Pagina 1 van 1
Verschil in hardware tussen T4 en T5
Geplaatst: 26.11.2018 - 13:45
door Flying Jeroen
Ik ben sinds kort trots bezitter (zie ander topic) van een V90 T4. De auto rijdt echt heerlijk.
De rust aan boord is overweldigend.
Wellicht is er af en toe wat behoefte aan met name extra koppel, wanneer ik met de caravan berg op moet bijvoorbeeld.
Het re-mappen van de ECU kan in huis door Polestar, maar ik vind dat veel geld voor maar een beetje extra.
Een gerenommeerd merk als Rica doet daar doorgaans wat extra bij voor minder geld. Ook Volvotune doet dat zo doorgaans. Bij beiden staat de T4 niet als een mogelijkheid om getuned te kunnen worden.
Volgens Rica zit er nieuwe beveilings-software op.
Dit bracht mij tot de volgende vraag:
Weet iemand de verschillen tussen T5 en T4? Is het puur software, of zijn er ook hardware zaken anders?
In het laatste geval denk ik natuurlijk aan verschil in intercooler, turbo etc.
Wie weet het?
Re: Verschil in hardware tussen T4 en T5
Geplaatst: 26.11.2018 - 15:36
door edraket
Bij de T5 is de compressie verhouding lager. Daarnaast zijn de krukaslagers, drijfstanglager en piston pen anders. Verder is het blok gelijk.
Re: Verschil in hardware tussen T4 en T5
Geplaatst: 26.11.2018 - 17:22
door Flying Jeroen
Dank je, compressieverhouding lager, betekent meestal dat ze meer turbodruk aankunnen (ivm gevoeligheid voor pingelen?) ofzie ik dat verkeerd.
Re: Verschil in hardware tussen T4 en T5
Geplaatst: 26.11.2018 - 18:07
door mga1600
60 Nm erbij is echt wel de moeite waard. En de garantie blijft overeind, i.t.t. bij andere “oplossingen” . Lijkt me ook een overweging ......
Re: Verschil in hardware tussen T4 en T5
Geplaatst: 26.11.2018 - 21:14
door Godtoh
Neem aan dat de turbo bij de T5 een maatje groter is, anders snap ik niet waarom de compressie verlaagd is.
Re: Verschil in hardware tussen T4 en T5
Geplaatst: 26.11.2018 - 21:19
door Flying Jeroen
Dank je, compressieverhouding lager, betekent meestal dat ze meer turbodruk aankunnen (ivm gevoeligheid voor pingelen?) ofzie ik dat verkeerd.
Re: Verschil in hardware tussen T4 en T5
Geplaatst: 26.11.2018 - 23:18
door Godtoh
Hoeft niet per se meer druk te zijn, kan ook meer volume zijn bij dezelfde druk. Maar lagere compressie is idd om het pingelen tegen te gaan.
Re: Verschil in hardware tussen T4 en T5
Geplaatst: 27.11.2018 - 16:28
door Ab S
edraket schreef:
Bij de T5 is de compressie verhouding lager. Daarnaast zijn de krukaslagers, drijfstanglager en piston pen anders. Verder is het blok gelijk.
Interessant item verschil tussen T4 en T5!
Blijkbaar volgens bovenstaande zijn lagers, etc dan toch 'steviger' uitgevoerd?
Re: Verschil in hardware tussen T4 en T5
Geplaatst: 27.11.2018 - 22:47
door xelor
edraket schreef:
Bij de T5 is de compressie verhouding lager. Daarnaast zijn de krukaslagers, drijfstanglager en piston pen anders. Verder is het blok gelijk.
dus bijv. mijn T5 (B4204T11) is verder exact gelijk is aan de T4 (B4164T)?
Re: Verschil in hardware tussen T4 en T5
Geplaatst: 27.11.2018 - 23:03
door OGA244
Nee, je hebt hier over n B420 benzine 4 cilinder 2.0 en een B416 die een benzine 4 cilinder 1.6 is
Re: Verschil in hardware tussen T4 en T5
Geplaatst: 27.11.2018 - 23:05
door OGA244
De 2.0T2 en 2.0T3 zijn qua basisblok ook gelijk
Re: Verschil in hardware tussen T4 en T5
Geplaatst: 27.11.2018 - 23:11
door xelor
OGA244 schreef:
Nee, je hebt hier over n B420 benzine 4 cilinder 2.0 en een B416 die een benzine 4 cilinder 1.6 is
oh ja, ik zie het, B64164T zijn 1.6 blokken... alles met code B4204 is 2.0 blok en kan T4, T5 of T6 zijn
Re: Verschil in hardware tussen T4 en T5
Geplaatst: 27.11.2018 - 23:25
door xelor
OGA244 schreef:
Nee, je hebt hier over n B420 benzine 4 cilinder 2.0 en een B416 die een benzine 4 cilinder 1.6 is
dank je, kwartje B en 2.0 / 1.6 viel niet

Re: Verschil in hardware tussen T4 en T5
Geplaatst: 28.11.2018 - 13:00
door markvanloo
16 pk, 60 Nm in het gebied dat je dagelijks gebruikt en prettiger schakelgedrag. Mooie upgrade met Polestar

. 360 Nm is meer dan de T5 standaard levert.
Re: Verschil in hardware tussen T4 en T5
Geplaatst: 28.11.2018 - 17:34
door Ernst64
Inderdaad zou 60Nm het voor mij waard zijn. Mijn V40-T5 is van 350Nm naar 400Nm gegaan en dat merk je goed.
Re: Verschil in hardware tussen T4 en T5
Geplaatst: 30.12.2018 - 21:02
door Flying Jeroen
Bedankt voor de inzichten.
60 NM is inderdaad aardig wat.
En hoe langer ik er over na denk, hoe meer ik neig het te laten doen.
Vooral ook omdat gerenommeerde tuners nog niet leveren en ivm de garantie.
Zal wel ergens in het voorjaar worden.
Voor die tijd nog zonder caravan en geplande trips naar de bergen zijn er ook niet, dus heb heb ik het nog niet echt nodig.
Hoop dat er nog voor die tijd een aanbieding komt.
Degene die weet wanneer dat komt moet het maar even laten weten...