(Electronisch?) Probleem Volvo 940
Geplaatst: 30.09.2006 - 12:25
HELP!!!
Na korte tijd met plezier in m'n 'nieuwe' volvo 940 gereden te hebben, beginnen nu de problemen....
Ik heb zelf geen verstand van auto's, maar leer graag, en heb bovendien zelf nu geen idee hoe ik verder moet. Daarom leg ik het probleem aan jullie voor. Wellicht dat jullie kennis en ervaring mij weer op de weg kan helpen.
stand van zaken:
-begin situatie: geen problemen
-cd speler geinstaleerd, en aantal zekeringen 'bijgevuld' die ontbraken (iig stoelverwarming, audio, dimlicht - wellicht anderen maar dat weet ik zo niet meer). vervolgens valt auto uit bij stationair lopen. auto start gelijk weer maar lambda sonde lampje brand. (tank 1/4 vol)
- Auto rijd met l-s lampje maar start een paar minuten niet na tanken (1x)
- auto rijd vervolgens 400 km zonder problemen, maar met lampje (tja, niet slim om door te rijden met l-s lampje: maar had de auto even hard nodig)
- Lamda sonde lampje gaat af en toe uit, en dan weer aan.
- Auto valt af en toe uit bij lage toeren (4x), start soms gelijk weer, maar 1x pas weer na een aantal minuten (tank minder dan 1/4 vol)
- auto start niet meer na uitgevallen te zijn (tank meer dan half vol) (sloeg een paar keer aan, maar snel weer uit)
Wegenwacht gebeld:
- Wel vonk
- geen benzine
- geen stroom op benzinepomp (maar draait wel?!)
- geen stroom op zekering naar benzinepomp
- geen stroom op injectoren
- conclusie wegenwacht: (1) hoofdrelais kapot en (2) electrische storing
- tijdelijke oplossing: Stekker bij luchtfilter geschakeld aan linker koplamp (starten met lichten aan)
- Bijkomstig probleem accu is leeg door vele startpogingen, dus eerst opladen.
Eigen actie vandaag
- accu uit de auto gehaald en aan de lader gehangen. (verzegelde accu, dus geen vuldopjes los kunnen draaien zoals staat in de gebruiksaanwijzing)
- meter van acculader begon bij 3Amp, en liep in enkele minuten naar 1,5Amp (dus accu was vol??? of kan niet geladen worden???)
Ik hoop echt dat jullie iets met dit verhaal kunnen. Op veel plaatsen op het forum lees ik onderwerpen die veel hierop lijken, maar ik ben (nog) niet deskundig genoeg om daaruit op te maken wat het probleem van mijn volvo is.
Wanneer ik weet waar het probleem zit hoop ik de auto weer rijdend te krijgen, waarna ik hem op m'n werk bij de auto-hobbyclub wil laten nakijken (mits het probleem geen volvo-dealer vereist)
Na korte tijd met plezier in m'n 'nieuwe' volvo 940 gereden te hebben, beginnen nu de problemen....
Ik heb zelf geen verstand van auto's, maar leer graag, en heb bovendien zelf nu geen idee hoe ik verder moet. Daarom leg ik het probleem aan jullie voor. Wellicht dat jullie kennis en ervaring mij weer op de weg kan helpen.
stand van zaken:
-begin situatie: geen problemen
-cd speler geinstaleerd, en aantal zekeringen 'bijgevuld' die ontbraken (iig stoelverwarming, audio, dimlicht - wellicht anderen maar dat weet ik zo niet meer). vervolgens valt auto uit bij stationair lopen. auto start gelijk weer maar lambda sonde lampje brand. (tank 1/4 vol)
- Auto rijd met l-s lampje maar start een paar minuten niet na tanken (1x)
- auto rijd vervolgens 400 km zonder problemen, maar met lampje (tja, niet slim om door te rijden met l-s lampje: maar had de auto even hard nodig)
- Lamda sonde lampje gaat af en toe uit, en dan weer aan.
- Auto valt af en toe uit bij lage toeren (4x), start soms gelijk weer, maar 1x pas weer na een aantal minuten (tank minder dan 1/4 vol)
- auto start niet meer na uitgevallen te zijn (tank meer dan half vol) (sloeg een paar keer aan, maar snel weer uit)
Wegenwacht gebeld:
- Wel vonk
- geen benzine
- geen stroom op benzinepomp (maar draait wel?!)
- geen stroom op zekering naar benzinepomp
- geen stroom op injectoren
- conclusie wegenwacht: (1) hoofdrelais kapot en (2) electrische storing
- tijdelijke oplossing: Stekker bij luchtfilter geschakeld aan linker koplamp (starten met lichten aan)
- Bijkomstig probleem accu is leeg door vele startpogingen, dus eerst opladen.
Eigen actie vandaag
- accu uit de auto gehaald en aan de lader gehangen. (verzegelde accu, dus geen vuldopjes los kunnen draaien zoals staat in de gebruiksaanwijzing)
- meter van acculader begon bij 3Amp, en liep in enkele minuten naar 1,5Amp (dus accu was vol??? of kan niet geladen worden???)
Ik hoop echt dat jullie iets met dit verhaal kunnen. Op veel plaatsen op het forum lees ik onderwerpen die veel hierop lijken, maar ik ben (nog) niet deskundig genoeg om daaruit op te maken wat het probleem van mijn volvo is.
Wanneer ik weet waar het probleem zit hoop ik de auto weer rijdend te krijgen, waarna ik hem op m'n werk bij de auto-hobbyclub wil laten nakijken (mits het probleem geen volvo-dealer vereist)