acceptabel gebruik melden (even uit mijn hoofd).
Ben wel benieuwd naar ervaring van anderen van verbruik T5 (nieuwe V60, S/V90).
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 21.11.2018 - 15:30
door teebee
OGA244 schreef:
Juist in Duitsland worden die benzines gemaakt waar n een rpf op moet, een snelheidslimiet en n beperking van
motorvermogens zal veel meer effect hebben op het milieu
Eens, maar ik denk dat de focus blijft liggen op de eenzijdige benadering dat diesels per definitie de boosdoener zijn.
Wil men echt wat aan de luchtkwaliteit doen, zou men de grote industrieën (groot-vervuilers) eens stevig moeten aanpakken; daar kan heel veel gewonnen worden. Maar dan dreigt er economische malaise vanwege tegenmaatregelen welke deze grote bedrijven dan aankondigen. Economische voorspoed en werkgelegenheid blijven voorrang krijgen op milieu, althans zo lijkt het.
In de watersport gaat het net zo; de pleziervaart wordt aangepakt maar de beroepsvaart (en oorlogsvloot) mogen er nog altijd lustig op los vervuilen zonder enige consequentie.
Ook ben ik er van overtuigd dat het electrisch rijden (om het even elk ander alternatief tov de ‘normale’ brandstoffen) al veel verder zou kunnen zijn indien de machtige bedrijven welke zich bezighouden met fossiele brandstoffen zich niet zouden laten gelden richting overheden.
Re: Brandstof verbruik
Geplaatst: 21.11.2018 - 16:12
door Ab S
maar even terug naar het topic (T5 verbruik):
Misschien stelt onderstaande (ook mijzelf) enigszins gerust:
https://www.autoweek.nl/verbruik/22970/ ... ntum-2017/
https://www.autoweek.nl/verbruik/23667/ ... ntum-2018/