Wat vergelijkingen tussen BMW 's en de XC60.
Geplaatst: 25.11.2018 - 00:01
Ben vanmiddag even wezen kijken, naar de presentatie van de nieuwe BMW X5.
Die komt qua grootte, best in de buurt van de XC60. Maar neigt iets meer naar de XC90.
Een naar mijn smaak prachtige BMW.
Heb die auto even geconfigureerd, met de elektronica zoals die ongeveer, in mijn auto zit.
En daar zit letterlijk alles in, wat er zo ongeveer leverbaar is.
Van massagestoelen, tot werkelijk iedere rij hulp, Bowers en Wilkens versterker en spaekers.
Ik heb dus een voorraad auto gekocht. En 't zat er allemaal op.
Je schrikt je volkomen wezenloos, als je ziet waar je op uitkomt bij BMW.
Dan ben je royaal € 25.000 a € 30.000 meer kwijt.
Dat is dan met de 320 pk, 6 clinder, met turbo.
Een fantastische motor, die echter door de overheid qua uitstoot, in 't verdomdenhoekje is geplaatst.
De vergelijkbare hybride schijnt er nog aan te komen.
Mede door de hoge uitstoot, is de staat der Nederlanden, de lachende 3e. En jij als klant, "het bokje".
*
Hebben afgelopen week nog weer best wat km 's gemaakt. En wat rijdt die XC60 fijn.
Verbruik, na een fors aantal ritten, ook met deels met leeggereden hybride accu, is nog steeds rond de 6 liter.
En dat is voor zo 'n zware auto best erg goed.
(De X1, die bijna 400 kg lichter is, gebruikte met zijn nog geen 200 pk, 7 liter)
*
Intussen volkomen gewend aan de andere plaats van bedieningsknoppen.
Bij BMW moet vrijwel alles via de draaiknop.
Bij de Volvo, redelijk veel via het middenpaneel.
Uiteraard is dat wennen, maar werkt in de praktijk nauwelijks minder.
*
Omdat we erg veel 80 km wegen rijden, en daar erg veel op snelheid wordt gecontroleerd,
rijden we bijna altijd op de cruise control.
Die was ook in de BMW goed, maar net wat agressiever, dan in de Volvo.
Vind hem in de Volvo iets fijner. Vooral iets minder "nerveus".
Kom je op de snelweg ,op een voorligger aan, remt hij naar mijn smaak, iets te snel af.
Dat kun je voorkomen, door tijdig je richtingaanwijzer te gebruiken. Vrijwel identiek in de BMW.
Aanpassen met je "streepjes", helpt niet echt. Was ook bij de BMW niet anders.
Maar ik zou de ACC niet graag willen missen.
*
De luchtvering, is een van de redenen geweest, die ons hebben doen besluiten, naar Volvo over te stappen.
In een woord geweldig. Iedere cent waard.
Ik lees, dat er lieden zijn die 22 inch velgen kopen, en uit budgettaire overweging, geen luchtvering.
Als er iets is wat ik niet begrijp, is 't dat.
Natuurlijk zijn die velgen mooi. Maar uiterst kwetsbaar. Ik had ze onder m 'n 6 serie cabrio.
En bij 't minste of geringste, waren ze beschadigd.
's Zomers rijdt ik met 20 inch velgen. 's Winters met 19 inch. En beiden vind ik optisch prima.
En zeker weten, deze verzieken niets aan 't comfort.
Overigens ook bij de voortreffelijke schokdemping van die BMW, en ook die van Volvo, kun je ze toepassen.
Maar 1 ding is zeker. Als je in de auto zit, zie je ze niet.
Je vreugde wordt alleen opgewekt, als je naar je auto toe loopt.
*
Een groot nadeel, van de X1, was dat de regelsystemen, uitsluitend werden gestuurd door een camera.
Dat was anders in de duurdere X3, X4 en X5 + X6. Maar ook in de Volvo XC60.
Daar wordt naast de camera, de zaak geregeld, via een radarkogel. Die geeft veel duidelijker signalen.
In de X1, was er om de haverklap melding, bijv. bij instralend zonlicht, dat e.e.a. niet werkte.
*
In de 6 serie cabrio had ik een B&O. De Bower & Wilkens in de Volvo, kost minder, en heeft een breder bereik.
We hebben nu weer vaak, de opgenomen CD 's aan (via USB) aan. Komt iets minder "opdringeriger", binnen.
Alhoewel de B&O, ook zeker niet slecht was.
*
Verder is de XC60, beduidend stiller dan de X1. Maar weer rumoeriger dan de 6 serie cabrio, met 6 cilinder.
Vooral de herrie van buitenaf, is beter als in de X1.
Ook het schuifdak is stiller.
Maar vreemd genoeg, nog lang niet zo stil, als 't rijden in een cabrio.
Daar ontbreekt iedere herrie, als je niet harder rijdt dan ergens rond de 130 km.
*
De adaptieve lampen, kosten relatief weinig meer.
Maar zorgen voor een lichtbeleving, die z 'n weerga niet kent. Meer dan subliem!
Dat er geen mistlampen op de auto zitten, maakt me totaal niet uit. Puur optisch.
Zeker als je de adaptieve LED 's hebt, volstrekt overbodig.
*
Dan nog even iets omtrent de "fishe eye" camera.
Vergelijk je hem met de BMW, zie je veel duidelijker wat je "moet" zien.
1 Parkeerschade, en je hebt hem er uit. Doen! Geweldig.
*
Kortom .......
Heb nog geen enkele spijt van m 'n overstap.
Die komt qua grootte, best in de buurt van de XC60. Maar neigt iets meer naar de XC90.
Een naar mijn smaak prachtige BMW.
Heb die auto even geconfigureerd, met de elektronica zoals die ongeveer, in mijn auto zit.
En daar zit letterlijk alles in, wat er zo ongeveer leverbaar is.
Van massagestoelen, tot werkelijk iedere rij hulp, Bowers en Wilkens versterker en spaekers.
Ik heb dus een voorraad auto gekocht. En 't zat er allemaal op.
Je schrikt je volkomen wezenloos, als je ziet waar je op uitkomt bij BMW.
Dan ben je royaal € 25.000 a € 30.000 meer kwijt.
Dat is dan met de 320 pk, 6 clinder, met turbo.
Een fantastische motor, die echter door de overheid qua uitstoot, in 't verdomdenhoekje is geplaatst.
De vergelijkbare hybride schijnt er nog aan te komen.
Mede door de hoge uitstoot, is de staat der Nederlanden, de lachende 3e. En jij als klant, "het bokje".
*
Hebben afgelopen week nog weer best wat km 's gemaakt. En wat rijdt die XC60 fijn.
Verbruik, na een fors aantal ritten, ook met deels met leeggereden hybride accu, is nog steeds rond de 6 liter.
En dat is voor zo 'n zware auto best erg goed.
(De X1, die bijna 400 kg lichter is, gebruikte met zijn nog geen 200 pk, 7 liter)
*
Intussen volkomen gewend aan de andere plaats van bedieningsknoppen.
Bij BMW moet vrijwel alles via de draaiknop.
Bij de Volvo, redelijk veel via het middenpaneel.
Uiteraard is dat wennen, maar werkt in de praktijk nauwelijks minder.
*
Omdat we erg veel 80 km wegen rijden, en daar erg veel op snelheid wordt gecontroleerd,
rijden we bijna altijd op de cruise control.
Die was ook in de BMW goed, maar net wat agressiever, dan in de Volvo.
Vind hem in de Volvo iets fijner. Vooral iets minder "nerveus".
Kom je op de snelweg ,op een voorligger aan, remt hij naar mijn smaak, iets te snel af.
Dat kun je voorkomen, door tijdig je richtingaanwijzer te gebruiken. Vrijwel identiek in de BMW.
Aanpassen met je "streepjes", helpt niet echt. Was ook bij de BMW niet anders.
Maar ik zou de ACC niet graag willen missen.
*
De luchtvering, is een van de redenen geweest, die ons hebben doen besluiten, naar Volvo over te stappen.
In een woord geweldig. Iedere cent waard.
Ik lees, dat er lieden zijn die 22 inch velgen kopen, en uit budgettaire overweging, geen luchtvering.
Als er iets is wat ik niet begrijp, is 't dat.
Natuurlijk zijn die velgen mooi. Maar uiterst kwetsbaar. Ik had ze onder m 'n 6 serie cabrio.
En bij 't minste of geringste, waren ze beschadigd.
's Zomers rijdt ik met 20 inch velgen. 's Winters met 19 inch. En beiden vind ik optisch prima.
En zeker weten, deze verzieken niets aan 't comfort.
Overigens ook bij de voortreffelijke schokdemping van die BMW, en ook die van Volvo, kun je ze toepassen.
Maar 1 ding is zeker. Als je in de auto zit, zie je ze niet.
Je vreugde wordt alleen opgewekt, als je naar je auto toe loopt.
*
Een groot nadeel, van de X1, was dat de regelsystemen, uitsluitend werden gestuurd door een camera.
Dat was anders in de duurdere X3, X4 en X5 + X6. Maar ook in de Volvo XC60.
Daar wordt naast de camera, de zaak geregeld, via een radarkogel. Die geeft veel duidelijker signalen.
In de X1, was er om de haverklap melding, bijv. bij instralend zonlicht, dat e.e.a. niet werkte.
*
In de 6 serie cabrio had ik een B&O. De Bower & Wilkens in de Volvo, kost minder, en heeft een breder bereik.
We hebben nu weer vaak, de opgenomen CD 's aan (via USB) aan. Komt iets minder "opdringeriger", binnen.
Alhoewel de B&O, ook zeker niet slecht was.
*
Verder is de XC60, beduidend stiller dan de X1. Maar weer rumoeriger dan de 6 serie cabrio, met 6 cilinder.
Vooral de herrie van buitenaf, is beter als in de X1.
Ook het schuifdak is stiller.
Maar vreemd genoeg, nog lang niet zo stil, als 't rijden in een cabrio.
Daar ontbreekt iedere herrie, als je niet harder rijdt dan ergens rond de 130 km.
*
De adaptieve lampen, kosten relatief weinig meer.
Maar zorgen voor een lichtbeleving, die z 'n weerga niet kent. Meer dan subliem!
Dat er geen mistlampen op de auto zitten, maakt me totaal niet uit. Puur optisch.
Zeker als je de adaptieve LED 's hebt, volstrekt overbodig.
*
Dan nog even iets omtrent de "fishe eye" camera.
Vergelijk je hem met de BMW, zie je veel duidelijker wat je "moet" zien.
1 Parkeerschade, en je hebt hem er uit. Doen! Geweldig.
*
Kortom .......
Heb nog geen enkele spijt van m 'n overstap.