Pagina 1 van 1

Is VIDA een must voor onderhoud?

Geplaatst: 27.11.2018 - 09:34
door teebee
Vraag mbt VIDA.
Mijn vrouw rijdt een nieuwe V40CC als leaseauto.
De baas heeft contracten lopen bij een (klein) garagebedrijf welke ook lease aanbiedt. (De auto is wel gekocht bij onze Volvo huis-dealer (dit ging al tegen de heersende policy in....).)
Deze (niet merk) garage doet dan ‘dus’ ook het onderhoud.
Is VIDA essentieel voor het complete onderhoud en uitlezen?
Zijn er verschillende versies (simpel/uitgebreid)?
Kan een algemene garage ook beschikken over alle Volvo apparatuur?
Kan een dergelijke (of willekeurige) garage überhaupt de nodige (essentiële?) software updates verzorgen voor het motormanagement etc.?

Ik ben er niet er happy mee, ondanks dat het een leaseauto is en dat er bij dat bedrijf vast kundige monteurs werken wil ik toch dat het paard goed verzorgd en onderhouden wordt, en dus bij voorkeur bij onze huis-dealer zijn onderhoud krijgt.

Re: Is VIDA een must voor onderhoud?

Geplaatst: 27.11.2018 - 09:49
door Walter
Vida is verkrijgbaar voor alle garages alleen wel kostbaar. Voor het goed uitlezen, opsporen en vooral de updates is Vida onontbeerlijk. Maar wellicht hebben ze contacten met een dealer waar ze dat laten doen, dan ben je er ook

Re: Is VIDA een must voor onderhoud?

Geplaatst: 27.11.2018 - 09:55
door teebee
Dus wel essentieel, met name voor updates begrijp ik.
Kan me niet voorstellen dat ze dit elders bij een Volvo dealer / collega garage doen, maar zal er eens naar laten vragen.
Hoe ernstig is het indien de updates niet worden uitgevoerd? (Afgezien van ongewenst)
En hoe gaat Volvo om met evt (fabrieks)garantie issues, indien na claim blijkt dat de auto elders in onderhoud is geweest?
En hoe kostbaar is kostbaar?

Re: Is VIDA een must voor onderhoud?

Geplaatst: 27.11.2018 - 11:16
door Jelmer de Jong
Vida basis kost +/- 6000.- per jaar in abonnementsvorm. Storingscodes uitlezen is voor alle auto's in de basis redelijk universeel, al zit er altijd iets tussen wat de concurrent niet heeft waardoor het zijn eigen code krijgt. Een tablet van bijvoorbeeld Snap-on kan ook codes uitlezen, resetten of activeren. Je loopt pas tegen vida aan als je bepaalde onderdelen wilt testen op werking zonder dat je bij 130 met je hoofd uit het raam moet hangen. :D
Daarnaast is vida hardstikke handig voor de fantasieloze monteur ;-) Je voert een klacht in en krijgt daarna een lijst met mogelijke oorzaken, incl stappenplan om al die oorzaken uit te sluiten.

Software-updates zijn in theorie niet nodig zolang je geen storingen hebt, maar nu auto's ook via internet aan elkaar hangen kan het zijn dat aanpassingen 'aan de andere kant' er in resulteren dat jouw auto niet meer met de buitenwereld kan communiceren.

Re: Is VIDA een must voor onderhoud?

Geplaatst: 27.11.2018 - 12:10
door teebee
Ok, helder verhaal.
Mag ik concluderen dat het laten onderhouden van de V40 ‘elders’ op zich geen probleem hoeft te zijn, tenzij er daadwerkelijk iets aan de hand is wat niet ‘doorsnee’ is (en de fantasieloze monteur er niet uit zegt te komen?
Foutcodes (de meeste?) uitlezen en resetten kan dus ook met andere (algemene) apparatuur?
Je spreekt van onderdelen testen, wat voor soort onderdelen moet ik dan aan denken?

Btw wat is dan het ‘we hebben uw auto weer van de nieuwste motormanagement software voorzien’ ? Deze melding krijg ik over het algemeen van mijn dealer na een beurt.

Ow, en niet te vergeten: hoe gaat Volvo om met evt garantie (claims) indien reguliere onderhoud niet door officiële Volvo dealer wordt gedaan / blijkt t3 zijn gedaan?

Re: Is VIDA een must voor onderhoud?

Geplaatst: 27.11.2018 - 20:02
door Jelmer de Jong
Audiosysteem testen door per speaker een testtoon af te spelen, 360 graden parkeercamera calibreren, dat soort zaken. In hoeverre de fabrieksgarantie verdwijnt durf ik niet te zeggen, maar de mobiliteitsservice met pechhulp ben je kwijt.

Softwareupdates valt weinig over te zeggen omdat Volvo niet vertelt wat er aangepast is in de nieuwe versie. Ik ben van mening dat een auto moet werken als je hem koopt en de fabrikant je op de hoogte brengt als er kritische updates noodzakelijk zijn. Als het 1x per jaar gebeurd tijdens de onderhoudsbeurt dan zal het niet zo belangrijk zijn.