Pagina 1 van 5

Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 09:48
door gebla
Ik heb nu 2000 km in de V60 T5 gereden en mijn ervaringen delen. Mijn vorige auto was een V60 PHEV die ik in November heb omgeruild voor de 2019 V60. Ik heb de V60 besteed zonder proefrijden vanwege mijn positieve ervaringen met Volvo tot nu toe (V40, 2xV50, V60).

Laat ik beginnen met het positieve :).
- De B&W installatie is voor mij echt zijn geld waard. Ik ben een beetje een audiofiel en geniet van de B&W in de auto. Voor audio in de auto is dit zeker goed genoeg. Vind je dit minder belangrijk zou ik het geld besparen.
- Ruimte, ruimte, ruimte is heerlijk vooral in vergelijk met vorige V60 PHEV. Het hebben van een kofferbak is echt fijn.
- Stoelen, vering is ook een stapje hoger dan de vorige V60.
- Automaat en motor merk ik weining verschil mee tov de vorige V60. Elektrisch rijden is mij goed bevallen in de vorige.
- Volvo on call is een leuke optie maar soms werkt het niet
- Autopilot is een leuke feature die het file rijden nog makkelijker maakt.

Dan helaas toch het negatieve, vooral in vergelijk met vorige V60. Dit omdat ik vind dat een nieuwe model beter moet zijn dan de vorige:
- Stuur gevoel vind ik echt slecht. Als ik in een pan snert aan het roeren ben heb ik meer feedback (een Xbox geeft meer feedback tijdens het spelen). Ik heb hierdoor weinig vertrouwen in de auto, vooral als het aan het regenen is.
- Er is veel wind geruis en vooral op oor hoogte rond de B-Stijl. Daardoor valt het nog meer op.
- ACC bediening is verwarrend. Als je de ACC aanzet dan pakt de ACC met die knop je huidige snelheid. Als je daarna de ACC uitzet en weer aanzet gebruikt de ACC de vorige snelheid. Dus als je dan langzamer rijdt wil de auto in 1 keer gaan versnellen. Je moet dan de ACC knop lang indrukken.
- Als je stil staat kan je de ACC snelheid niet aanpassen. Bijvoorbeeld voor het stoplicht staat de ACC op 80 staat en je wilt maar 50 instellen kan dit pas nadat je gaat rijden.
- Waarom zijn de knoppen van de afstandsbediening naar de zijkant verplaatst? Hierdoor zijn de knoppen veel kleiner geworden en dus lastiger te vinden. Ook vind ik het veel moeilijker om vanuit je broekzak de knoppen te bedienen.
- Waarom is het haakje weg aan de zijkant van de passagierstoel? Dit was een ideaal haakje om je jas aan op te hangen nadat je in de auto bent gestapt. Nu zit er een haakje bij de achterportieren, echter gaat je jas dan zeer snel tussen de deur zitten.
- Start/stop in de file is te gevoelig. Motor gaat te snel uit waardoor je een schok in de aandrijving krijgt als de auto weer optrekt (icm met de ACC).
- Lane keeping heb ik uitgezet omdat de belijning op spitsstroken te verwarrend is voor het systeem waardoor de auto de verkeerde kant op wil sturen
- Android auto verdwijnt van hoofdscherm als je ander optie kiest. Overige opties laten dan nog steeds Android auto zien. Ik zou liever Android Auto laten zien ipv Volvo Navigatie die alleen zegt Android Auto. Je moet dan weer swipen en Android Auto kiezen.
- Hetzelfde als de vorige V60 maar Nederlands taal gebruik kan echt verbeterd worden. Onzinnige afkortingen en menu's die onduidelijk zijn wat ze bedoelen (denk aan lichtinstellingen en spiegel instellingen)
- Lijst van applicaties die je kan installeren is een lachertje. Er zijn bijna geen applicaties beschikbaar. Dan liever Android auto :)
- Updates van kaarten kan niet via Wifi omdat ze te groot zijn, ik hoop dat de dealer dit ooit gaat doen.
- Ik heb nog niet mogelijkheid gevonden om temperatuur van de motor te zien. Dat was ook in de vorige V60 en met caravan (in de bergen) heb ik al eens waarschuwing gehad dat de motor te warm wordt. Het is dan fijn om te kunnen zien of de temperatuur weer daalt en je dus veilig bent. Nu heb je alleen een waarschuwing en je moet maar raden of het goed gaat.

Voor mij valt de auto tegen en vind ik geen verbetering tov de vorige V60. Vind je stuurgevoel en mijn praktische zaken minder belangrijk dan heb je echt een super auto. Helaas verwacht ik niet dat Volvo deze dingen gaat verbeteren en dat de dealer hier ook niet bij kan helpen. Veel is software gerelateerd en zou verbeterd kunnen worden.

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 09:56
door Bart
Mooi kritische review, het slechte stuurgevoel heb ik nog nergens eerder gelezen. Bandenspanning OK?

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 10:41
door gebla
Bart schreef: Mooi kritische review, het slechte stuurgevoel heb ik nog nergens eerder gelezen. Bandenspanning OK?
Volgens mijn dashboard wel, allemaal groen. Het is ook geen grip problem van de banden geloof ik. Ik heb helaas niet de optie genomen om de rijmodus in te kunnen stellen, misschien zou dat verbetering geven in het sturen.

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 10:47
door TimN
Leuke kritische review die iedereen wel anders zal interpreteren. Maar toch zijn er wel een aantal punten die jij aanhaalt en mij ook opgevallen zijn. nl
- ACC is inderdaad soms onhandig om mee om te gaan.
- Het windgeruis is inderdaad duidelijk hoger dan mijn vorige V60. Nu zitten er winterbanden onder en moet zeggen dat het iets stiller is geworden.
- Android Auto is één keer opgestart en verbonden maar daarna vinden ze elkaar niet meer. Heb dat maar even laten rusten.
- Start/Stop vind ik zo-wie-zo al een draak van een optie en die gaat na starten meteen uit. Helaas kan dat niet via instellingen constant uitgezet worden.
- OnCall werkt ook niet altijd. Onlangs geen verbinding kunnen maken om de standkachel in te kunnen stellen. Nu kan dat weer wel maar voor hoelang? Gelukkig vriest het nu niet want anders is dat wel balen.
- AANVULLING: Bij achteruit inparkeren vind ik de verlichting een stuk slechter. Het zijn maar twee kleine LED lampjes die aan gaan en onvoldoende licht gegeven bij echt donkere situaties. Zeker als je in parkeert tussen twee donkere auto's is dat (voor mij) slecht te zien.
Voor de rest ben ik wel positief over deze auto.

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 10:52
door teebee
Ook komende uit een oude V60, herken ik vrijwel niets uit jouw beleving.
Alleen het snel af willen slaan van de start stop ervaar ik ook.
Elk vergelijk met de oude V60 gaat in mijn optiek mank, ik ben dan ook van mening dat de nieuwe V60 een enorme maar dan bedoel ik ook een ENORME stap voorwaarts is.
Uiteraard vind ik het jammer voor je dat jouw verwachtingen niet overeenkomen met jouw beleving.

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 10:55
door gebla
teebee schreef: Ook komende uit een oude V60, herken ik vrijwel niets uit jouw beleving.
Alleen het snel af willen slaan van de start stop ervaar ik ook.
Elk vergelijk met de oude V60 gaat in mijn optiek mank, ik ben dan ook van mening dat de nieuwe V60 een enorme maar dan bedoel ik ook een ENORME stap voorwaarts is.
Uiteraard vind ik het jammer voor je dat jouw verwachtingen niet overeenkomen met jouw beleving.
Mooi hoe de ervaring verschillend kan zijn! Duizend potjes en deksels :)

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 10:59
door diesel01
Ik denk te weten waar de schoen wringt.
Jij bent met de PIH gewend aan awd en juist wat jij beschrijft voelde ik ook met de V70, komend uit een XC60 D5 awd.
Nu de V90 met awd heeft weer de stabiliteit die ik gewend was van de XC60, op hoge snelheid (130km/u) door de regen met plas vorming op de snelweg was met de V70 niet echt prettig.
De V90 is nu van zijn stuk te krijgen, heb je op de V60 ook nog platte brede banden dan wordt het alleen maar erger.
Ik heb de V90 speciaal laten zoeken op een aantal criteria, AWD was daar 1 van en niet onderhandelbaar.

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 11:00
door Jelmer de Jong
gebla schreef:
Bart schreef: Mooi kritische review, het slechte stuurgevoel heb ik nog nergens eerder gelezen. Bandenspanning OK?
Volgens mijn dashboard wel, allemaal groen. Het is ook geen grip problem van de banden geloof ik. Ik heb helaas niet de optie genomen om de rijmodus in te kunnen stellen, misschien zou dat verbetering geven in het sturen.
Jouw dashboard meet alleen een drukverschil tussen nu en het moment van calibreren, niet de absolute bandenspanning.

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 11:22
door NielsPHEV
Zeker de opmerking over het stuurgevoel herken ik niet nu heb ik alleen een D4 en T6 gereden maar wel flinke afstanden. Ik vind de complete auto en zeer zeker het stuurgevoel een gigantisch veel betere auto dan het vorige model ook de D6. Nu weet ik niet of er verschillende opties zijn vwb stuurinrichting (oa snelheidsafhankelijk of niet) is er niet een instelling dat je minder bekrachtiging kunt instellen. Overigens heb ik ook geen enkele review gelezen van de journalisten met krtiek op het stuurgevoel sterker nog wel een aantal met positieve commentaren op dat punt, wellicht is er iets mis met jouw auto ?

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 11:34
door gebla
Jelmer de Jong schreef:
gebla schreef:
Bart schreef: Mooi kritische review, het slechte stuurgevoel heb ik nog nergens eerder gelezen. Bandenspanning OK?
Volgens mijn dashboard wel, allemaal groen. Het is ook geen grip problem van de banden geloof ik. Ik heb helaas niet de optie genomen om de rijmodus in te kunnen stellen, misschien zou dat verbetering geven in het sturen.
Jouw dashboard meet alleen een drukverschil tussen nu en het moment van calibreren, niet de absolute bandenspanning.
Ah dat wist ik niet, zal snel een keer bandendruk meten.

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 11:39
door gebla
diesel01 schreef: Ik denk te weten waar de schoen wringt.
Jij bent met de PIH gewend aan awd en juist wat jij beschrijft voelde ik ook met de V70, komend uit een XC60 D5 awd.
Nu de V90 met awd heeft weer de stabiliteit die ik gewend was van de XC60, op hoge snelheid (130km/u) door de regen met plas vorming op de snelweg was met de V70 niet echt prettig.
De V90 is nu van zijn stuk te krijgen, heb je op de V60 ook nog platte brede banden dan wordt het alleen maar erger.
Ik heb de V90 speciaal laten zoeken op een aantal criteria, AWD was daar 1 van en niet onderhandelbaar.
Misschien is dat echt het grote verschil. Als de V60 AWD beschikbaar is zal ik eens een test rit gaan doen of dat helpt. Ook wil ik wel eens een V60 met rij instellingen proberen.

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 11:40
door IkeV70
Ik ben overwegend positief over de nieuwe V60. Hij is veel lichtvoetiger dan de V60 PIH. Ik vind 'm veel fijner rijden.
Stuurgevoel is wel wat indirect, waarschijnlijk vanwege de diverse pilot-assist systemen. Ik ervaar dat niet als een groot probleem en vind 'm nog steeds een stuk beter sturen dan die zware PIH.
Ik vind overigens de pilot assist verrassend goed werken. Dat rijdt echt wel comfortabel. Handen aan het stuur alsof je zelf stuurt, maar ondertussen stuurt de assist feitelijk voor je.
Navigatie(-bediening) werkt goed. In de PIH gebruikte ik nooit de sensus navigatie. Altijd Google Maps. Deze nieuwe is stukken beter.
DAB ontvangst lijkt een stuk verbeterd. En bovendien lijkt er een fallback naar FM te zijn die ook goed functioneert (niet op alle zenders)
Electrische achterklep: Superhandig! Ik gebruik 'm minimaal 4x per dag, ik hoop dat dat 5 jaar lang zonder problemen blijft functioneren.

Ben het wel eens met:
- windgeruis is nadrukkelijk aanwezig vanaf plm 120 km/h. Bij mij overigens vooral de A-stijl
- ACC bediening is niet ideaal

Daarnaast:
Ik vind de stoelen minder goed dan in de PIH.
Ik vind de camera's slecht werken in het donker. De camera in de PIH deed dat beter. Die gaf, verlicht door achteruitrij- en rem-lichten, beter beeld.
De regensensor is duidelijk minder goed. Vooral irritant dat hij soms zonder reden de ruitenwissers in de snelste stand zet.

en wat kleine dingetjes:

Ik vind de richtingaanwijzer net niet helemaal lekker. Hij springt te snel terug naar neutraal (bv als je naar een vak opschuift om vervolgens af te slaan).
Hij heeft een virtuele "relais-tik". Maar hij tikt soms nog 1 tik door nadat de hendel al in de neutrale stand staat. Geen ramp natuurlijk, maar toch net een beetje raar.

Achteruitrijcamera; trekhaak-hulplijn. Die gele hulplijn gaat over de trekhaak heen. Je kunt daardoor niet goed zien of de kogel precies onder de trailer gepositioneerd is. Het zou beter zijn wanneer de hulplijn half-transparant zou zijn, of een klein stukje verder zou starten zodat je ook de laatste paar centimeter van het manouvreren goed kunt zien.

Wegklapbare trekhaak: De 13-naar-7 adapter kan niet gemonteerd blijven als je te trekhaak wegklapt. Zou handig geweest zijn als daar een uitsparing voor gemaakt zou zijn in dat stuk plastic waar hij nu niet langs kan.

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 11:43
door NielsPHEV
Een D6 is gewoon een voorwielaandrijver als de accu leeg is en je in pure of hybrid rijdt ook bij de "echte" AWD's gaan de achterwielen pas meedoen als er gripverlies is volgens mij

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 11:45
door RoaldH
Hoe is de nieuwe V60 t.o.v. de V90?

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 11:51
door RoaldH
NielsPHEV schreef: Een D6 is gewoon een voorwielaandrijver als de accu leeg is en je in pure of hybrid rijdt ook bij de "echte" AWD's gaan de achterwielen pas meedoen als er gripverlies is volgens mij
Bij echte AWD's geeft de Haldex inderdaad pas aandrijfkrachten door aan de achterwielen bij gripverlies. Bij de Twin Engine modellen zal de ERAD hetzelfde doen (mits er voldoende buffer is in de accu). In Hybrid is er altijd een kleine buffer om kort te helpen met AWD. En je ziet op de displays dat in de stand AWD die hulp langduriger is, zolang je maar "gas blijft geven".

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 13:14
door diesel01
Bij optrekken doet de een awd dat toch altijd met awd?

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 14:36
door NielsPHEV
diesel01 schreef: Bij optrekken doet de een awd dat toch altijd met awd?
volgens mij zelfs dat niet alleen bij gripverlies maar laat onverlet dan ik hoe ik de haldex AWD begrijp niet kan verklaren waarom bij regen de AWD op de snelweg rechtuit stabieler zou kunnen zijn

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 14:38
door NielsPHEV
RoaldH schreef: Hoe is de nieuwe V60 t.o.v. de V90?
De nwe V60 voelt veel lichtvoetiger aan zeker in bochten.

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 17:44
door Risrael
Ik herken niet veel in de verhalen.
Wel:
Windruis...heb al vaak gekeken of er niet een rubber verkeerd zat.
Regensensor. Heb ook al vaak gehad dat hij zonder reden zorgt dat de ruitenwisser op volle snelheid bewegen.

Maar stuurgevoel is vele malen beter dan mijn vorige V70
Wel heb ik ook al gehad dat de TPMS aangaf dat ik mijn bandendruk moest controleren. Het werd toen wel een stuk kouder en mijn bandendruk was 2.4 bar. Heb ze op 2.6 gezet en gecalibreerd. Daarna geen last van geahd.

Re: Eerste ervaringen met een V60 T5

Geplaatst: 21.12.2018 - 19:47
door Paul
Van sturen hoorde ik een vriend van mij ook, stuurt gevoelloos, maar goed nu heeft hij ook een Momentum met die standaard wielen. Ik herken het ook niet aangezien ik met 20inch reed :)