Eerste ervaringen met een V60 T5
Geplaatst: 21.12.2018 - 09:48
Ik heb nu 2000 km in de V60 T5 gereden en mijn ervaringen delen. Mijn vorige auto was een V60 PHEV die ik in November heb omgeruild voor de 2019 V60. Ik heb de V60 besteed zonder proefrijden vanwege mijn positieve ervaringen met Volvo tot nu toe (V40, 2xV50, V60).
Laat ik beginnen met het positieve
.
- De B&W installatie is voor mij echt zijn geld waard. Ik ben een beetje een audiofiel en geniet van de B&W in de auto. Voor audio in de auto is dit zeker goed genoeg. Vind je dit minder belangrijk zou ik het geld besparen.
- Ruimte, ruimte, ruimte is heerlijk vooral in vergelijk met vorige V60 PHEV. Het hebben van een kofferbak is echt fijn.
- Stoelen, vering is ook een stapje hoger dan de vorige V60.
- Automaat en motor merk ik weining verschil mee tov de vorige V60. Elektrisch rijden is mij goed bevallen in de vorige.
- Volvo on call is een leuke optie maar soms werkt het niet
- Autopilot is een leuke feature die het file rijden nog makkelijker maakt.
Dan helaas toch het negatieve, vooral in vergelijk met vorige V60. Dit omdat ik vind dat een nieuwe model beter moet zijn dan de vorige:
- Stuur gevoel vind ik echt slecht. Als ik in een pan snert aan het roeren ben heb ik meer feedback (een Xbox geeft meer feedback tijdens het spelen). Ik heb hierdoor weinig vertrouwen in de auto, vooral als het aan het regenen is.
- Er is veel wind geruis en vooral op oor hoogte rond de B-Stijl. Daardoor valt het nog meer op.
- ACC bediening is verwarrend. Als je de ACC aanzet dan pakt de ACC met die knop je huidige snelheid. Als je daarna de ACC uitzet en weer aanzet gebruikt de ACC de vorige snelheid. Dus als je dan langzamer rijdt wil de auto in 1 keer gaan versnellen. Je moet dan de ACC knop lang indrukken.
- Als je stil staat kan je de ACC snelheid niet aanpassen. Bijvoorbeeld voor het stoplicht staat de ACC op 80 staat en je wilt maar 50 instellen kan dit pas nadat je gaat rijden.
- Waarom zijn de knoppen van de afstandsbediening naar de zijkant verplaatst? Hierdoor zijn de knoppen veel kleiner geworden en dus lastiger te vinden. Ook vind ik het veel moeilijker om vanuit je broekzak de knoppen te bedienen.
- Waarom is het haakje weg aan de zijkant van de passagierstoel? Dit was een ideaal haakje om je jas aan op te hangen nadat je in de auto bent gestapt. Nu zit er een haakje bij de achterportieren, echter gaat je jas dan zeer snel tussen de deur zitten.
- Start/stop in de file is te gevoelig. Motor gaat te snel uit waardoor je een schok in de aandrijving krijgt als de auto weer optrekt (icm met de ACC).
- Lane keeping heb ik uitgezet omdat de belijning op spitsstroken te verwarrend is voor het systeem waardoor de auto de verkeerde kant op wil sturen
- Android auto verdwijnt van hoofdscherm als je ander optie kiest. Overige opties laten dan nog steeds Android auto zien. Ik zou liever Android Auto laten zien ipv Volvo Navigatie die alleen zegt Android Auto. Je moet dan weer swipen en Android Auto kiezen.
- Hetzelfde als de vorige V60 maar Nederlands taal gebruik kan echt verbeterd worden. Onzinnige afkortingen en menu's die onduidelijk zijn wat ze bedoelen (denk aan lichtinstellingen en spiegel instellingen)
- Lijst van applicaties die je kan installeren is een lachertje. Er zijn bijna geen applicaties beschikbaar. Dan liever Android auto
- Updates van kaarten kan niet via Wifi omdat ze te groot zijn, ik hoop dat de dealer dit ooit gaat doen.
- Ik heb nog niet mogelijkheid gevonden om temperatuur van de motor te zien. Dat was ook in de vorige V60 en met caravan (in de bergen) heb ik al eens waarschuwing gehad dat de motor te warm wordt. Het is dan fijn om te kunnen zien of de temperatuur weer daalt en je dus veilig bent. Nu heb je alleen een waarschuwing en je moet maar raden of het goed gaat.
Voor mij valt de auto tegen en vind ik geen verbetering tov de vorige V60. Vind je stuurgevoel en mijn praktische zaken minder belangrijk dan heb je echt een super auto. Helaas verwacht ik niet dat Volvo deze dingen gaat verbeteren en dat de dealer hier ook niet bij kan helpen. Veel is software gerelateerd en zou verbeterd kunnen worden.
Laat ik beginnen met het positieve

- De B&W installatie is voor mij echt zijn geld waard. Ik ben een beetje een audiofiel en geniet van de B&W in de auto. Voor audio in de auto is dit zeker goed genoeg. Vind je dit minder belangrijk zou ik het geld besparen.
- Ruimte, ruimte, ruimte is heerlijk vooral in vergelijk met vorige V60 PHEV. Het hebben van een kofferbak is echt fijn.
- Stoelen, vering is ook een stapje hoger dan de vorige V60.
- Automaat en motor merk ik weining verschil mee tov de vorige V60. Elektrisch rijden is mij goed bevallen in de vorige.
- Volvo on call is een leuke optie maar soms werkt het niet
- Autopilot is een leuke feature die het file rijden nog makkelijker maakt.
Dan helaas toch het negatieve, vooral in vergelijk met vorige V60. Dit omdat ik vind dat een nieuwe model beter moet zijn dan de vorige:
- Stuur gevoel vind ik echt slecht. Als ik in een pan snert aan het roeren ben heb ik meer feedback (een Xbox geeft meer feedback tijdens het spelen). Ik heb hierdoor weinig vertrouwen in de auto, vooral als het aan het regenen is.
- Er is veel wind geruis en vooral op oor hoogte rond de B-Stijl. Daardoor valt het nog meer op.
- ACC bediening is verwarrend. Als je de ACC aanzet dan pakt de ACC met die knop je huidige snelheid. Als je daarna de ACC uitzet en weer aanzet gebruikt de ACC de vorige snelheid. Dus als je dan langzamer rijdt wil de auto in 1 keer gaan versnellen. Je moet dan de ACC knop lang indrukken.
- Als je stil staat kan je de ACC snelheid niet aanpassen. Bijvoorbeeld voor het stoplicht staat de ACC op 80 staat en je wilt maar 50 instellen kan dit pas nadat je gaat rijden.
- Waarom zijn de knoppen van de afstandsbediening naar de zijkant verplaatst? Hierdoor zijn de knoppen veel kleiner geworden en dus lastiger te vinden. Ook vind ik het veel moeilijker om vanuit je broekzak de knoppen te bedienen.
- Waarom is het haakje weg aan de zijkant van de passagierstoel? Dit was een ideaal haakje om je jas aan op te hangen nadat je in de auto bent gestapt. Nu zit er een haakje bij de achterportieren, echter gaat je jas dan zeer snel tussen de deur zitten.
- Start/stop in de file is te gevoelig. Motor gaat te snel uit waardoor je een schok in de aandrijving krijgt als de auto weer optrekt (icm met de ACC).
- Lane keeping heb ik uitgezet omdat de belijning op spitsstroken te verwarrend is voor het systeem waardoor de auto de verkeerde kant op wil sturen
- Android auto verdwijnt van hoofdscherm als je ander optie kiest. Overige opties laten dan nog steeds Android auto zien. Ik zou liever Android Auto laten zien ipv Volvo Navigatie die alleen zegt Android Auto. Je moet dan weer swipen en Android Auto kiezen.
- Hetzelfde als de vorige V60 maar Nederlands taal gebruik kan echt verbeterd worden. Onzinnige afkortingen en menu's die onduidelijk zijn wat ze bedoelen (denk aan lichtinstellingen en spiegel instellingen)
- Lijst van applicaties die je kan installeren is een lachertje. Er zijn bijna geen applicaties beschikbaar. Dan liever Android auto

- Updates van kaarten kan niet via Wifi omdat ze te groot zijn, ik hoop dat de dealer dit ooit gaat doen.
- Ik heb nog niet mogelijkheid gevonden om temperatuur van de motor te zien. Dat was ook in de vorige V60 en met caravan (in de bergen) heb ik al eens waarschuwing gehad dat de motor te warm wordt. Het is dan fijn om te kunnen zien of de temperatuur weer daalt en je dus veilig bent. Nu heb je alleen een waarschuwing en je moet maar raden of het goed gaat.
Voor mij valt de auto tegen en vind ik geen verbetering tov de vorige V60. Vind je stuurgevoel en mijn praktische zaken minder belangrijk dan heb je echt een super auto. Helaas verwacht ik niet dat Volvo deze dingen gaat verbeteren en dat de dealer hier ook niet bij kan helpen. Veel is software gerelateerd en zou verbeterd kunnen worden.