Kwam al rondneuzende op dit forum, het volgende tegen.
Geplaatst: 20.12.2018 - 21:19
Wat ik meende te moeten opmaken uit de gebruiksaanwijzing, was dat als je de "B" versnelling gebruikt.
je harder afremt, en bovendien meer stroom regenereert.
Volgens een van de instructeurs die de beginnende hybriderijders, kennis bij bracht, is dit een halve waarheid.
*
Het beter afremmen klopt. Dat gebeurt door de benzinemotor te starten, en dan gebruik te maken van de compressie die de motor heeft.
Vaak moet je dan, zeker in bergachtig gebied, meerdere malen terug schakelen.
Volkomen identiek aan een normale benzine of diesel auto.
Wat volgens deze instructeur niet klopt, is dat de auto dan optimaal gebruik maakt van regeneratie.
Dat doet hij beter in "D".
*
In dat stukje verghaal wordt tevens uitgelegd, hoe je moet terugschakelen.
Je trekt dan aan de versnellingspook. Naar achteren. Elke keer dat je dat doet, pikt hij een lagere versnelling.
Je kunt niet "per versnelling" opschakelen.
Als je de pook naar voren drukt, kiest de auto zelf in "D", de versnelling uit, waarvan hij denkt dat ie goed is.
Daarin verschilt de Volvo principieel met BMW, Mercedes en Audi, die met of zonder paddles,
door de pook naar links te drukken, die mogelijkheid wel heeft.
Staat de pook bij de genoemde merken, eenmaal naar links, kun je zowel up als down schakelen.
Naar mijn smaak net iets makkelijker als bij de Volvo.
Al moet ik zeggen dat op vlak terrein, de moderne automaten, precies doen wat ze moeten.
Alleen bij sterke hellingen of bij sterk afdalen, had ik vrijwel altijd de behoefte om zelf te bepalen,
wat ik wilde.
Met een caravan achter de auto, op een steile helling, graag net wat meer toeren, voor betere trekkracht.
Bij een steile afdaling, ook graag redelijk hoog in de toeren, om de zaak beter in de grip te hebben.
*
Schakelen wil alleen met "paddles" aan 't stuur.
Schijnt weer niet gecombineerd te kunnen worden, met "stuurverwarming", als ik 't goed begrepen heb.
Vandaar wel in de "R" uitvoering verkrijgbaar, maar niet in "Inscription".
*
Ik had begrepen, dat in de de "B'stand, met name de extra remwerking van de elektromotoren ingeschakeld
werd om af te remmen. En dat is dus volgens een van de instructeurs niet waar.
Vond de gebruiksaanwijzing, daar wat onduidelijk over.
je harder afremt, en bovendien meer stroom regenereert.
Volgens een van de instructeurs die de beginnende hybriderijders, kennis bij bracht, is dit een halve waarheid.
*
Het beter afremmen klopt. Dat gebeurt door de benzinemotor te starten, en dan gebruik te maken van de compressie die de motor heeft.
Vaak moet je dan, zeker in bergachtig gebied, meerdere malen terug schakelen.
Volkomen identiek aan een normale benzine of diesel auto.
Wat volgens deze instructeur niet klopt, is dat de auto dan optimaal gebruik maakt van regeneratie.
Dat doet hij beter in "D".
*
In dat stukje verghaal wordt tevens uitgelegd, hoe je moet terugschakelen.
Je trekt dan aan de versnellingspook. Naar achteren. Elke keer dat je dat doet, pikt hij een lagere versnelling.
Je kunt niet "per versnelling" opschakelen.
Als je de pook naar voren drukt, kiest de auto zelf in "D", de versnelling uit, waarvan hij denkt dat ie goed is.
Daarin verschilt de Volvo principieel met BMW, Mercedes en Audi, die met of zonder paddles,
door de pook naar links te drukken, die mogelijkheid wel heeft.
Staat de pook bij de genoemde merken, eenmaal naar links, kun je zowel up als down schakelen.
Naar mijn smaak net iets makkelijker als bij de Volvo.
Al moet ik zeggen dat op vlak terrein, de moderne automaten, precies doen wat ze moeten.
Alleen bij sterke hellingen of bij sterk afdalen, had ik vrijwel altijd de behoefte om zelf te bepalen,
wat ik wilde.
Met een caravan achter de auto, op een steile helling, graag net wat meer toeren, voor betere trekkracht.
Bij een steile afdaling, ook graag redelijk hoog in de toeren, om de zaak beter in de grip te hebben.
*
Schakelen wil alleen met "paddles" aan 't stuur.
Schijnt weer niet gecombineerd te kunnen worden, met "stuurverwarming", als ik 't goed begrepen heb.
Vandaar wel in de "R" uitvoering verkrijgbaar, maar niet in "Inscription".
*
Ik had begrepen, dat in de de "B'stand, met name de extra remwerking van de elektromotoren ingeschakeld
werd om af te remmen. En dat is dus volgens een van de instructeurs niet waar.
Vond de gebruiksaanwijzing, daar wat onduidelijk over.