lekkage olie V8
Geplaatst: 29.11.2018 - 19:32
Beste,
Na diverse jaren met mijn XC90 voorzien van een V8 (B8444s) motor gereden te hebben, blijkt dat de motor steeds meer olie begint te lekken. De klepdekselpakkingen zijn al vervangen en daardoor is de lekkage verminderd, maar er blijkt nog steeds een lekkage te zijn langs de zijkanten van de deksel die over de distributie ketting zit.
Dit deksel heeft (vanwege de de V8 bouwvorm) de vorm van een "Y". De lekkage lijkt voornamelijk op te treden vanaf de zijkanten van de distributieketting deksel. De motor is heel erg krap ingebouwd met nog diverse spanrollen en omlooprollen aan de voorzijde van de distributiedeksel en echt goed zichtbaar waar de olielekkage zich bevindt is niet te zien.
Om de lekkage dicht te krijgen zal het deksel gedemonteerd moeten worden, voorzien van een nieuwe pakking en dan weer monteren. Probleem is echter dat er niet veel ruimte aanwezig is en het deksel aan de bovenzijde afgedicht lijkt te worden door de klepdekselpakkingen en de onderzijde door de carterpan pakking. Demontage gaat misschien nog wel lukken, maar lekvrij monteren wordt volgens mij heel moeilijk, zonet ondoenlijk met de motor nog in de auto enerzijds door de zeer beperkte ruimte, anderzijds door het feit de het distributie deksel, de "Y" dus aan de boven zijde wordt afgedicht door de klepdekselpakkingen en aan de onderzijde door de carterpan pakking. Het lijkt me dat je dit dus eigenlijk van onder naar boven moet opbouwen om de zaak echt dicht te krijgen.
Heeft er iemand ooit een soortgelijk probleem gehad? En weet er iemand of je inderdaad de motor compleet moet uitbouwen om de distributiedeksel te vervangen of is er wellicht een soort work-around bekend? Het compleet uitbouwen van de motor heeft namelijk nogal wat voeten in aarde en gaat een groot aantal sleuteluren met zich meebrengen.
Het betreft hier een XC90 van MY07 met dik 300 dkm. De motor loopt op zich prima (als je maar van tijd tot tijd olie blijft bijvullen). De olie lekt immers alleen naar buiten weg.
Als er iemand is die een goede manier weet om dit op te lossen dan verneem ik dat graag. Demontage en daarna weer montage van de motor gaat namelijk duizenden euro's kosten (en dat voor een auto die in principe goed loopt, alleen olie verliest (steeds meer helaas))
Met vriendelijke groeten
Roger
Na diverse jaren met mijn XC90 voorzien van een V8 (B8444s) motor gereden te hebben, blijkt dat de motor steeds meer olie begint te lekken. De klepdekselpakkingen zijn al vervangen en daardoor is de lekkage verminderd, maar er blijkt nog steeds een lekkage te zijn langs de zijkanten van de deksel die over de distributie ketting zit.
Dit deksel heeft (vanwege de de V8 bouwvorm) de vorm van een "Y". De lekkage lijkt voornamelijk op te treden vanaf de zijkanten van de distributieketting deksel. De motor is heel erg krap ingebouwd met nog diverse spanrollen en omlooprollen aan de voorzijde van de distributiedeksel en echt goed zichtbaar waar de olielekkage zich bevindt is niet te zien.
Om de lekkage dicht te krijgen zal het deksel gedemonteerd moeten worden, voorzien van een nieuwe pakking en dan weer monteren. Probleem is echter dat er niet veel ruimte aanwezig is en het deksel aan de bovenzijde afgedicht lijkt te worden door de klepdekselpakkingen en de onderzijde door de carterpan pakking. Demontage gaat misschien nog wel lukken, maar lekvrij monteren wordt volgens mij heel moeilijk, zonet ondoenlijk met de motor nog in de auto enerzijds door de zeer beperkte ruimte, anderzijds door het feit de het distributie deksel, de "Y" dus aan de boven zijde wordt afgedicht door de klepdekselpakkingen en aan de onderzijde door de carterpan pakking. Het lijkt me dat je dit dus eigenlijk van onder naar boven moet opbouwen om de zaak echt dicht te krijgen.
Heeft er iemand ooit een soortgelijk probleem gehad? En weet er iemand of je inderdaad de motor compleet moet uitbouwen om de distributiedeksel te vervangen of is er wellicht een soort work-around bekend? Het compleet uitbouwen van de motor heeft namelijk nogal wat voeten in aarde en gaat een groot aantal sleuteluren met zich meebrengen.
Het betreft hier een XC90 van MY07 met dik 300 dkm. De motor loopt op zich prima (als je maar van tijd tot tijd olie blijft bijvullen). De olie lekt immers alleen naar buiten weg.
Als er iemand is die een goede manier weet om dit op te lossen dan verneem ik dat graag. Demontage en daarna weer montage van de motor gaat namelijk duizenden euro's kosten (en dat voor een auto die in principe goed loopt, alleen olie verliest (steeds meer helaas))
Met vriendelijke groeten
Roger